„Žalios rodyklės“ laukia pokyčiai. Ministerija planuoja netikėtą žingsnį ()
Daugelyje vietų vairuotojai šio reikalavimo vis tiek nepaiso.
© Renardo la vulpo (CC BY-SA 4.0) | https://commons.wikimedia.org/wiki/File:M%C3%BCnchen,_Gr%C3%BCner_Pfeil,_2.jpeg
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Vairavimo instruktoriai dažnai atkreipia dėmesį į problemą, kurią dauguma vairuotojų ignoruoja – visišką sustojimą prieš žalią rodyklę šviesofore. Lenkijos Susisiekimo ministerija ketina pakeisti šiuos reikalavimus ir kartu rengia kitus pakeitimus.
Ministerijos planuose atsirado siūlymas panaikinti prievolę visiškai sustoti prieš įsižiebiančią „žalią rodyklę“, kai sukama į dešinę. Tuo pat metu ekspertai rekomenduoja plačiau taikyti vadinamuosius sekundininkus – laikmačius, skaičiuojančius laiką iki šviesoforo signalo pasikeitimo. Jei pakeitimai bus patvirtinti, jie gali gerokai pakeisti vairuotojų kasdienybę.
Žalia rodyklė – be privalomo sustojimo
Vienas svarbiausių komitetui, nagrinėjančiam eismo klausimus, pristatytų siūlymų – atsisakyti reikalavimo sustoti prieš žalią rodyklę. Ataskaitos autoriai pažymi, kad daugelyje vietų vairuotojai šio reikalavimo vis tiek nepaiso.
Tyrimai šiuo klausimu buvo atliekami įvairiuose miestuose, tokiuose kaip Varšuva, Bydgoščius, Torunė. Šiose vietovėse net 88 proc. vairuotojų nesustojo prieš sukdami į dešinę, nors galiojantys teisės aktai to reikalauja. Kartu avaringumo duomenys rodo, kad susidūrimų rizika tokiose vietose yra nedidelė. Pėsčiųjų ar dviratininkų dalyvavimo tokiuose įvykiuose tikimybė greičiausiai sudaro tik nedidelę visų šviesoforu reguliuojamų avarijų dalį.
|
Rekomendacijų autoriai taip pat pažymi, kad Lenkija yra viena iš nedaugelio ES valstybių, kuriose vis dar galioja griežtas reikalavimas sustoti prieš žalią rodyklę. Siūlomi pakeitimai (jei bus priimti) reikštų, jog sąlyginis posūkis į dešinę veiktų panašiai kaip kitose Europos šalyse. Vairuotojams vis tiek tektų elgtis atsargiai ir praleisti pėsčiuosius ar dviratininkus, kai to reikalauja situacija.
Laikmačiai ir adaptuojama šviesoforų sistema
Antras rengiamų pakeitimų elementas – išplėsti laikmačių, skaičiuojančių laiką iki šviesoforo signalo pasikeitimo, montavimo galimybes. Tokie ekranai turėtų būti įrengiami ir prie modernių šviesoforų (šiuo metu, jei montuojami, tai dažniausiai prie fiksuoto ciklo šviesoforų), kuriuose signalų trukmė priklauso nuo eismo intensyvumo. Ekspertų vertinimu, tai galėtų būti naudinga: vairuotojai tiksliau numatytų signalo pasikeitimą, o tai padėtų pagerinti eismo sklandumą.
Iš pradžių numatyta, kad naujos taisyklės įsigalios 2026 m., kartu su vadinamosios Raudonosios knygos – techninių šviesoforų reikalavimų dokumento – nauja redakcija. Tačiau dėl darbų vėlavimo reali įgyvendinimo data šiuo metu nukeliama į 2028 metus.
Ką tai reikštų vairuotojams ir pėstiesiems?
Daugeliui vairuotojų privalomo sustojimo prieš žalią rodyklę panaikinimas galėtų sutrumpinti laukimo laiką sankryžose ir pagerinti eismo tėkmę. Kita vertus, išlieka būtinybė būti atidiems ir stebėti pėsčiuosius bei dviratininkus.
Laikmačio įrengimas gali padėti geriau orientuotis, kada pasikeis šviesoforo signalas, o tai turėtų padidinti vairavimo komfortą ir, galbūt, saugumą. Vis dėlto tai priklausys nuo to, kurios sankryžos bus tinkamai pritaikytos: siūloma žalią rodyklę palikti tik ten, kur geras matomumas, pėsčiųjų ir dviratininkų srautai nėra per daug konfliktiški, o leidžiamas greitis neviršija 50 km/val.
Situacija Lietuvoje
Lietuvos Kelių eismo taisyklės (KET) numato dvi skirtingas situacijas, susijusias su žalia rodykle prie šviesoforo: papildoma sekcija ir lentelė su žalia rodykle.
1. Kai dega pagrindinis žalias signalas su papildoma sekcija
Jei dega pagrindinio šviesoforo žalias signalas kartu su papildoma (žalia) rodyklės sekcija (pavyzdžiui, į dešinę):
- Jums leidžiama važiuoti rodyklės nurodyta kryptimi (šiuo atveju – į dešinę).
- Jūs turite pirmumo teisę važiuoti, o pėstiesiems ir dviratininkams, kurių judėjimo kryptį kertate, tuo metu dega draudžiamasis (raudonas) signalas.
2. Kai dega raudonas signalas su pritvirtinta lentele su žalia rodykle
Jei prie pagrindinio (raudono) šviesoforo signalo yra pritvirtinta metalinė lentelė su žalia rodykle (dažniausiai nurodančia posūkį į dešinę):
- Jums leidžiama sukti nurodyta kryptimi (pvz., į dešinę), net jei dega raudonas šviesoforo signalas.
- Prieš sukdami, privalote sustoti prieš pat "Stop" liniją (arba, jei jos nėra, prieš pėsčiųjų perėją) ir įsitikinti, kad netrukdysite kitiems eismo dalyviams.
- Jūs privalote duoti kelią pėstiesiems, kertantiems Jūsų kelią, ir transporto priemonėms, važiuojančioms iš kitų krypčių.
Ši situacija reikalauja ypatingo atsargumo, nes kitiems eismo dalyviams gali degti žalias signalas.
Svarbu atskirti šias dvi situacijas, nes skiriasi pirmumo teisės taisyklės. Daugiau informacijos rasite oficialiose Kelių eismo taisyklėse.
