Tikroji tiesa, kaip buvo kuriami sovietiniai automobiliai (Foto) (18)
Pažvelkite į pirmąją nuotrauką. Ką matote? Puikiai pažįstamą „žiguliuką“, „moskvičių“, ZIL'ą ir „zaporožietį“? Ne, iš tiesų tai „Fiat“, „Opel“ „Packard“ ir NSU.
Visi šio ciklo įrašai |
|
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
„Opel“ markės automobilių stipri įtaka juntama ir vėlesnės kartos „Moskvičiuose“. Ir netgi „Čaika“ – aukščiausios sovietinės nomenklatūros pasididžiavimas, ir ta buvo tiesioginė vakarietiškų technologijų bei dizaino sprendimų įpėdinė. Tokių savo „pergalių“ sovietai niekuomet neakcentavo. Klonuoti automobiliai ramių ramiausia sąžine pristatinėti kaip didžiulis tarybų šalies laimėjimas. Ir visiškai nesvarbu, kad savo kokybe tos kopijos nelabai prilygo ankstyviesiems, net nebegaminamiems užsienio prototipams: rusiški modelių pavadinimai milijonams buvo neginčijamas savos produkcijos įrodymas. Be galo sunkūs pokario metai pasibaigė. Sovietų ekonomika kiek sutvirtėjo (ar bent jau atrodė sutvirtėjusi). Kosmoso užkariavimais bei „neturinčia analogų“ karine technika nuolat besigirianti milžiniška šalis, atrodytų, turėtų jei ne diktuoti madas pasaulinėje plačiajai visuomenei skirtų inovacinių technologijų srityje, tai bent neatsilikti nuo didžiųjų užsienio konkurentų. Tačiau to neįvyko. 1970 m. pradėti gaminti „Žiguliai“ (VAZ-2101) – iš esmės licencijuotas, kiek „sovietizuotas“, atšiauresniam klimatui pritaikytas itališkojo „Fiat-124“ dvynys. Bendru sovietų bei italų sutarimu įkurta ir „Volgos“ automobilių gamykla Toljatyje. Beje, italų specialistai suteikė gamyklai visą techninį aprūpinimą bei rengė vietos specialistus. Visi vėlesni „Žigulių“ modeliai taip pat kurti „fiatų“ pagrindu. Taigi, populiariausią masinį sovietų automobilį iš esmės sukūrė užsienio draugai, kurie tuo pat metų buvo ir idėjiniai priešai. Etaloninė „Volga“ (GAZ-27, leista 1967 – 1985 m.) kopijavo amerikietiškas automobilių gamybos tradicijas, ir net žymusis klasikinis „Zaporožietis“ (ZAZ-968) – beveik kaip iš akies trauktas vokiškas „NSU Prinz-4“.
Abiejų varikliai buvo galinėje automobilio dalyje, abu pasižymėjo gana panašiomis techninėmis charakteristikomis, tik vokiškas modelis nustotas gaminti 1973-aisiais, o sovietinis buvo leidžiamas nuo konvejerio iki pat 1994-ųjų.
Visą SSSR egzistavimo laikotarpį šalies lengvųjų automobilių pramonė beviltiškai vilkosi paskui vokiečių, japonų, amerikiečių, italų, prancūzų, švedų, kitų šalių gamintojus.
Neįveikia to milžiniško atotrūkio ir šiandienos Rusija: masiškai persėsti prie vietos gamintojų automobilių vairo siūlantys ultra-patriotinio sukirpimo politikai, patys mieliau renkasi vokišką, japonišką, tik ne rusišką produktą.
Parengė Vitalijus Michalovskis