Elektromobiliai yra greiti ir galingi, bet kodėl tada jie negali patempti įprastų automobilinių priekabų? (5)
Įsivaizduokite, kad remontuojate namus. Išsinuomavę automobilinę priekabą jų nuvykstate į statybinių prekių parduotuvę ir ją sunkiai prikraunate. Viskas gerai, jei važinėjate kokiu nors senu „Volkswagen Golf“, kuris beveik neturi galios. Bet štai prie galingo ir greito elektromobilio tokio krovinio kabinti nesinorėtų. Kodėl? Ką tai reiškia elektriniams vilkikams?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Iš tikrųjų, išimčių taisyklei visada yra. „Tesla Model X“ gali turėti kablį ir patempti net 2,3 tonų svržorį. Su juo būtų apribotas maksimalus greitis, o ir važiuojant 90 km/h greičiu vienu įkrovimu įveikiamas atstumas sumažėtų bent 70 %. Tačiau ir benzininiai automobiliai yra lėtesni, kai tempia krovinius, o ir degalų sunaudoja daugiau. Bet kodėl tuomet „Tesla Model X“ yra vienintelis elektromobilis, galintis patempti tokį svorį?
Iš tiesų modernūs elektromobiliai pasižymi puikiomis dinaminėmis savybėmis. Svarbiausia tai, kad maksimalus sukimo momentas pasiekiamas iš karto. Tai yra, vos paspaudus akceleratoriaus pedalą automobilio ratus suka visi niutonmetrai, kiek jis jų turi. Tačiau paskui sukimo momento kreivė suka žemyn, dėl ko maksimalus greitis su priekaba visada bus mažesnis. „Tesla Model X“ buvo sukurtas turint omenyje aktyvų gyvenimo būdą mėgstančias užmiesčiuose gyvenančias šeimas. Todėl jis yra šiek tiek kitoks nei kiti elektromobiliai.
Ir kiti elektromobiliai galėtų patempti kokią nors priekabą, jei tik jiems būtų suteiktas kablys. Problema ta, kad gamintojas nenumatė, kad kam nors to gali reikėti. Taigi, norint patempti priekabą tektų akceleratoriaus pedalą nuspausti bemaž iki dugno. Tai stipriai iškrautų baterijas, didintų jų temperatūrą ir dėvėtų kitus automobilio mazgus, kurie tam tiesiog nebuvo sukurti. Elektromobiliai nėra labai ilgaamžiai, jei vairuotojas nėra atsargus ir turi sunkią dešinę koją.
Dėl tos pačios priežasties ir kituose „Tesla“ automobiliuose įjungus „Ludicrous“ akceleracijos režimą pasirodo perspėjimas, kad greita akceleracija trumpina baterijų amžių. Kelis kartus taip entuziastingai pavažiavus, automobilis apskritai išsijungtų dėl per didelės baterijų temperatūros. Tokio įvykio tikimybė būtų dar didesnė, jei kas bandytų tempti priekabą automobiliu, kuris tam tiesiog nebuvo sukurtas.
Tai kuo ypatingas „Tesla Model X“? Na, jis buvo sukurtas turint omenyje žmones, kurie gali norėti tempti namelį ant ratų ar nedidelę priekabą. Taigi, automobilis turi jutiklius, kurie nustato, kada tempiamas krovinys. Pagal tai kompiuteris redaguoja automobilio dinamines savybes, kad baterijos neįkaistų, kiekvienas pajudėjimas iš vietos būtų sklandus, o ir akceleratoriaus nereikėtų priminti per daug. Taip iš baterijų nereikalaujama daugiau, jei jos gali pakelti. Kartu „Tesla Model X“ turi ir tvirtesnę važiuoklę bei bazę, kurie iš pat pradžių buvo kuriami turint omenyje priekabas. Todėl gamintojas gali užtikrinti, kad priekabas tempti yra saugu. Ne vienas „Tesla Model S“ savininkas susimontavo kablį ir ant savo automobilio, tačiau tuomet „Tesla“ negali garantuoti baterijų ilgaamžiškumo ir tokio važiavimo saugumo.
Tai reiškia, kad ir elektriniai vilkikai susitvarlys su užduotimi. Jų baterijų moduliai bus kuriami turint omenyje numatomus krūvius. Kitaip tariant, elektromobilis gali patempti ir pakankamai neblogą svorį, jei tik yra tam skirtas. Kitaip per greitai dėvėtųsi baterijos.