Artėjant žiemai - koks stabdymas varikliu yra labai žalingas, o koks - ir naudingas, ir visiškai nekenkiantis? (Video)  ()

Stabdymas varikliu yra vienas iš įpročių, kuriais didžiuojasi save profesionalais laikantys vairuotojai. Tačiau ir jie patys ne visuomet žino, kaip tai vyksta ir ar šis veiksmas automobiliui gali būti žalingas.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Šiuos ir kitus susijusius klausimus išnagrinėjo laidų serijos „Engineering Explained“ vedėjas Jasonas Fenske'as.

Viename iš naujausių savo siužetų, jis detaliai paaiškino stabdymo varikliu principus ir šio veiksmo poveikį automobilio mazgams.

Atkreipiame dėmesį, kad stabdymas varikliu galimas ir automobiliuose su automatinėmis pavarų dėžėmis, tačiau tai aktualiau mechaninėms, todėl apie jas čia ir kalbama.

Stabdymas varikliu yra toks veiksmas, kai palikus įjungtą bėgį atleidžiamas akceleratorius ir dėl to automobilis sulėtėja. Perjungimas į žemesnę pavarą ir lėtėjimas pasinaudojant sankabos praslydimu bei staigiu sūkių kritimu, kurio poveikį patirs visa transmisija, nėra geras sumanymas.

Dėl tokio veiksmo staiga pasikeis automobilio svorio pasiskirstymas, o be to smarkiau dils sankaba.

Visai kas kita – tiesiog atleisti akceleratorių ir leisti pačiam automobiliui lėtėti. Tai jo mazgams neturi papildomo neigiamo poveikio.

Kas nutinka, kai automobilis stabdomas varikliu?

Benzininiame variklyje atleidus akceleratoriaus pedalą užsidaro droselio sklendė. Tuomet už jos susidaro vakuumas: variklis siurbia orą, tačiau jo srautas uždarius droselį yra ribotas. Todėl greitis mažėja.

Yra manančių, kad trauka mažėja stūmokliams suslegiant orą degimo kamerose, tačiau toks mąstymas nėra teisingas.

Tam, kad tai atliktų jiems reikalinga energija, tačiau didžioji jos dalis tampa naudingu darbu, kai stūmokliai spaudžiami žemyn. Dėl šiluminės apykaitos patiriami energijos nuostoliai yra minimalūs.

Stabdymas varikliu atsiranda dėl uždarytos droselio sklendės ir susidarančio vakuumo.

Šis veiksmas automobiliui neatneša jokios žalos. Netgi priešingai – jis yra naudingas, kadangi užuot tiesiog pavertę kinetinę (transporto priemonės judėjimo) energiją į šilumą, naudodamiesi stabdžiais, tą patį darbą perduodate varikliui.

O bet kuris motoras turi efektyvią aušinimo sistemą, todėl nedidelis papildomos šilumos kiekis – jokia problema.

Trys svarbiausi stabdymo varikliu privalumai

1. Taupomi degalai

Jei pavara įjungta, atleidus akceleratorių daugumoje automobilių varikliui degalai nebus tiekiami. Tai reiškia, kad riedėdami tokiu būdu jų visiškai nenaudojate.

2. Tausojami stabdžiai

Jei greičio mažinimui dažnai naudosite variklį ir rečiau spausite stabdžių pedalą, rečiau reikės keisti kaladėles, diskus ir tvarkyti stabdžių cilindriukus.

3. Galima išvengti stabdžių perkaitimo

Leidžiantis ilga stačia nuokalne stabdymas varikliu gali padėti išvengti stabdžių perkaitimo.

Įprastų metalo lydinių diskų šilumos apykaitos galimybės yra ribotos – per trumpą laiką gavę pernelyg didelį energijos kiekį, jie galiausiai perkais. Tokiu atveju jų efektyvumas juntamai pablogės.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Lrytas.lt
Lrytas.lt
(19)
(17)
(2)

Komentarai ()

Susijusios žymos: