Mįslė technikos mėgėjams – kam skirta ši didelė keistos formos mašina? (Video) ()
Tik technika išjudina pasaulį. Tai – pramoninė įranga, transporto priemonės, mokslinių tyrimų agregatai, naudingųjų iškasenų gavybos mašinos, infrastruktūros priežiūros technika ir taip toliau. Visko yra išties daug ir ne visi viską gali išmanyti. Pavyzdžiui, ar galite pasakyti, kas per mašina vaizduojama nuotraukoje? Kokį darbą ji dirba?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Įsižiūrėkite į nuotrauką ir nenaudodami jokių pagalbinių priemonių pabandykite atspėti, kam skirta ši mašina. Net jei tikrai žinote, kas tai, vis tiek siūlome paskaityti – straipsnyje rasite keletą įdomių faktų apie šios technikos savybes ir darbą. Taigi, kas tai?
Tai – savaeigis skreperis, žemės paėmimo ir pervežimo mašina. Vaizdžiai tariant, tai yra ir ekskavatorius, ir sunkvežimis viename. Šios mašinos naudojamos įvairiose srityse – naudingųjų iškasenų gavyboje, didesnių pastatų statybose, kelių ir geležinkelių tiesime. Skreperiai ypač praverčia tose vietose, kur būtina sukurti lygų paviršių – jie lengvai nukasa aukštesnes reljefo vietas ir tą žemę panaudoja žemesnėms užpildyti. Taigi, tai yra pakankamai universalios mašinos, galinčios ir lyginti teritoriją, ir išgauti naudingąsias iškasenas.
Šiuolaikinių skreperių protėvis – arklių traukiamas skreperis, naudotas dar 19 amžiuje. Kadaise, kai nebuvo ekskavatorių, tokie arklių traukiami skreperiai buvo greičiausias būdas įvairiems kanalams kasti. Šiuolaikiniai skreperiai įprastai tam jau nėra naudojami – egzistuoja mašinų, kurios šį darbą atlieka efektyviau. Ir skreperių būna įvairių – kai kurie yra traukiami kita technika, kai kurie yra savaeigiai. Jie leidžia greitai paimti didelį žaliavų kiekį ir jį nuvežti į numatytą vietą. Šiame straipsnyje kalbama tik apie savaeigius skreperius, kuriems nereikia traukiančių mašinų pagalbos.
Modernūs skreperiai beveik visada yra dviašiai, nors anksčiau būta ir triašių mašinų. Priekyje yra vairuotojo kabina, variklis, pagrindiniai hidraulikos įrenginiai. Galinė dalis yra kiek sudėtingesnė. Čia yra didelis nuleidžiamas bunkeris (kaušas, hoperis – ši dalis vadinama įvairiai) su labai aštria briauna. Bunkeryje taip pat dažnai yra ir koks nors mechanizmas, pastumiantis iškastą žemę tolyn – tai gali būti konvejerio diržas arba Archimedo sraigtas. Skreperio gale taip pat gali būti ir antrasis variklis, skirtas galiniams ratams varyti. Savaeigiai skreperiai vairuojami visam rėmui lankstantis per pusę.
Taigi, skreperis atvažiuoja į kasimo vietą, nuleidžiamas bunkeris ir mašina pajuda pirmyn. Išlaikomas pastovus kasimo gylis, iškasamos žaliavos pastumiamos į bunkerio galą. Galiausiai, pasiekus kasimo zonos pabaigą arba pripildžius bunkerį, jis yra pakeliamas ir skreperis išvažiuoja išpilti sukaupto gėrio. kadangi procese nedalyvauja ekskavatoriai ir sunkvežimiai, toks darbas vyksta labai greitai.
Na, o dabar pažvelkime į kokį nors pavyzdį, iliustruojantį skreperių technines savybes. „Caterpillar 657G“ yra didelis dviejų variklių skreperis, specialiai pritaikytas anglies pramonei. Priekyje montuojamo 18,1 litro variklio galia – 447 kW (600 ag), galinio 15,2 litrų agregato galia – 337 kW (451 ag). 657G turi aštuonių laipsnių transmisiją. Pilnai pakrautas Caterpillar 657G skreperis gali pasiekti 53 km/h greitį, tuščias gali važiuoti šiek tiek greičiau.
Šios mašinos bunkerio telpa – 56 kubiniai metrai, tačiau leidžiamas krovinio svoris – šiek tiek mažiau nei 50 tonų. Bunkerio viduje yra sraigtas, kuris stumia žaliavas tolyn nuo pjovimo briaunos. Įdomu tai, kad ir tų dviejų variklių gali nepakakti – „Caterpillar“ rekomenduoja kartais 657G stumti kitu skreperiu (keturi varikliai vienam bunkeriui) arba buldozeriu. Tai padės susidoroti su kietu gruntu bei sumažins 657G padangų dėvėjimąsi.
Kaip galite įsivaizduoti, tai yra labai didelė mašina. „Caterpillar 657G“ ilgis – 15,47 m, o plotis – 4,35 m. Aukštis aukščiausioje mašinos vietoje – 4,62 m. Tačiau dėl jau minėto vairavimo mechanizmo, ši mašina gali apsisukti 15,6 metrų pločio keliuose – galbūt taip ir neskamba, tačiau tai yra pakankamai geras rezultatas.
„Caterpillar 657G“ vairuotojo vieta yra gana aukštai, visiškai uždaroje ir nuo dulkių apsaugotoje kabinoje. Čia veikia radijo komunikacijos sistema, oro kondicionierius, o pati sėdynė amortizuoja smūgius. Skreperio bunkeris yra valdomas vairalazde. Įdomu tai, kad 657G turi du akceleratoriaus pedalus – po vieną kiekvienam varikliui. Tai praverčia skirtingose situacijose – kartais ir keturi varomi ratai nėra būtini.