Lietuviška elektros pavara automobilyje - utopija įgyvendinta! (24)
Kasdien galima rasti naujos informacijos apie kokybiškai naujas transporto priemones ar transporto sistemas, tačiau straipsnių komentatoriai skeptiškai žiūri apie naujovių diegimą Lietuvoje. Norėdamas paneigti šią nuomonę norėčiau pristatyti inovatyvius projektus ir jų taikymą Lietuvoje.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Pasitelkus iniciatyvą ir žingeidumą Lietuvoje jau sukurti hibridinis automobilis ir elektromobilis. Pirmasis sukurtas panaudojant originalią laikančiąją konstrukciją, Honda Civic detales ir mazgus bei sumontavus vidaus degimo ir kintamos srovės elektros variklius, varančius atitinkamai priekinius ir galinius automobilio ratus. Šio automobilio konstravimas ir gamyba paremti trijų transporto inžinerijos studentų tyrimais, o bandymų metu 100 km/h greitis pasiektas per 7,3 s, maksimalus greitis įsibėgėjant 400 m kelio ruože siekė 150 km/h. Nors tai nėra 100 km/h per 3 s, tačiau Honda Civic, kurio pagrindu buvo kuriamas hibridas, 100 km/h pasiekia per 9,2 s., be to pavyko kiekvienam ratui paskirstyti po 1/4 automobilio masės.
Jei hibridiniame automobilyje sumontuota Siemens kompanijos elektros pavara, tai laisvalaikiui skirtame triračiame elektromobilyje – originalus mikroprocesorinis valdiklis ir modifikuotas trifazis elektros variklis sukurti elektronikos inžinieriaus. Elektros pavaros galia – 15 kW, su kuria pasiektas 90 km/h greitis. Siekiant įvertinti šios pavaros panaudojimo galimybes, prikabinus 1200 kg automobilį, pasiektas 50 km/h greitis.
Šiuo metu mes dirbame kartu ir planuojame sumontuoti elektros pavarą serijiniame automobilyje bei išbandyti miesto sąlygomis. Dėl Lietuvos miestų dydžio ir egzistuojančių technologijų, elektromobilis už vidaus degimo varikliu varomą automobilį yra patrauklesnis ekonominiu ir ekologiniu požiūriu.
Benzininių ir elektrinių automobilių energetinių
charakteristikų palyginimas
Parametras
|
Benzininis
|
Elektrinis
|
Naudinga variklio galia, kW
|
50
|
50
|
Naudingumo koeficientas
|
30 %
|
85 %
|
Kuro/elektros energijos galia, reikalinga naudingai galiai sukurti, kW
|
167
|
59
|
Nuostoliai, kW
|
117
|
9
|
Nuostolių ir naudingos galios santykis, kartais
|
2,34
|
0,18
|
Apibendrinant lentelę, galima teigti, jog važiuojant tradiciniu automobiliu nuostoliais virsta dvigubai daugiau kuro energijos nei lieka automobiliui varyti, elektromobilyje – apie 18 %. |
Bandymų metu nustatyta, kad vidutinės klasės automobilio kuro sąnaudos mieste sudaro apie 12 l/100 km, o elektromobilio elektros energijos sąnaudos – 18 kWh/100 km. Apskaičiavus kuro/elektros energijos kainas 1 km gauta: tradicinio automobilio – 42 cnt., elektromobilio – 4 cnt. Preliminariais skaičiavimais tradicinio automobilio pavertimas elektromobiliu atsipirktų nuvažiavus 25 – 50 tūkst. km.
Atliekant kainų palyginimą neįvertintos variklio priežiūros išlaidos, kurios elektros varikliui nereikalingos, tuo tarpu vidaus degimo varikliui būtinas alyvos, filtrų, dirželių ir pan. keitimas, be to elektros variklyje yra tik du dylantys guoliai, vidaus degimo variklio dylančių detalių sąrašas daug ilgesnis. Dalis ekspertų nesutinka su teiginiu, kad elektromobilis ekologiška transporto priemonė, tačiau akumuliatorių įkrovimui naudojant perteklinę (naktinę) elektros energiją, kuri gaminama tik todėl, kad neefektyvu stabdyti elektrinių nakčiai, ji tampa tikrai ekologiškesnė už tradicinius automobilius.
Kiekviena energetinė sistema turi savo gerbėjų ir kritikų, tačiau jų vystimo tendencijos rodo, kad nepriklausomai nuo to kaip energija bus tiekiama (hibridinė pavara, akumuliatorių ar kondensatorių baterija, kuro elementai, saulės baterijos ir t.t.) elektros pavarų naudojimas automobiliuose yra perspektyvus. Mūsų komandos tikslas – sukurti ir išbandyti elektros pavarą, kuri būtų pigesnė už naujo automobilio vidaus degimo variklį. Žadame sukurti ir sertifikuoti 15, 50 ir 100 kW galios elektrines pavaras, tačiau susidūrėme su sertifikavimo problemomis.
Hibridas |
Elektromobilis |
Analizė parodė, kad didžioji dalis Lietuvos gyventojų kelionėse į darbą ir atgal nuvažiuoja apie 50 km, todėl naudingiausia būtų montuoti akumuliatorių baterijas, kurios leistų vienu įkrovimu nuvažiuoti iki 100 km atstumą. Pagrindinis elektromobilių trūkumas – ilgas įkrovimo laikas, bet šiuo metu gaminamos baterijos, kurioms įkrauti reikia tik 15 min., be to nelabai sudėtinga panaudoti generatorius, kurie padidintų nuvažiuojamą atstumą.
Elektros energiją priversti varyti automobilį bandome apie 7 metus ir nevertinant darbo sąnaudų į projektus suinvestuota apie 100 000 Lt. Norėdami pritraukti lėšų spartesniam elektromobilio paleidimui į gatvę ir surasti pirmus klientus, įkūrėme VšĮ „EMDURO inžineriniai sprendimai“. Jeigu Jus sudomino mūsų idėja ir manote, kad elektromobilių kūrimas būtų naudingas, kviečiame paremti (skirkite 2 % nuo sumokėto gyventojų pajamų mokesčio) ar investuoti į Lietuvoje sukurtos elektrinės traukos sistemos diegimą automobiliuose. Laukiame pasiūlymų kuriant patrauklų asmeniniam ar komerciniam naudojimui skirtą elektromobilį.
Autorius: Martynas (martynas.starevicius@gmail.com)