Ekspertas skelbia, kas kaltas dėl „Titan“ žūties. Viską lėmė super moderni laivo medžiaga? ()
„OceanGate Expeditions“ buvo ne kartą perspėta, kad jos batiskafas yra pavojingas, tačiau ji ir toliau pardavinėjo bilietus turtingiems klientams.
Visi šio ciklo įrašai |
|
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Povandeninio laivo „Titanas“, kuris turėjo nugabenti penkis žmones prie 1912 metais nuskendusio garsiojo „Titaniko“ nuolaužų, žūties tyrimas tebevyksta. Tačiau visuomenei ir žiniasklaidai vis dar kyla klausimų: kaip atsitiko, kad buvo leista komerciškai eksploatuoti batiskafą?
Kas negerai su povandeninio laivo „Titan“ korpusu
Privačios bendrovės „OceanGate Expeditions“ sukurtas įrenginys buvo pozicionuotas kaip moderniausias, pagamintas iš lengvų ir tvirtų medžiagų. Jo išskirtinis bruožas buvo ir pailga korpuso forma, leidžianti pervežti daugiau žmonių nei bet kuris kitas giliavandenių nardymo laivas, rašo „Huffpost“.
Tačiau laivas nebuvo tinkamai išbandytas ir sertifikuotas reguliavimo institucijos. Bendrovė ir jos generalinis direktorius Stocktonas Rushas, kuris buvo tarp žuvusiųjų „Titane“, teigė, kad ilgas sertifikavimo procesas „užslopins naujoves“. Rushas tai pareiškė „Smithsonian Magazine“ žurnalistams 2019 m.
Anksčiau batiskafas „Titanas“ kelis kartus keliavo į „Titaniką“, pradedant 2021 m. Galbūt tai įtikino keleivius, kad tai saugu. Bendrovė atliko pataisymus ir padidino įrenginio saugumą, tačiau ilgalaikių bandymų, kaip teigiama medžiagoje, neatliko.
„Nesu visiškai tikras, ar žmonės tikrai supranta, ką tai reiškia“, – sakė JAV Prekybos jūrų akademijos profesorius Sal Mercogliano, turėdamas omenyje tuos, kurie nusipirko bilietus, ir gavo daugybę įspėjimų, kad projektas vis dar buvo eksperimentiniame etape.
2018 m. keli žinomi pramonės veikėjai, tyrinėtojai ir okeanografai išsiuntė Rushui laišką, įspėjantį, kad jo įmonės „eksperimentinis“ požiūris gali sukelti nelaimę.
„Visi sakė, kad tai labai radikalus dizainas ir kad jis nebuvo pakankamai išbandytas“, – sakė Mercogliano.
Pasak jo, dauguma giliavandenių povandeninių transporto priemonių turi tą pačią konstrukciją – plieninių arba titano rutulių, galinčių atlaikyti slėgį, formą. Pavyzdžiui, tokiu rutuliniu aparatu kino režisierius Jamesas Cameronas nėrė į Marianų įdubos dugną Ramiajame vandenyne.
Kodėl „Titanas“ buvo pradėtas eksploatuoti be specialaus leidimo
Daugumai ekstremalių ekskursijų, tokių kaip skrydis į kosmosą ar kopimas į Everestą, taikomos vyriausybės saugos taisyklės. Pavyzdžiui, JAV skraidymo į kosmosą atveju skrydžius reguliuoja Federalinė aviacijos administracija. Tačiau povandeninis laivas „Titan“ išplaukė iš Kanados ir pradėjo nardyti tarptautiniuose vandenyse, kur jokia vyriausybinė agentūra nenustato povandeninių laivų parametrų, sakė Mercogliano.
Kai kurios turistinės nardymo vietos veikia pagal tas pačias taisykles, kaip ir povandeniniai laivai, nes jos yra vyriausybės teritorijoje, pvz., Bahamų salose ir Didžiajame barjeriniame rife Australijoje, tačiau Kanada neturi jokių taisyklių laivams išplaukti iš jos uostų.
„Titano“ keleiviai pasirašė dokumentus, įspėjančius apie pavojų, įskaitant mirties riziką, tačiau Mercogliano teigė, kad tikriausiai iki galo nesuprato, koks rimtas tas pavojus. O Stocktono Rusho buvimas galėjo sukurti klaidingą saugumo jausmą.