Patys garsiausi pasaulio laivai. 10 vieta: kaip „Santa Maria“ atvėrė naujus kelius per vandenyną ir padarė vieną iš pačių garsiausių pasaulio geografinių atradimų  ()

Laivyba ne vieną šimtmetį buvo svarbiausia keliavimo, karybos ir ekonomikos priemonių. Per tokį ilgą laiko tarpą nutiko ne vienas pasaulio istorijai svarbus įvykis, kuriame vienaip ar kitaip figūravo koks nors laivas. Sąrašas kiekvieno žmogaus asmenine nuomone gali skirtis. Jis yra sudarytas pagal autoriaus požiūrį į paliktus unikalius pėdsakus, siejančiu laivą ir tai ką visi žinome.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

10 vieta. „Santa Maria“

Nors šiomis dienomis pavadinimą dažniau siejame su vienos įmonės gaminamų prieskonių prekinių ženklų, pasaulio istorijoje tai — vienas iš garsiausių geografinių atradimų laikų laivų. Būtent šiuo flagmanu per Atlanto vandenyną į Indiją vyko garsioji Kristupo Kolumbo ekspedicija.

Tai buvo didžiausias ekspedicijos laivas, manoma karakos tipo tristiebis laivas. Jį lydėjo kelios mažesnės karavelės. Laivai sėkmingai įveikė vandenyną, padėdami įrodyti, kad plaukiant į Vakarus galima pasiekti žemes. Taip tartum įrodant Žemę esant apvalią, o kelias į prieskoniais turtingą kraštą per Atlantą nėra tik paika svajonė.

Tiesa iki pat gyvenimo pabaigos Kolumbas taip ir nesužinojo, kad jis atrado dar nežinomas žemes. Per šį ir vėlesnius apsilankymus naujajame pasaulyje manė tyrinėjantis menkiau europiečiams pažįstamas rytines Indijos pakrantes.

„Santa Maria“ sudužo pačios pirmosios kelionės metu, ties Haičio salomis. Manoma, kad kelias dienas be poilsio plaukę jūreiviai atsipalaidavo sulaukę ramaus vandenyno. Tiek kapitonas tiek laivo vairininkas nutarė numigti valdymą patikėdami jaunam jungai. Šio nepatyrusio įgulos nario valdomas flagmanas 1492 gruodžio 24 dieną užplaukė ant rifo ties salomis. Smarkiai pažeistas laivas sekančią dieną galutinai paskendo.

Tikslaus vaizdo, kaip atrodė Kolumbo laivas niekas nežino. Bene pirmieji įrašai apie šios kelionės priemones pasirodė po šimtmečio. Būtent tada paminėtas galimas jo tipas; kad turėjo tris nedidelius stiebus bei galimai buvo apie 100 tonų svorio.

Pasaulis norėtu rasti laivo likučius, bet tai beveik neįmanoma užduotis. Paties Kolumbo įsakymų, didelė dalis medienos buvo panaudota įkuriant La Navidad (Kalėdų) fortą. Šio laivo įgulą paliekant gyventi jame, kol likę sveiki laivai toliau tesė tyrinėjimus. Visos ekspedicijos sėkmė priklausė nuo to ar Kolumbo atradimai atitiks jo kelionę finansavusios Ispanijos karalienės Izabelos I-osios lūkesčius.

2014 metais buvo pasirodę pranešimų apie galimai atrastus likučius. Jų buvo ieškoma pasitelkus visus žinomus šaltinius apie avariją ir atsižvelgiant į tikėtinas vietas. Tačiau nepaisant amerikiečių tyrinėtojo Balio Klifardo lūkesčių, UNESCO paneigė jo atradimus pareikšdama, kad rastos liekanos kur kas jaunesnio panašaus dydžio laivo.

Šiuo metu pasaulyje yra ne viena šio laivo replika. Vis tik visos jos tėra interpretacijos sukurtos pagal statytojų fantaziją ar išlikusias vėlesnių laikų burinių laivų patirtis. O kartais pagal turėtas finansines galimybes.

Tokie mėgėjiški bandymai atkurti legendinį laivą tik dar labiau parodo, kad žmonės jo nė neketina pamiršti. Svarbus geografinis atradimas nėra vien Kristupo Kolumbo vardas.

 

Sąrašą sudarė Arnas Mulokas, laukite tęsinio

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: www.technologijos.lt
Autoriai: Arnas Mulokas
(27)
(5)
(22)

Komentarai ()