Kaip net stipriai banguojant kruiziniai laivai išlieka stabilūs? Po vandeniu jie turi daugeliui nežinomą gudrybę  (5)

Kruiziniais laivais dažnai keliauja pagyvenę žmonės. Ir kodėl gi ne? Taip galima pamatyti įdomių pasaulio vietų gyvenant dideliame miestą primenančiame laive. Tik kartais žmonės bijo jūros ligos - ar kruizinius laivus labai supa? Pasirodo, jei yra labai stabilūs, net jei jūra yra nerami.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Siūbuojantys laivai dažniausiai įgulai nekelia jokių jausmų (nebent tai yra vandenynų autovežiai). Laivo svorio centras yra apskaičiuojamas taip, kad jis galėtų stipriai pasvirti be jokių papildomų problemų. Kapitonai taip pat gali nustatyti tokį kursą, kuris suderintų laivo judėjimą su bangomis ir kelionė būtų saugi. Tačiau keleiviniai laineriai yra kitokie - jie privalo būti stabilūs, nes kitaip visame laive bus daugybė vemiančių keleivių.

Didieji laivai (kruiziniai, kai kurie krovininiai, kariniai mokslinių tyrimų ir taip toliau) po vandens linija turi pelekus primenančius stabilizatorius. Dažniausiai jie yra kaip nors sulankstomi į korpusą, nes jų reikia ne visuomet. Šie stabilizatoriai iš esmės veikia kaip sparnai - jie kuria keliamąją jėgą ir laivą išlaiko statmenoje padėtyje, net kai korpusą daužo bangos.

Panašią funkciją atlieka sportinių automobilių spoileriai. Jie veikia tarsi apversti sparnai, prispausdami automobilį prie asfalto ir suteikdami papildomą sukibimą bei stabilumą. Laivų stabilizatoriai kuria keliamąją jėgą, kuri gali padėti ištiesinti vėjo verčiamą laivą ar kovoti su bangomis. Senesnių laivų stabilizatoriai yra visiškai nejudrūs, tačiau vis tiek veikia labai gerai, kai laivas juda didesniu greičiu. Kai laivas plaukia lėtai ar kai jūra rami, šie stabilizatoriai įtraukiami į korpusą, taip padidinant laivo hidrodinaminį efektyvumą – sumažėja kuro sąnaudos, padidėja greitis.

Naujesnių kruizinių laivų stabilizatoriai yra aktyvūs. Tai reiškia, kad jie gali pasisukti, keisti savo pokrypio kampą taip, kad laivas visada išliktų stabilus. Tam jie naudoja giroskopinę sistemą. Šie laivai yra dar stabilesni, tačiau vis tiek negalima tikėtis, kad jūsų kruizinis laivas visiškai nesisups.

Laivai linguoja ir jums lieka su tuo susitaikyti. Tą lingavimą galima pristabdyti tokiais stabilizatoriais, tačiau visiškai jis neišnyksta, ypač kai laivas plaukia lėtai, o jūra yra audringa. Gerai tai, kad įgulos nariai yra apmokyti padėti jūros ligos kamuojamiems keleiviams. Padeda vaistai, bet per kelias dienas kūnas turėtų prisitaikyti.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Technologijos.lt
(53)
(6)
(47)

Komentarai (5)