Kodėl laivų sraigtai visada yra gale, o štai lėktuvų propeleriai dažniau būna priekyje? (2)
Danguje rastume pačių įvairiausių lėktuvų. Nemažai jų vis dar naudoja propelerius, kurie kartais būna sumontuoti už pilotų kabinos, bet dažniau - priekyje. O štai praktiškai visų laivų sraigtai visada būna arčiau laivo galo. Kodėl taip yra?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Iš tiesų, tai laivų sraigtai ir lėktuvų propeleriai nėra tokie visiškai skirtingi, kaip gali pasirodyti. Jie iš esmės daro tą patį darbą. Tačiau lėktuvo propelerį yra kur kas praktiškiau montuoti orlaivio priekyje.
Propeleris veikia efektyviausiai, kai į jį patenka nesudrumstas oro srautas, aptinkamas priešais lėktuvą. Už lėktuvo orą maišo sparnų paliekami sūkuriai ir turbulencija - toje terpėje propeleris nebūtų toks efektyvus. Tie lėktuvai, kurie turi propelerius gale, yra visiškai kitokių formų, kad stumiantis propeleris nepadarytų neigiamos įtakos orlaivio centruotei, kad jis būtų lengvai valdomas. Atrodytų, tos pačios tiesos turėtų galioti ir laivams, tačiau taip nėra.
Po vandeniu paniręs laivo korpusas pasižymi geromis hidrodinaminėmis savybėmis - jis yra itin aptakus. Žemiau sumontuotas sraigtas iš esmės gauna tą reikalingą nesudrumstą vandens srautą. Tačiau dar svarbiau tai, kad sraigto sudrumstas vanduo lieka už laivo. Šis vanduo didintų pasipriešinimą, jei glostytų visą laivo korpusą.
Lėktuvų propeleriai taip pat pagreitina oro srautą, kuris tuomet teka aplink lėktuvo fiuzeliažą ir sparnus, tačiau tai yra ne žalinga, o naudinga savybė. Greitesnis oro srautas didina keliamąją galią. Tai yra viena iš priežasčių, kodėl taip skiriasi laivų sraigtų ir lėktuvų propelerių dizainas - pastarasis įrenginys yra skirtas ne tik orlaiviui į priekį varyti, bet ir jį išlaikyti ore. Šiam tikslui pasitelkiamos ir reaktyvinių lėktuvų išmetamosios dujos. Laivo niekur išlaikyti nereikia - jis ir taip gali sėkmingai plūduriuoti.
Pagreitėjęs vandens srautas už sraigto iš tiesų yra panaudojamas. Dažnai jis teka aplink laivo vairus, leisdamas laivui efektyviau keisti judėjimo kryptį. Tai yra viena iš priežasčių, kodėl laivai beveik niekada neturi arčiau priekio sumontuoto sraigto (turi tik tuo atvejų, jei vienas laivas turi kelis sraigtus). Kuo arčiau priekio montuojamas sraigtas, tuo sunkiau laivui sukti. Laivo sukimosi ašis turi būti kuo arčiau jo vidurio, kad jis galėtų efektyviai manevruoti nedideliuose uostuose - priekyje sumontuotas sraigtas to daryti neleistų.