Rusija skubiai stabdo „Superjet“ skrydžius. Mirtinas pavojus. Netikėta priežastis ()
Sankt Peterburgo Pulkovo oro uostas atšaukė daugiau nei 50 „Superjet“ skrydžių. Kiti lėktuvai skrenda toliau. Kokia priežastis?

© SuperJet International, CC BY-SA 2.0 | https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sukhoi_Superjet_100_(5096752902)_(cropped).jpg
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Vasario 8 dieną Rusijos Leningrado srityje „pasirodė“ anticiklonas, atkeliavęs iš Sibiro. Tai lėmė itin aukštą atmosferos slėgį Pulkovo oro uosto teritorijoje – 1055 hektopaskaliai (hPa).
Dėl to buvo atšaukta daugiau nei 30 skrydžių iš Pulkovo ir 27 atvykstantys. Labiausiai nukentėjo „Rossiya Airlines“, nes didelę jos parko dalį sudaro rusiški „Suchoi Superjet 100“ orlaiviai.
Vežėjo spaudos tarnyba pranešė, kad aviakompanija buvo priversta koreguoti skrydžių tvarkaraštį dėl oro masių poslinkio dėl neįprastai aukšto atmosferos slėgio. Dalis skrydžių bus vykdomi didesniais orlaiviais, įskaitant tolimųjų reisų modelius.
Kaip aiškina ekspertai, „Superjet 100“ negali veikti esant tokiam aukštam slėgiui, nes jo barometrinės sistemos turi siauras leistinų verčių ribas, palyginti su tolimųjų reisų šiuolaikiniais lėktuvais.
|
Kiekvienas orlaivis yra sertifikuotas veikti tam tikrame atmosferos slėgio diapazone. „Superjet 100“ minimali riba yra minus 1000 pėdų (apie –305 metrai) barometriniame aukštyje (aukštis, kurį orlaivis „mato“ pagal atmosferos slėgį).
Esant normaliam 1013 hPa slėgiui jūros lygyje, lėktuvas „mato“ nulinį aukštį. Esant neįprastai aukštam slėgiui lėktuvas „mano“, kad yra žemiau jūros lygio. Dėl to „Superjet 100“ automatinės sistemos peržengia saugaus eksploatavimo ribas ir orlaivis negali normaliai veikti.
Kaip aiškina ekspertai, kai barometrinis aukštis tampa neigiamas, tai lemia netinkamą avionikos veikimą. Pavyzdžiui, autopilotas gali išsijungti, nes nustato, kad orlaivis yra žemiau leistino aukščio (skrydžio aukštis, nustatytas pagal standartinį atmosferos slėgį).
Be to, aukščiamačiai pradės rodyti klaidingus duomenis, todėl kilimas ir tūpimas taps nesaugus, nes gali būti neteisingai skaičiuojamas kilimo ir tūpimo greitis, o tai sukels riziką, kad tūpimo metu bus peršoktas kilimo ir tūpimo takas arba kilimo metu bus nepakankama trauka.
Be to, kaip rašo ekspertai, „Superjet 100“ sumontuoti varikliai nėra skirti veikti tokiomis sąlygomis. Esant neįprastai aukštam slėgiui, degalų sistema gali tiekti per daug degalų. Tai padidina išmetamųjų dujų temperatūrą, o tai gali sukelti perkaitimą ir variklio išjungimą.
Taip pat gali atsirasti sandarinimo sistemos klaidų. Jei slėgis yra per didelis, sistema automatiškai padidina oro įsiurbimą, kad išlaikytų slėgio skirtumą. Jei slėgio kritimas tampa per didelis, gali suveikti avarinis slėgio mažinimo vožtuvas, sukeldamas staigų salono slėgio šuolį. Keleiviai ir įgula pajus „stiprų smūgį“ į ausis, o tai gali sukelti skausmą ir diskomfortą.
Kaip rodo situacija Pulkovo mieste, ne visi orlaiviai yra pažeidžiami tokio slėgio. Pavyzdžiui, „Boeing 737-800“ ir „Airbus A320“ slėgio tolerancijos yra didesnės, todėl jų sistemos neviršija sertifikuotų ribų.
Taigi „Superjet 100“ skrydžių atšaukimo priežastis yra ne pats aukšto slėgio faktas, o tai, kad šių orlaivių sistemos nėra skirtos skrydžiams tokiomis sąlygomis.