Aviacijos istoriją pakeitę lėktuvai  (9)

Nesvarbu, ar tai būtų prabangūs verslininkų lėktuvai, ar komerciniai oro laineriai, tačiau kai kurie lėktuvai užima ypatingą vietą aviacijos istorijoje, rašo portalas CNBC. Šiuo metu Paryžiuje vykstančios aviacijos parodos proga portalas išrinko 12 lėktuvų, kurių dizainas ir konstrukcija daro juos ypatingus.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

1. „Fokker F. VII“, Nyderlandai (gamyba 1925-1932 metai) 12 vietų „Fokker F. VII“ pradėjo skraidyti 1925 metais ir netrukus tapo geriausiu pirmųjų Europos bei Šiaurės Amerikos oro linijų bendrovių pasirinkimu. Dėl savo trijų variklių geriau žinomas kaip „Fokker Trimotor“, olandų gamybos lėktuvas praeito amžiaus trečiojo dešimtmečio pabaigoje dominavo JAV rinkoje, tačiau netikėta avarija padarė galą šiam dominavimui. Buvo atskleista, kad fanera padengta konstrukcija buvo pagrindinė 1931 metais įvykusios avarijos priežastis. Šios avarijos metu žuvo garsusis „Notre Dame“ futbolo treneris Knute‘as Rockne‘as. Šis incidentas leido konkurentų „Boeing“ ir „Douglas“ metaliniams lėktuvams užimti žymiojo „Trimotor“ vietą rinkoje. 2. „Boeing 727“, Vašingtonas, JAV (gamyba 1963-1984 metai) „Boeing 727“ lėktuvas buvo sukurtas po susitarimo tarp JAV oro linijų bendrovių „United“, „American Airlines“ ir „Eastern Airlines“, nes reikėjo mažiau keleivių gabenti galinčių lėktuvų, kurie aptarnautų mažesnius miestus, kurių oro uostuose yra trumpesni pakilimo ir nusileidimo takai. Netrukus „Boeing 727“ sulaukė didžiulio pasisekimo visame pasaulyje ir skraidino keleivius iš didžiųjų miestų į mažesnius oro uostus bei turistų pamėgtas vietas. Vis dėlto, tai yra vienas iš triukšmingiausių lėktuvų, dėl ko 2010 metais Australija uždraudė juos kai kuriuose šalies oro uostuose. Vienintelis neišaiškintas lėktuvo užgrobimas „Boeing 727“ istorijoje įvyko 1971 metais, kuomet nenustatytas vyriškis, geriau žinomas D. B. Cooperio vardu, pagrobė lėktuvą ir vėliau su parašiutu iš jo iššoko. 3. „McDonnell Douglas DC-10“, Kalifornija, JAV (gamyba 1968-1988 metai) DC-10 lėktuvas buvo „McDonnell Douglas“ kompanijos bandymas įsitvirtinti komercinių skrydžių rinkoje, kuri iškilo praeito amžiaus septintajame dešimtmetyje. Be to, kad šis modelis buvo didesnis, greitesnis ir galėjo nuskristi ilgesnį atstumą nei pirminis jo variantas DC-9 ar konkurentas „Boeing 727“, DC-10 buvo ir ne toks triukšmingas. Iš viso kompanija pagamino 447 DC-10 modelio lėktuvus, o paskutinis buvo pristatytas Nigerijos oro linijoms 1989 metais. Kompanijai nutraukus sutartis su didžiausiomis oro linijų bendrovėmis DC-10 lėktuvai nuo 2007 metų nebeskraidino keleivių. Šiuo metu daugiausia su DC-10 lėktuvais dirba siuntų gabenimo bendrovė „FedEx“. 74 kompanijai priklausantys lėktuvai pristatinėja siuntas į 375 skirtingas pasaulio vietoves. 4. „Boeing 747“, Vašingtonas, JAV (gamyba nuo 1969 metų iki šių dienų) Kuomet tuometinė JAV pirmoji ledi Pat Nixon pakrikštijo pirmąjį „Boeing 747“ lėktuvą, užpildama ant jo raudonos, baltos ir mėlynos spalvos vandenį, ji net nesuvokė, kaip šios spalvos ateityje susisieks su šiuo lėktuvo modeliu. Kitaip dar žinomas kaip „Dangaus karalienė“ (angl. „Queen of Skies“) arba „Jumbo Jet“, „Boeing 747“ yra vienas labiausiai pripažintų lėktuvų pasaulyje. Praeito amžiaus aštuntajame dešimtmetyje visi prognozavo krovininių lėktuvų paklausos augimą, tačiau tuomet „Boeing“ ketino parduoti 400 naujųjų savo orlaivių. Iki šios dienos kompanija yra pagaminusi per 1400 šio tipo lėktuvų ir jų gamyba vis dar vyksta. 5. „Learjet 31“, Kanzasas, JAV (gamyba 1987-2003 metai) „Learjet 31“ lėktuvas yra vienas iš nedaugelio civilinių orlaivių, galinčių skristi 15 km aukštyje. Tai leidžia išvengti oro linijų srauto bei nepalankių oro sąlygų. „Learjet 31“ yra populiarus kompanijų lėktuvas, kuriame gali tilpti du įgulos nariai ir 8 keleiviai. Pirmasis „Learjet 23“ modelis buvo sukurtas 1963 metais, o jam pradžią davė Šveicarijos šturmo lėktuvas. Šiuo metu „Learjet“ yra antrinė Kanados bendrovės „Bombardier“ kompanija. 6. „Airbus A320“, Europos Sąjunga (gamyba nuo 1988 metų iki šių dienų) Nuo pirmojo „Airbus A320“ lėktuvo pasirodymo 1984 metais iš viso buvo pagamintas 4600 tokių komercinių keleivinių lainerių. 2005-2007 metais šis lėktuvas buvo geriausiai parduodamas visame pasaulyje. Būtent A320 lėktuvas sėkmingai nusileido Hudsono upėje 2009 metais, kuomet JAV oro linijų bendrovės „US Airways“ lėktuvas 1549 įskrido į paukščių pulką, dėl ko iš rikiuotės buvo išvesti abu lėktuvo varikliai. Tuomet visi 150 keleivių ir penki įgulos nariai liko gyvi. 7. „Embraer ERJ 145“, Brazilija, Kinija (gamyba nuo 1989 metų iki šių dienų) Brazilijoje įsikūrusi lėktuvų gamintoja „Embraer“ pagamino 50 vietų „ERJ 145“. Daugiausiai šiai lėktuvais naudojasi oro linijų bendrovė „ExpressJet Airlines“, veikianti „Continental Express“ vardu, kuriai priklauso 270 šio modelio lėktuvų. Po jos seka „American Eagle“ oro linijų bendrovė, kuri savo keleiviams skraidinti naudoja 206 „ERJ 145“ lėktuvus. Iš viso šiuo metu skraido beveik 1000 „Embraer ERJ 145” orlaivių. 50-viečius regioninių skrydžių lėktuvus „Embraer“ pradėjo gaminti praeito amžiaus devintojo dešimtmečio pabaigoje. 2002 metų gruodžio mėnesį pradėjusi bendradarbiauti su kompanija „Harbin Aircraft“, bendrovė pranešė apie planus atidaryti lėktuvų gamyklą Kinijoje. 8. „Airbus A330“, Prancūzija (gamyba nuo 1993 metų iki šių dienų)
Nuo gamybos pradžios A330 lėktuvai padėjo „Airbus“ kompanijai labiau įsitvirtinti didžiųjų keleivinių lėktuvų gamybos rinkoje. Kompanija konkuruoja su „Boeing“ kuriamais 767, 777 modeliais bei „Boeing 787 Dreamliner“, kurį pardavinėti planuojama 2011 metų pabaigoje.
Daugiausiai „Airbus A330“ modelio lėktuvų turi „Delta Air Lines“ oro linijų bendrovė - 32 vienetus. „Airbus“ kompanija ketina baigti šio modelio lainerių pardavimą 2015 metais. 9. „Airbus A380“, Europos Sąjunga (gamyba nuo 2004 metų iki šių dienų) „Airbus A380“, kitaip dar žinomas kaip „Superjumbo“, yra didžiausias keleivinis lėktuvas pasaulyje. Orlaivis pirmuosius komercinius skrydžius atliko 2007 metų spalio mėnesį. Dviejų aukštų laineryje gali tilpti nuo 525 iki 853 keleivių, priklausomai nuo skrydžių klasės vietų. Lėktuvas gali be sustojimo nuskristi nuo Honkongo iki Niujorko. A380 yra toks didelis, kad orlaivio viduje net yra įrengta neapmuitinamų prekių parduotuvė, baras, restoranas ir grožio salonas. „Airbus“ kompanija pačioms oro linijų bendrovėms paliko galimybę pasirinkti, kokias paslaugas šios norės suteikti savo keleiviams. 10. „Cessna Citation Mustang“, Kanzasas, JAV (gamyba nuo 2005 metų iki šių dienų) „Cessna Citation Mustang“ yra itin lengvas lėktuvas, sveriantis mažiau nei įprastiniai verslo klasės lėktuvai ir sukurtas taip, kad jį valdyti gali vos vienas pilotas. Šio lėktuvo kaina siekia 2,65 mln. JAV dolerių. Iki šiol „Cessna“ yra pagaminusi 320 tokio modelio lėktuvų. „Citation Mustang“ lėktuve telpa du įgulos nariai ir keturi keleiviai ir paprastai jį valdo pats lėktuvo savininkas. 11. „Boeing 787 Dreamliner“, Vašingtonas, JAV (dar neišleistas) Pirmieji „Boeing 787 Dreamliner“ dar laukia savo pirmųjų komercinių skrydžių, tačiau ši diena nenumaldomai artėja. Po tam tikrų nesėkmių ir atidėliojimų, pirmieji lėktuvai oro linijų bendroves turėtų pasiekti šių metų rugsėjo mėnesį. Pagamintas iš lengvesnių ir sudėtinių medžiagų, „Boeing 787 Dreamliner“ sunaudoja 20 proc. mažiau kuro nei panašaus dydžio „Boeing 767“. Tai yra pirmasis vidutinio dydžio orlaivis, pritaikytas ilgų nuotolių skrydžiams. Siekdama pagerinti keleivių komfortą „Boeing“ patobulino oro slėgio sistemą ir pridėjo filtrus, kurie išnaikina bakterijas ir virusus bei taip gerina oro kokybę lėktuve. Lėktuvo langai automatiškai prisitaiko prie apšvietimo ir taip mažina kenksmingų saulės spindulių poveikį. 12. „Bombardier Global 7000/8000“, Kanada (dar neišleistas) Prabangių verslo lėktuvų pasaulyje kainos be perstojo kyla. Kanados kompanija „Bombardier“ ketina nustumti savo gamybos 58,5 mln. JAV dolerių kainuojantį „Gulfstream G560“ nuo brangiausio pasaulyje verslo klasės lėktuvo pjedestalo ir pristatyti du naujus modelius – „Global 7000 ir 8000“. Kiekvieno jų kaina sieks apie 65 mln. JAV dolerių, tačiau rinkoje jie turėtų pasirodyti atitinkamai 2016 ir 2017 metais. Skirtas sudominti turtingus Azijos (Indijos) ir Jungtinių Arabų Emyratų klientus, „Global 7000“ lėktuvas turi didžiausią kabiną iš visų verslo klasės lėktuvų, o juo skristi gali iki 10 keleivių. Aštuonvietis „Global 8000“ galės be sustojimo nuskristi nuo Honkongo iki Niujorko.
Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Ekonomika.lt
Ekonomika.lt
(1)
(0)
(1)

Komentarai (9)