122 600. Rusijos smūgiai Europai pasiekė absurdo lygį – „ir jokių silpnėjimo ženklų“ ()
Padėtis darosi vis rimtesnė.
© Stop kadras | https://www.youtube.com/watch?v=mONj9zjRjLQ&t=309s
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Per pirmuosius keturis 2025 m. mėnesius net 122 600 skrydžių Šiaurės Europoje kilo rimtų palydovinės navigacijos problemų. Remiantis Švedijos, Suomijos, Estijos, Lietuvos, Latvijos ir Lenkijos parengta ataskaita, priežastis – Rusijos tyčinis GPS signalo trikdymas. Ši situacija kelia rimtą grėsmę tarptautinei aviacijos saugai.
Švedijos transliuotojas SVT išanalizavo naujausią ataskaitą, parengtą bendradarbiaujant su Švedija, Lenkija, Suomija, Estija, Lietuva ir Latvija. Nuo 2025 m. sausio iki balandžio mėn. GPS signalo trikdžiai paveikė net 122 607 skrydžius. Problema didėja – balandžio mėnesį trukdžiai paveikė vidutiniškai 27,4 % visų regiono skrydžių, o kai kuriose oro erdvėse – net daugiau nei 42 %.
|
Trikdžiai apėmė tiek navigacijos duomenų pakeitimą, tiek visišką GPS signalo blokavimą, dėl ko orlaiviai buvo neteisingai išdėstyti oro koridoriuose ir netgi įvyko gedimai jų sistemose. Daugeliu atvejų problemos nebuvo išspręstos, kol lėktuvai nenusileido.
Pranešime teigiama, kad sutrikimų šaltiniai buvo Rusijos teritorijoje – Kaliningrade, Sankt Peterburge, Smolenske ir Rostove. Iš viso sutrikimai paveikė 365 oro linijų orlaivius, o incidentų skaičius kas mėnesį didėjo: nuo 23 400 sausio mėnesį iki daugiau nei 41 000 balandžio mėnesį.
„Padėtis rimta, nes matome nuolatinį sutrikimų skaičiaus augimą ir nėra jokių ženklų, kad jie mažėtų“, – komentavo Švedijos transporto agentūros atstovas Andreas Holmgrenas, kurį citavo SVT. Švedijos gynybos ministras Pålas Jonsonas patikino, kad vyriausybė stebi situaciją ir yra pasirengusi tolesniems Rusijos veiksmams.
Regiono aviacijos valdžios institucijos pranešė apie šį įvykį Tarptautinei civilinės aviacijos organizacijai (ICAO), kuri išreiškė „rimtą susirūpinimą“ ir pareikalavo, kad Rusija per 30 dienų imtųsi veiksmų. Priešingu atveju tai galėtų būti laikoma tarptautinės teisės pažeidimu. Tarptautinė telekomunikacijų sąjunga (ITU) taip pat paragino Maskvą nedelsiant nutraukti trikdymą.
Trukdžiai paveikė net Europos Komisijos pirmininkės Ursulos von der Leyen lėktuvą, kai šis nusileido Bulgarijoje. Reaguodama į tai, NATO pradėjo kurti sistemą, skirtą kovoti su tokiomis grėsmėmis, o NATO generalinis sekretorius Markas Rutte Rusijos veiksmus pavadino platesnės „hibridinių grėsmių“ kampanijos dalimi.
Rusija pradėjo trukdyti GPS signalus virš Europos po invazijos į Ukrainą pradžios. Dabar trukdymas fiksuojamas beveik kasdien – nuo Gdansko, per Baltijos laivybos kelius, iki Estijos ir Suomijos oro erdvės. Rusijos valdžia atsisakė komentuoti šį klausimą.