Ar lainerio keleiviui be pilotavimo patirties įmanoma nutupdyti lėktuvą? Eksperimentas atskleidė tiesą (Video) ()
Ar prisimenate filmą „Aeroplanas“ („Airplane“, 1980)? O „Gyvatės lėktuve“ („Snakes on a Plane“, 2006)? Šie ir dar daugybė kitų panašių filmų turi šį tą bendro – juose įvyksta kokia nors nelaimė ir keleiviui tenka nutupdyti lėktuvą. Ar tai teoriškai šiais laikais yra įmanoma? Ar sugebėtų pirmą kartą lėktuvą pilotuojantis žmogus jį saugiai nutupdyti?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Klausimas gal ir teorinis, tačiau juk filmuose tokia pavojinga situacija beveik visada baigiasi laimingai. Dar daugiau – šiuolaikiniai lėktuvai gali nusileisti beveik patys – teriekia suvesti vektorius, aukštį, nustatyti tinkamą režimą, laiku nuleisti užsparnius ir įjungti atbulinę trauką, kuomet lėktuvas visais ratais paliečia nusileidimo taką. Net ir nežinant, kaip tai padaryti, atrodo, neturėtų būti labai sunku – juk viską gali radijo ryšiu pasakyti skrydžių valdymo centras. Tokioje situacijoje būtų galima surasti ir patyrusį pilotą, kuris radijo ryšiu viską detaliai paaiškintų. Tai negi pasukioti kelias rankenėles ir nuspausti kai kuriuos mygtukus būtų taip sunku? Vienas Youtube kanalas nusprendė išsiaiškinti.
Captain Joe, populiarus Youtube kanalas apie civilinę aviaciją, nusprendė išbandyti lėktuvų nepilotuojančio žmogaus galimybes nutupdyti lainerį. Eksperimentas buvo atliekamas skrydžių simuliatoriuje – tai ir saugu, ir lengvai valdoma. Tokie įrenginiai leidžia atkartoti bet kokias oro sąlygas, orlaivio gedimus ir kitas pavojingas situacijas. Šį kartą buvo nustatytos pilotui palankios aplinkybės – lėktuvas veikė puikiai, o dangaus netemdė debesys.
Piloto vietą užėmusi mergina įdėmiai vykdė ausinėse girdimus nurodymus. Visų pirma jai teko nustatyti režimą, kuris orlaivį verčia sukti ratus, o tuomet išklausyti ilgą pamoką apie tai, kas kur yra. Užtikrintos komunikacijos sukūrimas yra vienas iš didžiausių iššūkių. Skrydžių valdymo centras gali jums pasakyti, kad laikas sumažinti orlaivio aukštį, tačiau jums tektų įsiminti, kaip tai padaryti. Beje, pamirškite vairalazdes – apie jas tokioje situacijoje net neverta galvoti.
Vėliau merginai teko ne kartą keisti autopiloto nustatymus. Būtent autopilotas tokioje situacijoje ir atliktų nusileidimą – tai yra įprasta ir tuomet, kai abu pilotai yra sveiki ir gyvi. Nukreipus lėktuvą tinkama kryptimi, sureguliavus aukštį ir autopilotų nustatymus, eksperimento dalyvei lieka pasirūpinti užsparniais bei važiuokle. Jie yra išskleidžiami sparno priekinėje ir galinėje dalyse. Užsparniai padidina sparnų generuojamą keliamąją dalį, bet kartu padidina oro pasipriešinimą. Tai reiškia, kad lėktuvas gali skristi lėčiau, o tai leidžiantis yra labai svarbu.
Galiausiai, palietus asfaltą reikia įjungti atbulinę trauką, palaukti kol lėktuvas sustos, įjungti stovėjimo stabdį, išjungti autopilotą ir variklius. Taigi, merginai pavyko – virtualus Airbus A320 nusileido iki nusileidimo tako pabaigos likus dar visai nemažai kelio. Kaip visa tai vyko, galite pažiūrėti šiame video siužete:
Taigi, nusileidimas buvo sėkmingas – net ir orlaivis apgadintas nebuvo. Tačiau tiek kanalo autorius, tiek eksperimento dalyvė sutaria, kad realybėje toks pasiekimas yra paprasčiausiai neįmanomas. Stresas, didžiulė netikėtai užklupusi atsakomybė ir absoliutus skrydžio įrangos neišmanymas vis tiek nugalėtų. Juk net užmegzti pokalbį radijo ryšiu reikia mokėti. Taigi, tai yra neįmanoma.
Tačiau, kita vertus, keleiviai be jokios skrydžio patirties yra nutupdę mažesnius keleivinius lėktuvus. 2010 metais taip nusileido keturvietis Piper PA-28 Cherokee, 2013 metais – kitas keturvietis Cessna 172. Tokiu būdu niekada nebuvo nutupdytas didelis komercinis lėktuvas. Tiesa, yra pasitaikę atvejų, kuomet lėktuvą nutupdė tarp keleivių buvęs licencijuotas pilotas.