Kotbuso tragedija Vokietijos Demokratinėje Respulikoje, kuri sukėlė tikrą paniką – naikintuvas „MiG-21“ rėžėsi į blokinį gyvenamąjį daugiabutį: lemtingą katastrofą lėmė vos keli varžtai (Foto, Video) ()
Schmellwitzer gatvėje Kotbuse, Vokietijos šiaurės rytuose, stovi senas penkių aukštų daugiabutis. Pastato fasade, tarp antro ir trečio aukšto, vis dar galima pamatyti beveik prieš pusę amžiaus įvykusios avarijos randus.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
1975 m. sausio 14 d. 33 metų Vokietijos Demokratinės Respublikos majoras Peteris Makowicka dalyvavo mokomojoje misijoje, kai jo „MiG-21“ ore patyrė variklio gedimą.
Karinis valdymo centras Kotbuso oro bazėje liepė pilotui katapultuotis ir išsigelbėti bei palikti lėktuvą, tačiau majoras Makowicka atsisakė.
Tai padarius, lėktuvas būtų atsitrenkęs į Kotbuso tekstilės kombinatą (TKC), sukeldamas pavojų tūkstančių darbuotojų gyvybėms.
Majoras Makowicka vietoj to nukreipė lėktuvą, ketindamas jį sudaužyti į tuščią lauką. Tačiau praradęs aukštį Makowicka negalėjo nuskrieti taip toli.
Lėktuvas kliudė pastato, esančio už gamyklos, stogą ir 10:15 val. rėžėsi į 5 aukštų blokinį daugiabutį (Plattenbau, itin būdingą Rytų Vokietijoje).
Majoras Makowicka akimirksniu žuvo. Vėliau už šią didvyrišką auką jis po mirties buvo apdovanotas auksiniu „mūšio ordinu už tarnystę žmonėms ir Tėvynei“.
Per avariją taip pat žuvo penki pastato gyventojai, visos moterys ir TKC darbuotojos. Dar viena moteris, patekusi į ligoninę, mirė nuo stipraus apsinuodijimo dūmais.
Netrukus po avarijos į įvykio vietą atvyko Kotbuso priešgaisrinė tarnyba ir pradėjo evakuoti pastatą. Po smūgio lėktuvo degalų bakai buvo pramušti ir visi 800 litrų užsiliepsnojo iki daugiau nei tūkstančio laipsnių karščio. Daugelis gyventojų paniškai iššoko pro langus ir patyrė rimtų sužalojimų.
Praėjus valandai penkiolikai minučių po avarijos, gaisras iš esmės buvo užgesintas. Teritorija buvo aptverta. Po dviejų dienų pastato skylė buvo užtaisyta. Šis naujo betono ir dažų lopas matomas iki šiol.
Tęsinys kitame puslapyje:
Atlikus avarijos tyrimą paaiškėjo, kad aerodromo darbuotojai pamiršo tinkamai pritvirtinti variklio kompresoriaus liuką, kuris atsidarė, kai majoras Makowicka ruošėsi nusileisti, todėl variklis sugedo.
Šis liukas, esantis ratų skyriuje, buvo pritvirtintas tik 4 iš 36 varžtų. Tai buvo įprasta praktika, nes pilotas ir mechanikai prieš skrydį turėjo apžiūrėti lėktuvą ir variklį.
Norėdami sutaupyti laiko, liukas buvo pritvirtintas keturiais kryžminiais varžtais. Tik pilotui patikrinus zoną, variklio liukas būtų uždarytas visais 36 varžtais ir orlaivis paruoštas. Tą dieną pilotui nepavyko atlikti patikrinimo prieš skrydį, o mechanikas pamiršo pritvirtinti visus 36 varžtus.
Lėktuvas pakilo įprastai, tačiau skrydžio metu vibracijos atlaisvino varžtus. Įtraukus važiuoklę, liukas laikėsi. Tačiau nuleidus važiuoklę, liukas nukrito, sutrikdydamas oro srautą į variklį ir sukeldamas liepsną.
Avarija sukėlė paniką tarp Kotbuso gyventojų. Jie paragino sustabdyti oro eismą iš Kotbuso aerodromo.
Motinos bijojo išsiųsti savo vaikus į mokyklas, esančias prie oro uosto tako. Tekstilės darbuotojai streikavo.
Galbūt dėl šių protestų Kotbuso aerodromas buvo uždarytas ir operacijos perkeltos į Holzdorfo aerodromą į šiaurę nuo Herzbergo Brandenburge.
Nepaisant perkėlimo, 1985 m. kovo 16 d. Kotbuse sudužo dar vienas netinkamai veikiantis „MiG-21“. Pilotas išsigelbėjo katapultuodamasis iš lėktuvo, tačiau pats lėktuvas nukrito į inžinerijos mokyklos studentų bendrabutį. Laimei, buvo šeštadienis ir bendrabutis buvo tuščias.