Ką reiškia JAV karo lėktuvų pavadinimai. Kodėl nėra F-13 arba F-17 naikintuvų?  ()

Kas nutiko JAV oro pajėgų naikintuvams F-13 ar F-17?


Visi šio ciklo įrašai

  • 2024-02-06 Ką reiškia JAV karo lėktuvų pavadinimai. Kodėl nėra F-13 arba F-17 naikintuvų?  ()

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Karinės įrangos pavadinimai kartais gali būti ypač painūs. Pavyzdys: M1. Jei mes kalbame apie šarvuočius, žinoma, yra pagrindinis mūšio tankas M1 „Abrams“ (MBT), bet taip pat buvo šarvuotas automobilis M1 ir M1 „Combat Car“.

Darosi dar painiau, nes taip pat buvo šautuvai M1 „Garand“, M1 „Carbine“, automatas M1 „Thompson“, M1 raketų paleidimo priemonė „bazooka“, M1 liepsnosvaidis, M1 durtuvas ir M1 plieninis šalmas.

Pastaruoju atveju, reikia pridurti, M1 šalmas iš tikrųjų pakeitė M1917A1 šalmą; kaip M1 „Abrams“ pakeitė M60 MBT. Taigi M1 dažnai nėra pirmasis atitinkamos karinės įrangos elementas.

Per Antrąjį pasaulinį karą JAV kovinių orlaivių pavadinimai buvo dar painesni, nes Jungtinių Valstijų armijos oro pajėgos ir JAV karinis jūrų laivynas yra tarsi „atskiros respublikos“.

Šaltojo karo metais JAV kariuomenė bandė supaprastinti orlaivių pavadinimus, 1962 m. įvedusi „Tri-Service“ orlaivių žymėjimo sistemą. Jungtinių Valstijų gynybos departamento iniciatyva buvo siekiama sukurti vieningą sistemą, kuri pakeistų atskiros nomenklatūros sistemas.

 

Beveik visi orlaiviai būtų pažymėti vieningu pavadinimu, nesvarbu, ar juos valdys Jungtinių Valstijų oro pajėgos (USAF), JAV karinis jūrų laivynas (USN), JAV jūrų pėstininkų korpusas (USMC), Jungtinių Valstijų armija ar Jungtinių Valstijų pakrančių apsaugos tarnyba (USCG). Eksperimentiniams orlaiviams, kuriuos eksploatuoja gamintojai arba NASA, taip pat dažnai priskiriami trijų ženklų sistemos X serijos pavadinimai.

„Tri-Service“  apėmė:

  • A – atakos lėktuvai;
  • B – bombonešiai;
  • C – krovininiai;
  • E – naudojami specialiam elektroniniam karui;
  • F – naikintuvai;
  • K – tankeriai;
  • L – ginkluoti lazeriu;
  • O – stebėjimo;
  • P – jūrų patruliavimo;
  • R – žvalgybos;
  • S – kovos su povandeniniais laivais;
  • T – treniruočių;
  • U – bendros paskirties;
  • X – eksperimentiniai.

 

Tačiau ši sistema nebuvo tobula ir sukėlė tam tikrą painiavą su daugiafunkciais orlaiviais, tokiais kaip F-35. Tačiau paprastai kalbant, atakos lėktuvas (A) pirmiausia yra skirtas oro ir žemės misijoms, o F skirtas naikintuvams, taip pat orlaiviams, kuriuos galima panaudoti atakos misijoms. Be to, F vis dar buvo naudojamas atakoms skirtų orlaivių, įskaitant F-111 „Aardvark“ ir F-117 „Nighthawk“, pavadinimams.

„Teen Series“

„Tri-Service“ orlaivių žymėjimo sistemos įdiegimas iš esmės iš naujo nustatė F-# seką. Tai iš tikrųjų sutapo su Amerikos „Teen Series“ naikintuvų, kurie buvo pastatyti JAV oro pajėgoms ir JAV kariniam jūrų laivynui Šaltojo karo metu, kūrimu.

Tai buvo „Grumman F-14 Tomcat“, „McDonnell Douglas F-15 Eagle“, „General Dynamics F-16 Fighting Falcon“ ir „McDonnell Douglas F/A-18 Hornet“. Tačiau nesėkmingi eksperimentiniai ir prototipiniai naikintuvai paprastai nėra laikomi serijos dalimi.

 

Be to, F-13 ir F-19 pavadinimai niekada nebuvo priskirti. Buvo manoma, kad F-13 nebuvo naudojamas dėl triskaidekafobijos arba skaičiaus 13 baimės; o dėl F-19 tebėra viena iš spėlionių, kad ten galėjo būti eksperimentinis orlaivis, kuris niekada nebuvo viešai atskleistas.

Taip pat reikėtų pažymėti, kad kuriant YF-20 „Tigershark“ „Northrop“ buvo pasiūlytas F-19 žymėjimas, tačiau buvo reikalaujama lyginio skaičiaus, nes tiek daug sovietinių lėktuvų tuo metu turėjo nelyginius skaičius!

Taigi, kodėl ne F-17?

Nors F-17 niekada nebuvo, buvo YF-17 „Cobra“ – lengvojo naikintuvo prototipas, kurį septintojo dešimtmečio pabaigoje sukūrė „Northrop“ Jungtinių Valstijų oro pajėgų lengvųjų naikintuvų (LWF) technologijų vertinimo programai.

Ši programa buvo inicijuota, nes daugelis kariškių manė, kad tokie orlaiviai kaip F-15 „Eagle“ yra per dideli ir brangūs daugeliui kovinių vaidmenų. Taigi YF-17 buvo ilgos „Northrop“ konstrukcijų linijos kulminacija, pradedant nuo N-102 „Fang“ 1956 m., tęsėsi per F-5 šeimą. Tačiau nors YF-17 pralaimėjo konkurenciją F-16 „Fighting Falcon“, tačiau buvo atrinktas į naują karinio jūrų laivyno naikintuvo-atakos eksperimentinę (VFAX) programą.

 

„Northrop“ bendradarbiavo su „McDonnell Douglas“, o padidintas orlaivis tapo F/A-18 „Hornet“, kurį priėmė JAV karinis jūrų laivynas ir JAV jūrų pėstininkų korpusas, kad pakeistų A-7 „Corsair II“ ir F-4 „Phantom II“ ir papildytų brangesnius F-14 „Tomcat“.

Šiandien du iš FY-17 prototipų saugomi muziejuose: Torrance mieste, Kalifornijoje ir Karo laivo memorialiniame parke Mobile, Alabamos valstijoje.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(24)
(1)
(23)

Komentarai ()