„Skraidanti statinė“. Legendinis „Saab 29“. Specialiai karui su Rusija sukurtas lėktuvas (Video) (4)
Antrasis Švedijos turboreaktyvinis naikintuvas buvo labai sėkmingas. Pilotai pažymėjo jo manevringumą ir aukštą našumą.
Visi šio ciklo įrašai |
|
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
„Saab 29“ nepasiekė F-35 ar F-22 šlovės, bet vis tiek prasidėjus Šaltajam karui Švedija sugebėjo sukurti lėktuvą, kuris prireikus galėtų įveikti Rusiją (tuometinę SSRS). Laimei, Trečiasis pasaulinis karas niekada neprasidėjo, bet vis tiek galime grožėtis šiuo fantastišku lėktuvu.
Pateikiame Peterio Suciu straipsnį apie švedų naikintuvą „Saab 29“.
Susipažinkite – „Saab 29“
„Saab 29“ – Šaltojo karo „vaikas“ ir pirmasis Vakarų Europoje pagamintas naikintuvas su įkypais sparnais, pelnytai užsitarnavo „Statinės“ (švediškai Tunnan) pravardę. Sukurtas 1940-ųjų pabaigoje, tai buvo antrasis Švedijoje sukurtas turboreaktyvinis naikintuvas po „Saab 21R“.
„British Ghost“ turboreaktyvinis variklis leido Švedijos aviacijos pionieriui Larsui Brisingui ir jo projektuotojų komandai pakelti kartelę ir pasiekti didesnį našumą, naudojant naujajame orlaivyje įkypių sparnų konfiguraciją. Pirmosios kartos reaktyvinis naikintuvas buvo vienvietis vieno variklio orlaivis su viena centrine oro įsiurbimo anga, esančia nosyje, ir burbuline kabina.
Švedija rėmėsi Vokietijos Antrojo pasaulinio karo sparnų tyrimais ir nesunku pastebėti „Messerschmitt M3 P1101“ projekto įtaką.
Komanda nepatyrė didelių sunkumų, o projektas greitai pajudėjo į priekį. Pilotai „Saab 29“ įvertino kaip greitą ir manevringą, o jo posūkio greitis ir posūkio spindulys buvo puikūs. Pilotai puikiai susidorojo ir su siaura važiuokle.
„Saab 29“ buvo pradėtas naudoti 1951 m. ir puikiai tiko tiek naikintuvo, tiek naikintuvo-bombonešio funkcijoms atlikti. Jis buvo naudojamas iki aštuntojo dešimtmečio pradžios ir per tuos du dešimtmečius buvo reguliariai atnaujinamas, o tai tik pagerino jo veikimą. Iš viso buvo pagamintas 661 „Saab J29 Tunnan“.
Iš pradžių varomas vienu „Svenska Flygomotor RM2“ (de Havilland Ghost) išcentriniu turboreaktyviniu varikliu, ankstyvojo modelio orlaiviai vis dar galėjo pasiekti iki 1060 km/val. greitį. Aukštėjimo greitis buvo 2286 metrai per minutę, didžiausias aukštis – 13 716 metrų, o skrydžio nuotolis – 6048 km. Naujausiame variante, J29F modelyje, buvo sumontuotas „Svenska Flygmotor RM2B“ variklis su antriniu degikliu (afterburner), kuris padidino orlaivio aukštėjimo greitį, maksimalų aukštį ir nuotolį.
„Saab 29“ buvo ginkluotas keturiais 20 mm švediškais „Hispano MkV“ pabūklais po fiuzeliažo nosimi ir su aštuoniais vidiniais pakabos mazgais raketų pilonams ir dviem išoriniais mazgais papildomiems bakams ar padegamoms bomboms numesti.
Kovos Afrikoje
Skirtingai nuo daugelio Švedijos Šaltojo karo orlaivių, kurie niekada nematė tikros kovos, „Saab J29 Tunnan“ buvo vienas iš naikintuvų-bombonešių, nuo 1961 iki 1964 m. tarnavusių Jungtinių Tautų (JT) taikos palaikymo pajėgose – UNOC (Jungtinių Tautų operacija Konge) – buvusiame Belgijos Konge, tapusiame Kongo Demokratine Respublika, kuriame tuo metu vyko pilietinis karas.
Šios operacijos buvo pirmoji ir paskutinė J29 kovinė patirtis, ir nors Centrinės Afrikos džiunglių reljefas labai skyrėsi nuo Skandinavijos, „Skraidanti statinė“ buvo efektyviai naudojama smogti priešo antžeminiams taikiniams. Įdomu tai, kad po JT operacijų Konge dislokuoti lėktuvai buvo atiduoti į metalo laužą, o ne gabenti atgal į Švediją.
Šiandien išliko tik trys J29F konfigūracijos „Statinės“. Vienas iš jų, tarnavęs Austrijos oro pajėgose, eksponuojamas Karo istorijos muziejuje Vienoje, antrasis – Prancūzijos aviacijos muziejuje, esančiame buvusio Paryžiaus Le Bourget oro uosto teritorijoje, o trečiasis – Šaltojo karo Švedijos aviacijos muziejuje Geteborge.
Apie autorių
Peteris Suciu – žurnalistas iš Mičigano (JAV), per dvidešimt metų trukusią žurnalistinę karjerą prisidėjęs prie daugiau nei keturių dešimčių žurnalų, laikraščių ir interneto svetainių kūrimo, paskelbęs daugiau nei 3000 straipsnių. Jis reguliariai rašo apie karines technologijas, šaunamųjų ginklų istoriją, kibernetinį saugumą ir tarptautinius reikalus.