Sukurtas vieninteliam tikslui. Moderniausias savo epochoje – „Saab 37 Viggen“ (Video)  ()

„Saab S37 Viggen“ turėjo ilgą ir nuostabią tarnybą ir puikiai tarnavo Švedijos vyriausybei tais laikais, kai Šaltasis karas, be abejo, buvo pats intensyviausias. Jis niekada nematė tikros kovos, tačiau jo galimybės sustiprino tėvynės gynybą tais metais, kai Švedijai jos labai reikėjo.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Pateikiame Brent M. Eastwood straipsnį apie legendinį Švedijos naikintuvą „Saab 37 Viggen“.

„Saab 37“ turėjo visas dizaino ypatybes, kurios atsvertų SSRS galią – jei Europoje būtų prasidėjęs III pasaulinis karas. Laimei, tai niekada neįvyko.

Švedija nėra pirmoji šalis, kuri ateina į galvą, kai kalbama apie naikintuvų kūrimą ir skraidymą, galintį sužlugdyti sovietų valdžią Šaltojo karo metu.

Tačiau „Saab S37 Viggen“ arba „Griaustinis“ siekė būtent tai, ir jis puikiai atitiko bei pranoko namų gynybos iššūkius.

Šaltojo karo metu Švedija buvo neutrali, tačiau švedai visada baiminosi, kad gali tapti kovų ore auka, jei Šiaurės Europoje prasidėtų karo veiksmai. „Viggen“ buvo sukurtas siekiant suteikti jiems geresnę apsaugą – savotiška šalies gynybos signalizacijos sistema.

„Viggen“ buvo vienvietis, vieno variklio naikintuvas, pasižymintis išskirtine forma ir daugiafunkcinėmis galimybėmis. Lėktuvas turėjo žemą dvigubą delta sparną su kanardomis (canard). Tai buvo pirmasis masinės gamybos orlaivis su kanardomis (sparneliais korpuso priekyje).

Kūrimo darbai buvo pradėti šeštojo dešimtmečio pradžioje, siekiant sukurti „Saab 32 Lansen“ ir „Saab 35 Draken“ įpėdinį. „Saab“ projektuotojų komanda pasirinko gana radikalią delta sparno konfigūraciją, taip pat gaminti orlaivį kaip integruotą ginklų sistemą, kuri veikė kartu su Švedijos nacionaline elektronine oro gynybos sistema STRIL-6.

Jis taip pat buvo sukurtas kilti ir tūpti nuo vos 500 metrų ilgio kilimo ir tūpimo takų. Pirmą kartą jis skrido 1967 m., o Švedijos oro pajėgos priėmė 1971 m. Tuo metu jis buvo gerokai pranašesnis už kitus Europos naikintuvus.

Tuo metu tai buvo neabejotinai moderniausias/pažangiausias kovinis lėktuvas Europoje, turintis skaitmeninį centrinį kompiuterį su integruotomis aviacijos elektronikos grandinėmis, pirmasis toks pasaulyje, automatizuojantis ir perimantis užduotis, kurioms anksčiau reikėjo navigatoriaus.

 

Buvo sukurti skirtingi „Viggen“ variantai priklausomai nuo misijos. Vienas modelis buvo skirtas žvalgybai. Kitas turėjo ieškoti ir sunaikinti laivus. Dar kitas variantas atliko oro pranašumo funkcijas.

„Volvo RM 8“ turboventiliatoriaus variklis, sukurtas pagal „Pratt & Whitney“ modelį, skirtas komerciniams lėktuvams, turėjo papildomą degiklį ir traukos reversus. Dėka šio „Volvo“ variklio, lėktuvas išvystė maksimalų 2,1 machų greitį.

„Viggen“ borto kompiuteris pralenkė savo laiką, integruodamas oro gynybos sistemas ir valdiklius. Jame taip pat buvo vienas iš pirmųjų „heads-up“ ekranų. Taip sumažėjo avarijų skaičius ir nebereikėjo navigatoriaus.

„Ericsson PS-37“ X dažnių juostos radaras rinko duomenis oras-žemė ir oras-oras puolimo režimais. Tai suteikė daugiau galimybių ieškoti ir sekti. Vėlesnėse „Viggen“ versijose buvo geresnė aviacijos elektronika ir elektroninės bei skaitmeninės dalys, kurios dar labiau pagerino galimybes ir manevringumą.

 

Jame taip pat buvo puikus ginklų paketas su uždara patranka ir tvirtinimo taškais raketoms ir bomboms po sparnais ir fiuzeliažu. Jis gabeno kai kurias ankstyvąsias trumpojo ir vidutinio nuotolio oras-oras raketas.

Nors Švedija buvo neutrali, kartais sovietų oro pajėgos įsiverždavo į Švedijos oro erdvę. Taigi „Viggen“ pilotai budėjo 24 valandas per parą, 7 dienas per savaitę.

„Saab 37 Viggen“ ir legendinis SR-71 „Blackbird“

„Viggen“ 1987 m. dalyvavo reikšmingoje misijoje. Virš Baltijos jūros skrido žvalgybinis JAV lėktuvas SR-71 „Blackbird“. „Blackbird“, pakilęs iš Anglijos, vykdė žvalgybos misiją virš Estijo, Latvijos, Lietuvos ir Kaliningrado (tuomet SSRS teritorijų).

 

„Viggen“ naikintuvų pilotai pabandė perimti amerikiečių itin greitą žvalgybos lėktuvą. Incidentas prasidėjo, kai SR-71 sugedo – prarado vieną iš savo variklių. Lėktuvas nusileido iki 7600 m ir praskriejo virš Švedijos oro erdvės. Taigi, „Viggen“ palydėjo „Blackbird“, jei pasirodytų sovietų naikintuvas. Už šiuos veiksmus švedų pilotai 2018 metais gavo Amerikos oro medalius.

„Saab S37 Viggen“ puikiai tarnavo Švedijos vyriausybei tais laikais, kai Šaltasis karas, be abejo, buvo pats intensyviausias. Ji niekada nematė tikros kovos, tačiau jos galimybės sustiprino tėvynės gynybą tais metais, kai Švedijai jos labai reikėjo. Paskutiniai „Viggen“ buvo nurašyti tik 2007 m.

Apie autorių

Brentas M. Eastwoodas yra knygos „Humans, Machines ir Data: Future Trends in Warfare“ autorius. Jis yra naujų grėsmių ekspertas ir buvęs JAV armijos pėstininkų karininkas.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(25)
(3)
(22)
MTPC parengtą informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško VšĮ „Mokslo ir technologijų populiarinimo centras“ sutikimo draudžiama.

Komentarai ()