Sovietų MiG grėsmė. Kaip švedų „Saab 37 Viggen“ išgelbėjo legendinį SR-71 „Blackbird“  ()

Švedų pilotai, skraidantys „Saab J37“, saugiai palydėjo amerikietišką „Lockheed SR-71 Blackbird“ atgal į Vokietiją po to, kai šnipinėjimo lėktuvas patyrė variklio gedimą.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Pateikiame Peterio Suciu straipsnį apie neįtikėtiną Švedijos naikintuvo „Saab 37 Viggen“ ir SR-71 „Blackbird“ gelbėjimo misiją.

Švediškas naikintuvas „Saab J37 Viggen“ kartą lydėjo amerikietičių žlagybos lėktuvą SR-71 „Blackbird“ – kai netrukus Švedija taps NATO nare, jos naikintuvai netrukus galės lydėti amerikiečių bombonešius ir žvalgybinius lėktuvus – tačiau net Šaltojo karo metu, kai Stokholmas laikėsi neutralumo politikos, jos naikintuvai lydėdavo NATO lėktuvus.

Netgi buvo laikas, kai švedų pilotai palydėjo amerikietišką Lockheed SR-71 „Blackbird“ saugiai atgal į Vokietiją po to, kai šnipinėjimo lėktuvas patyrė variklio gedimą.

SR-71 užsitarnavo reputaciją, kad joks orlaivis negalėjo jo sugauti ir netgi galėjo aplenkti raketas.

Nors keliolika buvo prarasta dėl nelaimingų atsitikimų, priešas niekada nenumušė nė vieno „Blackbird“. Tik vienam orlaiviui pavyko užfiksuoti ir „užrakinti“ radare „Blackbird“. Tai 1986 m. padarė švediškas „Saab J37 Viggen“.

Po pusantrų metų, 1987-ųjų birželį, kitas „Blackbird“, vykdymas įprastą žvalgybinį „Baltijos ekspreso“ skrydį virš neutralių Baltijos jūros vandenų netoli Sovietų Sąjungos teritorijos, patyrė variklio gedimą. Vienas iš SR-71 galingų „Pratt & Whitney J58-1“ variklių prarado galią, ir pilotai buvo priversti nusileisti iki maždaug 7600 m virš Švedijos oro erdvės, kur juos sulaikė dvi poros Švedijos oro pajėgų naikintuvų „Saab 37 Viggen“.

 

Švedai pasirodė esą SR-71 „angelai sargai“ ir užtikrino, kad joks sovietų naikintuvo pilotas nebandys persekioti šnipinėjimo lėktuvo. Tuo metu sovietų karinės oro pajėgos Rytų Vokietijoje turėjo eskadrilę MiG-25PD greitaeigių gaudytuvų (interceptor) ir reguliariai siųsdavo bent vieną iš MiG bandyti perimti „Baltijos ekspreso“ – visada nesėkmingai.

Švedų pilotų veiksmų dėka Jungtinių Valstijų oro pajėgų orlaiviai sėkmingai atskrido atgal į draugišką oro erdvę. Jokia informacija apie misiją nebuvo paskelbta – iki 2017 m. pabaigos, daugiau nei po trisdešimties metų.

 

Galiausiai, 2017 m. lapkričio 28 d., specialioje ceremonijoje Stokholme Jungtinių Valstijų oro pajėgos keturiems Švedijos pilotams už jų veiksmus įteikė medalius.

Be medalių, švedų lakūnai gavo paveikslą, kuriame buvo įamžinti jų herojai ir padėkos iš abiejų SR-71 pilotų.

Apie autorių

Peteris Suciu – žurnalistas iš Mičigano, per dvidešimt metų trukusią žurnalistinę karjerą prisidėjęs prie daugiau nei keturių dešimčių žurnalų, laikraščių ir interneto svetainių kūrimo, paskelbęs daugiau nei 3000 medžiagos. Jis reguliariai rašo apie karines technologijas, šaunamųjų ginklų istoriją, kibernetinį saugumą ir tarptautinius reikalus.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(19)
(1)
(18)
MTPC parengtą informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško VšĮ „Mokslo ir technologijų populiarinimo centras“ sutikimo draudžiama.

Komentarai ()