Joks kitas tankas negalėjo pasigirti tuo, ką galėjo AMX-30: kuo ypatingas šis gausiai ginkluotas milžinas, vadinamas tikru Prancūzijos šedevru (Video) (7)
Prancūzija – valstybė, karinio transporto priemonių pionierė. Dar 1769 metais inžinierius Nicolas Cugnot pagamino garais varomą traktorių, skirtą artilerijos pabūklų tempimui. O 1890 metais Prancūzijos kariuomenė nusipirko benzinines mašinas štabo darbuotojų vežiojimui. Lyg to būtų maža, būtent Prancūzijos dėka Rusijoje atsirado kariniai automobiliai, pasakoja Lietuvos kariuomenės atsargos majoras ir ginkluotės entuziastas Darius Antanaitis.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Jo teigimu, negebanti pati suprojektuoti ir pagaminti, Rusija kreipėsi į prancūzus ir 1904 metais prancūzai rusams pagamino pirmą tikrą šarvuotą automobilį, skirtą Rusijos kariuomenei.
„Per Pirmąjį pasaulinį karą karyba labai stipriai pasikeitė, nes atsirado tankai. Ir čia prancūzai taip pat neliko nuošalyje, ir pradėjo juos gaminti. Tankų vystymą bei gamybą jie tęsia iki šiol – ir yra viena iš nedaugelio savus tankus projektuojanti bei gaminanti valstybė“, – pasakoja karys.
Anot D.Antanaičio, Šaltojo karo įkarštyje, kai vakarų pasaulis ruošėsi branduoliniam armagedonui, kuriuo grasino sovietai, prancūzai pradėjo projektuoti bei gaminti vieną sėkmingiausių naujo tipo tankų istorijoje- „Char AMX-30“.
1960 metais prancūzų įmonė „Atelier de Construction d‘Issy-les-Moulineaux“ (AMX) pagamino du tankų prototipus. Po 3 metų vykusių demonstracijų bei bandymų, Prancūzijos kariuomenė užsakė šias mašinas – O dar po 3 metų, 1966 metais, tankai pradėti tiekti kariuomenei. Iš viso buvo užsakyta 1250 vienetų AMX-30.
„Tačiau AMX-30 platforma buvo naudojama daugiau nei tik kaip tankas. Ant tos pačios bazės buvo sukurtos tiltų klojimo mašinos, šarvuotas evakavimo bei remonto transportas, oro gynybos pabūklų transportavimo platforma, oro gynybos raketų mašina, inžinierinė bei mokomoji mašina, išminavimo ir netgi 155 mm savaeigė haubica“, – pasakoja ginkluotės entuziastas.
Pasak karininko, 1979 metais AMX-30 dar labiau patobulėjo – buvo išleista B2 versija. Joje buvo integruota labai pažangi ugnies valdymo sistema COTAC, skirta 105 mm tanko patrankai. Pirmą kartą buvo integruotas lazerinis tolimatis, kuris veikė kartu su termovizoriumi taikinių nustatymui bei naikinimui esant blogam matomumui arba naktį. Pasak D.Antanaičio, tai buvo savo laiko ypatingai efektyvi ir moderni kovos mašina.
„Šio modernaus tanko valdymui reikėjo 4 karių: vairuotojo, vado, taikytojo bei užtaisytojo. Įgula valdė vieną 105 mm patranką, vieną 20 mm patranką bei vieną 7,62 mm kulkosvaidį. Tai buvo beprecedentė vieno tanko ugnies galia“, – pasakoja D.Antanaitis.
Tačiau, jo teigimu, ginkluotės didinimas neapsėjo bei tam tikrų praradimų: dėl didelių kalibrų teko mažinti tanko šarvą – kad nepaaukoti mobilumo. Tanko svoris buvo vos 36 tonos, ir šią kovos mašiną varė „Hispano-Suiza HS 110“ – 12 cilindrų 700 AG variklis, kuris galėjo naudoti bet kokį degųjį skystį arba kurą. Su pilnais bakais tankas galėjo nukeliauti beveik 500 km maksimaliu 65 km/h greičiu.
„Šis prancūzų inžinierių šedevras ir iki šiol tarnauja kai kuriuose valstybėse: Ispanijoje, Graikijoje, Kipre, Venesueloje bei Saudo Arabijoje. O kai kurie B2 serijos AMX-30 prancūzų kariuomenėje tarnavo net iki 2010 metų“, – apibendrina karys.