JAV pradeda „Povandeninio ekspreso“ bandymus (14)
Kitų metų pavasarį JAV bus atlikti slapto Pentagono projekto „Underwater Express” technologijos bandymai. Pasak specialistų, ji gali sukelti tikrą revoliuciją laivyboje.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Ši JAV Gynybos departamento Pažangiųjų gynybos tyrimų projektų agentūros (DARPA) finansuojama programa skirta povandeniniam laivui, galinčiam po vandeniui plaukti 100 mazgų greičiu (apie 185 km/h), sukurti.
Patys naujausi povandeniniai laivai panėrę gali išvystyti didesnį nei 25 mazgų (46,3 km/h) maksimalų greitį. Tačiau pagal DARPA „Underwater Express” programą eksperimentinis laivas bus bent 4 kartus greitesnis.
Ši programa, apie kurią viešai buvo paskelbta 2006 metais, jau pasiekė bandymų etapą, praneša „Popsci.com“. JAV bendrovė „Electric Boat“, su kuria DARPA pasirašė „Underwater Express” povandeninio laivo kūrimo sutartį, kitų metų pavasarį pradės sumažinto prototipo modelio bandymus.
„Tikroji priežastis, kodėl mes statome atominius povandeninius laivus, užuot naudoję neturinčius branduolinių reaktorių, yra ta, kad mums reikia saugoti ne Meksikos įlanką, – JAV žurnalistams sakė bendrovės „Submarine Tactics and Technology“ prezidentas, buvęs karinio jūrų laivyno kapitonas Jamesas Pattonas. – Mums tenka vykti į kitą pasaulio pusę, ir kuo skubiau. Kai atvykstame, kurį laiką turime ten pasilikti. Bet koks sprendimas, suteiksiantis galimybę labai greitai įveikti po vandeniu didelius atstumus, turės milžinišką karinę reikšmę“.
DARPA finansuojamas „Povandeninis ekspresas“ bus mažesnis už įprastus povandeninius laivus, nes jo paskirtis yra kita. Pentagonas nori, kad tokiu laivu būtų galima labai greitai po vandeniu į reikiamą vietą pristatyti „vertingus krovinius“ arba nedidelę įgulą.
Pasak ekspertų, ši technologija galėtų sukelti tikrą revoliuciją laivyboje, jeigu ją pavyktų pritaikyti ne tik kariniams, bet ir krovininiams bei keleiviniams laivams. Jos esmė – vadinamasis superkavitacijos efektas, kai povandeninis laivas išvysto tokį greitį, kad gali plaukti apgaubtas dujų „burbulo“. Šis dujų apvalkalas sumažina pasipriešinimo jėgą. Kadangi ore ji mažesnė, nei vandenyje, laivas po vandeniu gali judėti žymiai didesniu greičiu.
Šis efektas buvo žinomas dar nuo Antrojo pasaulinio karo laikų. Remiantis juo Sovietų Sąjungoje buvo sukurtos itin dideliu greičiu lekiančios torpedos, tačiau dar niekam iki šiol nepavyko pritaikyti jo visam povandeniniam laivui. Pasak ekspertų, dabar amerikiečių mokslininkai ir inžinieriai rado būdą, kaip galima iš esmės pakeisti superkavitaciją naudojančių povandeninių laivų valdymą ir manevringumą, todėl jie turėtų ne tik greitai plaukti, bet ir įveikti didelius atstumus.
Pasak „Electric Boat“ kovinių užtaisų integravimo ir strateginių ginklų sistemų padalinio vadovo Franzo Edsono, leisti orą į vandenį iš laivo siekiant sukurti superkavitaciją yra netikslinga, nes taip pernelyg švaistomi ištekliai, be to, povandeniniame laive neįmanoma sukaupti ilgai kelionei būtinų suspausto oro atsargų. Esą buvo išrastas naujas efektyvus dujų apvalkalo kūrimo ir valdymo procesas. Koks – paslaptis. „Tai revoliucinis išradimas, bet negaliu atskleisti jo esmės“, - sakė jis žurnalistams.
Pasak jo, jau įrodyta, kad naujasis sprendimas iš tikrųjų veikia. Vandens tunelyje atlikti naujosios superkavitacijos valdymo technologijos bandymai esą buvo sėkmingi ir leido pasiekti ilgiausio nuotolio rekordą. „Tai gali pakeisti visą jūrų transporto sistemą. Laivai daug efektyviau naudos kurą, ir, užuot plaukę Ramiuoju vandenynu dvi savaites, tą patį atstumą galės įveikti per kelias dienas“, - pabrėžė jis.
DARPA „Electric Boat“ jau yra skyrusi apie 26 mln. dolerių, o paskutiniame projekto etape numatytas dar 12 mln. dolerių finansavimas. 2010 m. pavasarį bendrovė pradės vieno ketvirčio tikrojo „Underwater Express” povandeninio laivo dydžio modelio bandymus. Jų metu bus demonstruojama, kaip laivas gali 10 minučių po vandeniu plaukti 100 mazgų greičiu ir manevruoti, įskaitant pasinėrimą į dar didesnį gylį. Jei bandymai bus sėkmingi, „Electric Boat“ pradės pirmojo eksperimentinio „Underwater Express” laivo, kurio ilgis sieks 30 metrų, statybą.