Vien privalumai: mokslininkai sugalvojo, kaip iš padangų išskirti grafeną - tai leistų sukurti kur kas tvirtesnį betoną ()
Sumaltų padangų įterpimas į betoną nėra naujiena. Tačiau Raiso universiteto mokslininkai nori daryti ne tai. Į betoną jie norėtų įterpti ne pačias smulkintas padangas, o iš jų išgautą medžiagą.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Kiek anksčiau mokslininkai sugalvojo kaip praktiškai bet kokią anglies turinčią medžiagą paversti grafenu. Staigi elektros energijos iškrova, labai greitai įkaitinanti anglies šaltinį iki 2725 °C, sukuria grafeno gabalėlius. Tiksliau, taip sukuriamas turbostratinis (turbosluoksninis) grafenas, kurio sluoksniai nėra taisyklingai sulygiuoti. Tai leidžia lengviau integruoti grafeną į kompozitines medžiagas.
Praeitais metais mokslininkai pademonstravo, kad taip grafeną galima išgauti iš maisto atliekų ar plastiko. O dabar jie parodė, kad tai įmanoma ir su senomis padangomis. Ir tai yra didžiulis proveržis, nes ankstesnės pastangos paversti padangas grafenu nebuvo vaisingos.
Kas pasikeitė šįkart? Mokslininkai padangų grafenu tiesiogiai nebeverčia. Vietoje to naudojami padangų perdirbimo produktai. Įprastai padangos perdirbamos pirolizės būdu - jos deginamos labai mažai deguonies turinčioje aplinkoje. Taip padangos yra išskaidomos, o galutiniai produktai gali būti panaudoti pramonėje. Tik kieti anglies likučiai neturi aiškių pritaikymo galimybių - juos mokslininkai ir verčia grafenu.
Ką galima gaminti iš šio perdirbtų padangų grafeno? Daug ką. Mokslininkai vieną jo panaudojimo galimybę jau išbandė. Šiek tiek grafeno buvo įterpta į betono mišinį. Gautas betonas buvo 30 % atsparesnis suspaudimui.
Grafenu sustiprintas betonas turi nemažai privalumų. Visų pirma, kaip minėta, jis yra tvirtesnis. Antra, jis yra ekologiškesnis, nes toms pačioms konstrukcijoms pakanka mažiau betono, o ir naudojamos padangų atliekos. Betonas yra viena plačiausiai pasaulyje naudojamų medžiagų, jo gamyba yra atsakinga už 9 % pasaulio anglies dvideginio emisijų. Net ir nedideli betono pagerinimai yra labai vertingi, nes leidžia sumažinti atliekų kalnus ir tuo pačiu sumažina neigiamą betono pramonės poveikį aplinkai.