Didžiausias greito maisto tinklas pasaulyje. Lenkia net „McDonald's“. Vakaruose beveik nežinomas ()
Dešimtajame dešimtmetyje neturtingo ūkininko sūnus pradėjo pardavinėti pigius ledus. Šiandien jo įmonė turi daugiau parduotuvių nei „McDonald's“ ar „Starbucks“.

© Windmemories, CC BY-SA 4.0 | https://commons.wikimedia.org/wiki/File:20211229_Mixue_Ice_Cream_%26_Tea_in_Suixian.jpg
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Kinų ūkininko sūnus Zhang Hongchao persikėlė į miestą studijuoti ir atidarė nedidelį kioskelį, kuriame pardavinėjo japoniškus saldumynus, tačiau tai ilgai neišsilaikė. Keletą metų jis bandė įvairius verslus, bet niekas nepasiteisino – kol vieną dieną Zhang nusprendė netoli savo mokyklos pardavinėti pigius ledus.
Šiandien jo „Mixue“ tinklas yra viena įtakingiausių 2025 m. įmonių, o verslininko asmeninis kapitalas viršija daugelio naftos magnatų turtą.
„Mixue“ – maža kavos parduotuvėlė, prekiaujanti gaivinančiais gėrimais ir desertais. Meniu yra pieno kokteiliai, glotnučiai, burbulinė arbata ir „Oreo“ ledai. Tinklas turi savo logotipą – besišypsantį sniego senį su karūna, laikantį vaflinio ragelio formos skeptrą su ledais.
Pasaulyje yra daugiau nei 45 000 „Mixue“ įstaigų – daugiau nei „McDonald's“ ar „Starbucks“. Tačiau šis tinklas Vakarų vartotojams mažai žinomas, nes jis daugiausia atstovaujamas Azijos šalyse: Kinijoje, Tailande, Kambodžoje, Singapūre, Vietname, Japonijoje ir Pietų Korėjoje. Europoje „Mixue“ kavinė yra tik Prancūzijoje.
„Mixue“ kavinėse kainos žemos: gėrimai kainuoja 6 juanius – mažiau nei dolerį. Kinijoje maždaug tiek pat kainuoja skardinė „Coca-Cola“. Palyginimui: kitas Kinijos prekės ženklas „Nayuki“ panašius gėrimus parduoda vidutiniškai už 3,80 USD.
|
„Tegul žmonės visame pasaulyje gali skaniai pavalgyti ir atsigerti – vos už 2 dolerius“, – sako „Mixue“ įkūrėjas Zhang Hongchao.
„Mixue“ kavinės pavertė Zhangą milijardieriumi: jo turtas viršijo 10 milijardų dolerių – 3 kartus daugiau nei buvusio „Starbucks“ generalinio direktoriaus Howardo Schultzo.
Zhang Hongchao užaugo neturtingoje šeimoje Henano provincijoje. Jo tėvai buvo ūkininkai ir svajojo apie išsilavinimą savo trims sūnums, todėl išsiuntė juos į miestą. Zhang įstojo į Henano ekonomikos ir teisės universitetą Džengdžou. Studijų metais jis augino putpeles ir triušius, dirbo ne visą darbo dieną padavėju. Tačiau vieną dieną jį įkvėpė Og Manding knyga „Didžiausias prekeivis pasaulyje“ – apie vyrą, kuris savo kelionę pradėjo kaip kupranugarių varovas ir sukūrė savo verslą.
1997 m., būdamas 21 metų, Zhangas pasiskolino iš močiutės 360 dolerių ir atidarė nedidelį prekystalį Džengdžou, kuriame pardavinėjo gaiviuosius gėrimus ir kakigaori – japonišką desertą, pagamintą iš ledo su saldžiu sirupu. Zhangas pats pagamino kakigaori-ki – specialų aparatą, kuris pjausto ledą desertui.
Iš pradžių verslas sekėsi gerai. Zhang Hongchao pardavinėjo gėrimus, kainuojančius 1,5 juanio (apie 21 centą), už 100 juanių (apie 14 JAV dolerių) – tai buvo beveik 6 600 % antkainis. Tačiau netrukus iškilo problemų. Žmonės kakigaori pirko tik vasarą, o žiemą desertų ir gaiviųjų gėrimų paklausa smarkiai sumažėjo. Be to, verslo plėtrą stabdė vietos valdžia, kuri kelis kartus nugriovė prekystalį dėl Džengdžou urbanizacijos. Zhang bent penkis kartus atstatė prekybos vietą, bet galiausiai vis tiek buvo priverstas ją uždaryti.
Vėliau, pasiekęs sėkmės, Zhangas prisipažino, kad tuo metu svarstė apie savižudybę. Jį išgelbėjo mintis apie artimuosius: jis norėjo grąžinti pasiskolintus pinigus.
Zhang Hongchao kelis kartus bandė atidaryti prekystalius, kartais su saldžiais gėrimais, kartais su ledais. Tačiau niekas nepadėjo iki 2003 m., kai jis atidarė ledų parduotuvę netoli mokyklos. Pagrindiniai jo klientai buvo vaikai ir paaugliai.
Tęsinys kitame puslapyje:
Zhangas „Mixue“ pavadinimą užregistravo dar 1999 m., taip jis pavadino savo įmonę. Šį kartą jis išbandė naują plėtros modelį: viskas buvo parduodama mažomis kainomis, siekiant pritraukti vaikus, o pelnas investuojamas į įrangą. Firminis „Mixue“ desertas – minkšti ledai ragelyje – kainavo vos 1 juanį.
Zhango tinklas ėmė sparčiai plėstis, kai prie jo prisijungė giminaičiai ir draugai. Jie atidarė naujas vietas visoje šalyje su „Mixue“ prekės ženklu per franšizę – verslo modelį, kai patronuojanti įmonė (franšizės davėjas) leidžia kitiems verslininkams (franšizės gavėjams) už mokestį naudoti prekės ženklą, receptus ir technologijas. Franšizės gavėjai atidaro parduotuves su prekės ženklu, laikosi standartų ir uždirba bei skiria dalį įmonės pajamų. Šiuo principu vadovaujasi dauguma „McDonald's“ ir „Subway“ restoranų.
Šiandien daugiau nei 99 % „Mixue“ kavinių Azijoje veikia pagal franšizes. Laikui bėgant, bendrovė supaprastino franšizės gavėjams keliamus reikalavimus, kad vis daugiau verslininkų galėtų atidaryti verslą su jos prekės ženklu – ne tik įkūrėjo draugai ir giminaičiai. Kiekvienam potencialiam „Mixue“ kavinės savininkui, atvykusiam į pagrindinę būstinę derėtis dėl franšizės, įteikiama brošiūra su motyvuojančiu šūkiu: „Pradžia niekada nebūna per maža, bet svajonė niekada nebūna per didelė.“
„Mixue“ gauna autorinius atlyginimus už prekės ženklo naudojimą, tačiau didžioji dalis bendrovės pajamų gaunama iš kito: ji parduoda įrangą ir ingredientus gėrimams bei desertams franšizės gavėjams.
Tinklas vis dar laikosi tos pačios strategijos kaip ir pirmoji parduotuvė šalia mokyklos: dideli gamybos kiekiai ir mažos kainos. Pieno arbata ir ledai „Mixue“ parduotuvėje kainuoja perpus pigiau nei artimiausi konkurentai. Dėl šios priežasties „Mixue“ parduotuvės ypač sėkmingai veikia mažuose miesteliuose, kur konkurencija mažesnė – ten įsikūrusios apie 75 % tinklo kavinių.
„Mixue“ modelis buvo toks sėkmingas dėl visapusiškos tiekimo grandinės logistikos ir gamybos. Įmonė ne tik parduoda gatavą produktą, bet ir pati gamina pakuotes, įrangą ir apie 60 % visų reikalingų ingredientų – pieno, arbatos, vaisių sirupų ir prieskonių. Tai leidžia jai būti mažiau priklausomai nuo išorinių tiekėjų.
2018 m. „Mixue“ atidarė savo pirmąją užsienio parduotuvę Vietname. Iki 2023 m., net ir neturėdama atstovybių JAV ir Europoje, bendrovė tapo antra pagal dydį paruoštų gerti gėrimų gamintoja pasaulyje, nusileisdama tik milžinei „Starbucks“ (nors „Mixue“ turėjo daugiau parduotuvių). Kinijoje „Mixue“ išlaiko lyderio poziciją, užimdama 11,3 % gėrimų rinkos.
Įmonė kasmet didina pelną:
- 2022 m. grynasis pelnas siekė 2 mlrd. juanių (278 mln. JAV dolerių),
- 2023 m. – 3,2 mlrd. juanių (445 mln. JAV dolerių),
- 2024 m. – 4,4 mlrd. juanių (612 mln. JAV dolerių).
„Mixue“ pasilieka 15 % savo pajamų: tai reiškia, kad iš kiekvienų 100 juanių pajamų bendrovė pasilieka 15 juanių, atskaičius visas išlaidas mokesčiams, atlyginimams ir kt. Greito maisto pramonei tai labai geras skaičius.
2025 m. kovo mėn. „Mixue“ tapo vieša, jos akcijos įtrauktos į Honkongo vertybinių popierių biržos sąrašus ir tapus viešąja bendrove. Pirmąją prekybos dieną akcijų kaina pakilo 47 %, o bendrovė pritraukė 444 mln. JAV dolerių. Vertybinių popierių paklausa buvo tokia didelė, kad 5 258 kartus viršijo pasiūlą – tokio šuolio nebuvo nuo 2021 m.
Per beveik penkis mėnesius nuo kotiravimo biržoje pradžios „Mixue“ kapitalizacija išaugo daugiau nei dvigubai ir pasiekė beveik 24 mlrd. JAV dolerių.