Ikiskaitmeninės eros „skonio“ ilgesys  ()

Kodėl ℤ karta grąžina 1990-uosius



© Maryna Nikolaieva / Unsplash

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

ℤ karta, arba „zumeriai“, šiandien vėl perka vinilus ir kompaktinius diskus, skaito popierines knygas, žaidžia stalo žaidimus ir renka fotoalbumus iš fizinių nuotraukų. ℤ karta, atrodo, nostalgiškai prisimena ikiskaitmeninę erą, kurioje jie net negyveno. Kodėl? Tai išsiaiškino socialinis psichologas Clay Routledge. Straipsnis pasirodė „The New York Times“, skelbiame teksto vertimą.

Idėja, kad šiandienos jaunimas turi žalingą santykį su skaitmeninėmis technologijomis – santykį, kuris neleidžia jiems pakankamai tvirtai stovėti ant kojų realiame pasaulyje ir trukdo jų psichologiniam bei socialiniam vystymuisi – nėra tik vyresniosios kartos skundas. Tokias pačias baimes išreiškia ir patys jauni žmonės.

2023 m. kartu su mano tyrimų grupe atliktas „Harris Poll“ tyrimas parodė, kad 80 % suaugusių ℤ kartos atstovų, t. y. gimusių po 1997 m., yra susirūpinę, kad jų karta yra pernelyg priklausoma nuo technologijų. 75 % išreiškė susirūpinimą dėl socialinių tinklų poveikio jaunimo psichinei sveikatai, o 58 % teigė, kad naujos technologijos labiau atskiria žmones, nei juos suartina.

Kaip nostalgijos psichologiją tyrinėjantį mokslininką, mane ypač nustebino vienas rezultatas: 60 % suaugusių ℤ kartos atstovų teigė, kad norėtų grįžti į laiką, kai žmonės dar nebuvo nuolat „prisijungę“.

Galinga naujiena iš AOC: 320Hz dažnis, arba 4K raiška, ką rinktumėtės jūs? (AOC U27G4R monitoriaus APŽVALGA)
3

Man patinka AOC ne tik dėl palankios kainos - šis gamintojas sugeba pritaikyti ir naujausias vaizdo atkūrimo technologijas, tuo pat metu išsaugant jūsų piniginės turinį. Šį kartą kalbėsime apie labai įdomią naujovę - monitorių AOC U27G4R.

Išsamiau

 

Žinoma, tai reikštų grįžimą į laiką, kuris didžiąja dalimi buvo prieš jų pačių gyvenimą.

Dauguma mano nostalgijos tyrimų yra sutelkti į emocinį ryšį su brangiais žmogaus gyvenimo prisiminimais. Tačiau žmonės gali jausti nostalgiją ir dėl praeities, kurios jie patys nepatyrė. Šis reiškinys yra žinomas kaip istorinė nostalgija.

Vartotojų tendencijos rodo, kad daugelis ℤ kartos atstovų ilgisi ikiskaitmeninės eros „skonio“. Dažnai pastebimas vinilinių plokštelių, kompaktinių diskų, popierinių knygų ir stalo žaidimų pardavimų augimas paaiškinamas ne tik suaugusiaisiais, kurie nori sugrįžti į savo jaunystę. Jauni žmonės, užaugę su skaitmeninėmis pramogomis, taip pat tapo svarbia šio retro atgimimo varomąja jėga.

Šie preliminarūs duomenys buvo intriguojantys. Bet ar tikrai ℤ karta yra apimta istorinės nostalgijos? Ir jei taip, tai gerai, ar blogai? Norėjau tai išsiaiškinti.

Nostalgijos reputacija dažnai būna bloga. Ji vaizduojama kaip bevaisė fiksacija ant idealizuotos praeities, kuri trukdo žmonėms gyventi dabartyje ir kurti ateities planus.

 

Iš tiesų nostalgija padeda žmonėms klestėti dabartyje ir kurti geresnę ateitį. Aš ir daugelis kitų tyrėjų priėjome prie šios išvados po plataus spektro tyrimų, įskaitant laboratorinius eksperimentus, kiekybines ir kokybines įvairių žmonių visame pasaulyje apklausas.

Šie tyrimai parodė, kad nostalgiški prisiminimai dažnai tampa paguodos, orientyro ir įkvėpimo šaltiniu. Net kelias minutes trukęs malonių prisiminimų apmąstymas ar senos pažįstamos dainos klausymas gali pagerinti nuotaiką, sustiprinti priklausymo jausmą ir suteikti gyvenimui prasmę.

Kitaip tariant, nostalgija, priešingai nei intuicija, yra į ateitį orientuotas siekis. Mes kreipiamės į ją, kad susidorotume su nepasitenkinimu dabartimi ir judėtume į priekį su viltimi ir ryžtu. Taip, nostalgija gali būti piktnaudžiaujama. Tačiau daugumai žmonių daugeliu atvejų ji yra stabilizuojanti ir energiją suteikianti jėga.

Atsižvelgiant į tai, kad ℤ karta yra susirūpinusi savo santykiais su jų gyvenimą visiškai persmelkiančiomis skaitmeninėmis technologijomis, galbūt jie produktyviai nukreipia savo nostalgiją į technologijų erą, buvusią prieš jų gimimą.

Norėdama ištirti šią galimybę, mano komanda bendradarbiavo su komercine įmone „Discover.ai“, kuri padeda vartotojų prekių ženklams geriau suprasti kultūrines tendencijas analizuodama diskusijas internete. Agentūra naudoja dirbtinį intelektą didelių interneto turinio masyvų – tinklaraščių, svetainių, socialinių tinklų ir tradicinių žiniasklaidos priemonių – apdorojimui, siekdama nustatyti populiarias nuotaikas.

 

Kartu mes tyrinėjome ℤ kartos požiūrį į ikiskaitmeninės kultūros produktus, žiniasklaidą, pomėgius ir tradicijas. Praėjusiais metais atliktas galutinis tyrimas parodė, kad ℤ kartos atstovai, atrodo, semiasi įkvėpimo iš praeities, kad praturtintų savo dabartinį gyvenimą, ypač gilindami supratimą apie neprisijungusio gyvenimo vertę.

Vienas socialinių tinklų vartotojas, pavyzdžiui, papasakojo, kad nusipirko „didelį fotoalbumą ir kokybišką fotospausdintuvą“, įkvėptas to, kad ankstesnės kartos kūrė fizinius albumus ir dalijosi jais su svečiais savo namuose.

Siekdama sustiprinti analizę, mano tyrimų komanda šiais metais taip patatliko reprezentatyvią apklausą, kurioje dalyvavo daugiau nei 2000 suaugusiųjų JAV. Mes nustatėme, kad dauguma ℤ kartos suaugusiųjų (68 %) jaučia nostalgiją laikams, buvusiems prieš jų gyvenimą. 73 % domisi tų laikų žiniasklaida, stiliais, pomėgiais ar tradicijomis. O 78 % teigė, kad naujos technologijos ir produktai turėtų įtraukti idėjas ir dizaino elementus iš tų laikotarpių. Be to, maždaug du trečdaliai prisipažino, kad kreipimasis į laikotarpius, buvusius prieš jų gyvenimą, padeda jiems susidoroti su šiuolaikinio gyvenimo stresu ar nerimu dėl ateities.

 

© Nik / Unsplash

Istorinė nostalgija nėra išskirtinis ℤ kartos bruožas. Mūsų komanda nustatė, kad milenialai ir X kartos atstovai taip pat yra labai jautrūs nostalgijai, palyginti su baby boomers ir „tyliąja karta“.

Tačiau, mano nuomone, ℤ kartos istorinės nostalgijos ypatumas yra tas, kad juos ypač žavi gyvenimas analoginėje praeityje – čia atotrūkis yra daug gilesnis nei, tarkime, tarp X kartos ir jų tėvų, „baby boomerių“.

Dažnai girdžiu klausimą: ar šiandienos jauni žmonės negimė per vėlai, kad galėtų pasinaudoti priešinternetinio pasaulio privalumais? Mūsų tyrimai suteikia man vilties, kad atsakymas yra „ne“, nes istorinė nostalgija jiems padeda būtent tuo.

Pavyzdžiui, klausytis viso vinilo albumo yra vertingas koncentracijos pratimas, nes negalite perjungti į Spotify, kitą albumą ar dainą arba paspausti vaizdo įrašą YouTube peržiūros viduryje. Tačiau šis įprotis gali išmokyti jaunuolius ir platesnių pamokų, pavyzdžiui, kad galima išeiti į ilgą pasivaikščiojimą gamtoje ir nepatikrinti telefono iki grįžimo. Net toks paprastas dalykas kaip stalo žaidimų vakaras su draugais gali padėti jiems jaustis užtikrinčiau ir patogiau profesinėje socialinėje aplinkoje.

 

Nėra pagrindo manyti, kad ℤ kartos atstovai nusisuka nuo šiuolaikinių technologijų. Priešingai, pagal daugelį rodiklių jie rodo didelį entuziazmą naujausioms inovacijoms. Ir kituose tyrimuose mes nustatėme, kad dauguma jų teigiamai vertina daugelį savo internetinio gyvenimo aspektų.

Tačiau pažangą visada lydi reakcija ir persvarstymas. Istorinė nostalgija gali padėti jaunesniajai kartai pasinaudoti naujų technologijų privalumais, tuo pačiu išsaugant materialios, fizinės patirties, kuri vis dar yra svarbiausia žmonijos klestėjimui, privalumus.

Didėjant dirbtinio intelekto vaidmeniui, visi žvilgsniai nukreipti į ateitį. Tačiau verta pažvelgti ir į praeitį, kaip tai daro ℤ karta, kad geriau suprastume, kokioje ateityje norime gyventi.


republic.ru




(0)
(0)
(0)

Komentarai ()

Susijusios žymos: