Problema Nr. 1. „Mano akyse buvo sunaikinta karinių pilotų rengimo sistema“ (1)
2023 metais Rusijos ginkluotosios pajėgos turėjo daugiau nei 1150 kovai parengtų lėktuvų ir daugiau nei 760 sraigtasparnių.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
„Prieš aštuonerius metus kalbėdamas Valstybės Dūmoje gynybos ministras Sergejus Šoigu pasakė, kad karinių pilotų deficitas Rusijos oro pajėgose 2016 metais buvo 1300. – sako „Nova Gazeta“ pašnekovas, Izraelio karo stebėtojas Davidas Sharpas. — Vadovybė buvo priversta penkeriais metais pratęsti ypač sunkių specialybių mokymų laiką. Šoigu pažadėjo iki 2018 metų pašalinti darbuotojų trūkumą. Tai reiškia, kad oro pajėgas kasmet turėjo praturtinti 650 naujų pilotų ir šturmanų“, – sako ekspertas.
„Nova Gazeta“ pašnekovas tvirtina, kad po SSRS žlugimo Rusija sujungė ir uždarė įvairius karo lakūnus rengiančius aviacijos centrus, kol galiausiai liko tik viena specializuota tokio tipo įstaiga. Atsistatydinus gynybos ministrui Anatolijui Serdiukovui, Rusijos kariuomenės vadovybė iškėlė lakūnų trūkumo klausimą. Vienintelę Rusijoje likusią pilotų mokyklą Krasnodare 2017 metais baigė tik apie 150 žmonių. Tai buvo 85 daugiau nei 2016 m.
„Aš baigiau mokyklą Krasnodare 1990-ųjų pabaigoje, — sako Aleksejus, buvęs rusų naikintuvų bombonešių pilotas. – Mano akyse buvo sunaikinta karinių pilotų rengimo sistema Rusijoje“, – priduria jis.
2001 m. gegužės mėn. specializuoti institutai Armavirske, Borisoglebske ir Balašove buvo sujungti į Krasnodaro aukštąją karo aviacijos pilotų mokyklą. Nuo tada tai vienintelė Rusijos oro pajėgų aukštoji mokykla, rengianti karo lakūnus. „Nova gazeta“ pašnekovo teigimu, po SSRS žlugimo karinė aviacija Rusijoje atsidūrė stagnacijoje.
„Praėjusio amžiaus pabaiga ir šio amžiaus pradžia buvo sunkūs laikotarpiai Rusijos karinei aviacijai“, – sako Aleksejus.
„Tarnavau Zabaikalsko krašte ir Tolimuosiuose Rytuose. Skrisdavome retai: pritrūkdavo degalų. Ne visi pulko lėktuvai veikė. Po treniruočių kariūnai turėjo 85-90 val. reidus. Retai kas turėjo daugiau nei 100 valandų. Pirmuosius reguliarius skrydžius pradėjau tik 2004-2005 metais. Tačiau valdant Serdiukovui padėtis vėl pablogėjo. Per tą laiką daugelis mano kolegų paliko ginkluotąsias pajėgas ir įstojo į civilinę aviaciją, užuot ginę tėvynę ir mokę naujus darbuotojus. Civilinis darbas gerai apmokamas; laikui bėgant galima pradėti skristi į užsienį pamatyti pasaulio. Mūsų atlyginimai buvo juokingi. Pulke liko arba jau sulaukę pensinio amžiaus, arba fanatikai“, – priduria Aleksejus.
Remiantis Tarptautinio strateginių studijų instituto skaičiavimais, 2023 metais Rusijos ginkluotosios pajėgos turėjo daugiau nei 1150 kovai parengtų lėktuvų ir daugiau nei 760 sraigtasparnių.
Pastaraisiais metais mokyklą Krasnodare baigė per 400 operatyvinės-taktinės, tolimojo nuotolio, karinės-transporto ir jūrų aviacijos lakūnų. Karinė valdžia informuoja, kad dar maždaug 500 pilotų ir šturmanų buvo apmokyti Karinių oro pajėgų akademijos padaliniuose Syzrane ir Čeliabinske. Tačiau tai labai jauni leitenantai ir neturi kovinės patirties. Jų negalima mesti į mūšį.
Aleksejus sako, kad daugelis senbuvių paliko Rusijos oro pajėgas. Jis pats išėjo į pensiją 2021 m., po dviejų tarnybos metų Sirijoje. Pilotas nieko negali pasakyti apie tarnybos pobūdį šioje arabų šalyje; jis tik sako, kad oro pajėgų kariams tai nebuvo pavojinga.
„Palaikau ryšius su kolegomis kariais ir žinau, kad ką tik baigę aviacijos mokyklas jau siunčiami į kovines misijas Ukrainoje. Nemanau, kad jie turi pakankamai kvalifikacijos, įgūdžių ir nusiteikimo. Net ir labai patyrę pilotai tokioje situacijoje turi panaudoti visus savo įgūdžius. Mano buvusiame pulke šiuo metu labiausiai trūksta Su-34 pilotų. Būtent į juos dažniausiai taiko Vakarų priešlėktuvinės sistemos. Po katapultavimosi daugelis iš jų turi rimtų stuburo problemų; labai jauni žmonės žalojami. O armija kaupia atsargas ir nenaudoja raketų. Jei Rusija vėl pradės didelį puolimą – apie kurį šiandien tiek daug kalbama – Rusijos karinių oro pajėgų lėktuvai turės atlikti pačią pavojingiausią užduotį – prasibrauti per Ukrainos gynybą. Dabar neįmanoma pasakyti, kiek pilotų tada bus numušta; tačiau rizika yra didžiulė“, – sako jis.