„Mirties šnabždesys“. Vietnamo karo siaubas. Legendinis F-111 „Aardvark“ (Video)  ()

Daugiafunkcio F-111 pasirodymą galima pavadinti lūžio tašku aviacijos ir kosmoso pramonės raidoje, nes tai buvo pirmasis kovinis lėktuvas su keičiamos padėties sparnais.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

F-111 „Aardvark“, novatoriškas viršgarsinis daugiafunkcis orlaivis, beveik 30 metų tarnavo Jungtinių Valstijų oro pajėgose ir 40 metų – Australijos karališkosiose oro pajėgose.

Pateikiame Harrisono Kasso straipsnį apie šį legendnį lėktuvą.

1964 m. pasirodęs F-111 pasižymėjo naujoviškomis technologijomis, tokiomis kaip keičiamos padėties sparnų konstrukcija.

Nepaisant ankstyvų nesėkmių Vietnamo karo metu, jis užsitarnavo pravardę „Mirties šnabždesys“ už efektyvumą kovoje. JAV nurašė F-111 1996 m., o Australija išlaikė juos iki 2010 m.

F-111 buvo novatoriškas lėktuvas. F-111, pramintas „Aardvark“ (gyvūnas vamzdžiadantis, paplitęs Afrikoje) dėl ilgos nosies, buvo viršgarsinis vidutinio nuotolio daugiafunkcis bombonešis, tarnavęs JAV oro pajėgose beveik tris dešimtmečius (ir keturis dešimtmečius Australijos karališkosiose oro pajėgose).

Būtinas rinkinukas vasaros pramogoms. Su kuponais fantastiškas SUP irklenčių pasirinkimas ir galingos pompos
4252 1

Specialus rinkinukas

Kuponai

Labai ribotas kiekis

Iš EU/Honkongo sandėlių greitas ir saugus pristatymas

1) „FunWater“ - pripučiamos SUP irklentės

2) „ATJ-8666“ - puikios pompos

Išsamiau

F-111, kuris pirmą kartą skrido 1964 m., turėjo daugybę naujų technologijų.

F-111 „Aardvark“ iš pradžių buvo sukurtas kaip A variantas JAV oro pajėgoms ir kaip B variantas JAV kariniam jūrų laivynui.

B variantas buvo atšauktas prieš pradedant gamybą, tačiau A variantas buvo pradėtas gaminti ir tapo pažįstamu „Aardvark“. Jame buvo pristatytos naujos to meto technologijos, kurios vėliau tapo esminėmis orlaivių konstrukcijoje. F-111 pasirodymą galima pavadinti lūžio tašku aviacijos ir kosmoso pramonės raidoje.

 

F-111 buvo pirmasis lėktuvas su keičiamos padėties sparnais. „Aardvark“ sparnus buvo galima pasukti nuo 16 iki 72,5 laipsnių. Nors F-111 buvo pirmasis istorijoje tokią savybę turintis lėktuvas, ši dizaino savybė labiausiai siejama su F-14 „Tomcat“, kuris peržengė aviacijos ir kosmoso sritį ir tapo popkultūros ikona, pasirodęs 1986 m. filme „Asai“ (Top Gun).

Pati sparnų technologija niekada netapo pagrindine aviacijos ir kosmoso dizaino srove, nors yra ją turi keli žymūs kariniai orlaiviai, įskaitant Su-17, MiG 23, Tu-22M, Su-24, Tu-160, B-1 „Lancer“ ir „Panavia Tornado“.

Nepaisant daugybės taikomų naujų technologijų, F-111 galimybės iš esmės primena A-6 „Intruder“. Kaip ir A-6, F-111 valdė dviejų greta sėdinčių žmonių įgula. F-111 buvo sukurtas dirbti bet kokiomis oro sąlygomis, pralaužti priešo gynybą, naršyti reljefą ir pristatyti amuniciją.

 

Pirmasis F-111 dislokavimas buvo nesėkmingas: orlaivio konstrukcijoje buvo aptikta problema.

Pirmą kartą JAV oro pajėgoms pristatytas 1967 m. F-111 debiutavo 1968 m. kovą, kai tik prasidėjo Vietnamo karas. Iki kovo pabaigos buvo prarasti du F-111. Nelaimių priežastis liko paslaptis, nes nuolaužos taip ir nebuvo rastos. Tada, balandį, sudužo trečiasis F-111. Lėktuvų naudojimas buvo nutrauktas. Po trečios avarijos pagaliau buvo rasta problema.

Likusių orlaivių patikrinimo metu dar 42 orlaiviuose buvo nustatytas toks pat konstrukcijos trūkumas. Tikėtina, kad dėl šio defekto kovo mėnesį buvo prarasti pirmieji du F-111. F-111 orlaivių parkas buvo atnaujintas tik 1971 m.

Šiaurės vietnamiečiai „Aardvark“ pavadino „Mirties šnabždesiu“ dėl efektyvaus ginkluotės pristatymo operacijų „Linebacker“ ir „Linebacker II“ metu.

 

JAV oro pajėgos nurašė savo F-111 parką 1996 m. Tačiau Australija eksploatavo „Aardvark“ iki 2010 m.

Apie keliolika Australijos „Aardvark“ saugoma muziejuose, tačiau 23 lėktuvus teko tiesiogine prasme palaidoti. „Aardvark“ fiuzeliaže buvo naudojamas asbestas, todėl saugiau ir pigiau buvo tiesiog užkasti senus lėktuvus. Tokia buvo negarbinga technologijų pradininko pabaiga.

Apie autorių

Harrisonas Kassas yra gynybos ir nacionalinio saugumo žurnalistas. Jis parašęs daugiau nei 1000 straipsnių temomis, susijusiomis su tarptautinėmis problemomis.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(12)
(0)
(12)
MTPC parengtą informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško VšĮ „Mokslo ir technologijų populiarinimo centras“ sutikimo draudžiama.

Komentarai ()