Turėjo tik 12. „Pilotai dingo be žinios.“ Kas nutiko rusiškam Jak-130 ()
„Jakovlev Jak-130“ – rusiškas mokomasis reaktyvinis lėktuvas, naudojamas nuo 2010 metų. Jis gali būti naudojamas ir kaip lengvas kovinis orlaivis, nors dažniausiai su juo treniruojasi būsimi naikintuvų pilotai. Vienas toks lėktuvas neseniai sudužo.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Vietname sudužo Rusijoje pagamintas Jak-130. Lėktuve buvę pilotai sėkmingai išsigelbėjo parašiutais. Vietnamo gynybos ministerija pranešė, kad lėktuvas skraidė sudėtingomis oro sąlygomis, tačiau avariją nulėmė tai, kad lėktuvas negalėjo išskleisti savo važiuoklės. Saugus nusileidimas nebuvo įmanomas, todėl pilotai nusprendė katapultuotis.
Dėl prastų orų ir gamtinių vietovės sąlygų pilotų buvo ieškoma net kelias valandas. Galiausiai kariuomenei pavyko ištraukti juos iš miško ir pavojus jų gyvybėms negresia.
„Jakovlev Jak-130“ tikriausiai negalima vadinti retu lėktuvu, bet apytiksliai skaičiuojama, kad pagaminta mažiau nei trys šimtai tokių orlaivių. Juos naudoja Alžyras, Bangladešas, Baltarusija, Iranas, Laosas, Mianmaras, Vietnamas, bet daugiau nei trečdalis jų naudojami Rusijoje. Jei jums reikėtų spėti, kiek Jak-130 sudužo šiemet, kokį skaičių paminėtumėte?
|
Šiemet sudužo bent trys Jak-130 – po vieną Bangladeše, Rusijoje ir Vietname. Rusija, kuri yra didžiausia Jak-130 naudotoja, iš viso prarado bent 5 tokius lėktuvus.
Vietnamas stipriai pasikliauja rusiška technika, nors ir deklaruoja siekį bendradarbiauti su kitų šalių gamintojais. 2019 metais Vietnamas pasirašė sutartį su Rusija dėl 12 Jak-130 lėktuvų pirkimo už 350 milijonų dolerių. Vietname, kaip ir ne vienoje Jak-130 naudotojoje, šie lėktuvai pakeitė čekoslovakiškus „Aero L-39“.
„Jakovlev Jak-130“ kūrimas prasidėjo dar 1991 metais. Tada „Jakovlev“ ėmė bendradarbiauti su italų „Aermacchi“. Pirmasis prototipas Jak-130D buvo pristatytas 1995 metais. Vėliau kompanijų prioritetai išsiskyrė ir bendradarbiavimas buvo nutrauktas. Italai sukūrė M-346, rusai – Jak-130.
Jak-130 yra dvivietis reaktyvinis dvimotoris lėktuvas. 11,49 metrų ilgio lėktuvas su 9,84 m pločio sparnais (atstumas tarp sparnų galų) gali pasiekti 1060 km/val. greitį. Jis gali nešti 3 tonas įvairių raketų ir bombų. Dažniausiai ši galimybė naudojama mokymams – taip jauni karo lakūnai mokomi naudoti įvairias ginkluotės sistemas. Rusai giriasi, kad Jak-130 yra tinkamas ir ketvirtos, ir penktos kartos naikintuvų pilotų mokymui. Aišku, taip jie turi sakyti, kad savo naikintuvų pirkėjams galėtų įsiūlyti ir Jak-130, bet tokie mokomieji lėktuvai iš tikrųjų yra gana universalūs. Rusai mano, kad Jak-130 versija Jak-131 kada nors pakeis šturmo lėktuvą Su-25.
Ukrainiečiai su Jak-130 dar nebuvo susidūrę ir būtų sunku prognozuoti, kad rusai siųstų šį lėktuvą į kovą. Jis daug naudingesnis kaip mokomasis lėktuvas.