„Žaliasis milžinas“. Pirmą kartą. Perskristi Atlantą nenusileidus (Video) ()
30 valandų 46 minutės, 9 degalų papildymai ore Šiaurės Atlanto danguje, šuoliai aukštyn ir žemyn nuo 3 km iki 30 metrų aukščio – tai pirmasis transatlantinis tiesioginis skrydis sraigtasparniu, o po trejų metų jo pilotas padarys tai, apie ką net Rembo niekada nesapnavo.

© Picryl (atvira licencija) | https://picryl.com/media/a-left-side-view-of-a-hh-3-jolly-green-giant-helicopter-assigned-to-the-55th-aa5382
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Lygiai prieš 58 metus, 1967 m. gegužės 31 d., 1 val. nakties, iš Niujorko Floyd Bennett aerodromo (to pačio kur 1933 m. liepą pakilo S. Darius ir S. Girėnas lėktuvu „Lituanica“) pakilo du 48-osios JAV aerokosminės gelbėjimo eskadrilės „Sikorsky HH-3E Jolly Green Giant“ sraigtasparniai.
Tai nebuvo gelbėjimo operacija, veikiau priešingai – įgulų misija galėjo baigtis avarija ar katastrofa, nes paskirties vieta buvo Le Buržė (Le Bourget) netoli Paryžiaus, o tarpinis nusileidimas nebuvo suplanuotas.
Tai buvo demonstracinis ir rekordinis skrydis, kurį atliko sraigtasparnių vadai majorai Herbertas Zehnderis ir Donaldas Murrasas, o įgulas sudarė penki žmonės. Jis buvo skirtas pirmojo solo skrydžio per Atlantą*, kurį Charlesas Lindberghas atliko su „Spirit of St. Louis“ (1927 m. gegužės 20–21 d.), 40-osioms metinėms paminėti. „Sikorsky HH-3E“ buvo pasirinktas dėl labai didelio skrydžio nuotolio ir, pirmą kartą ore, degalų papildymo sistemos.
|
HH-3E yra serijinio „Sikorsky S-61/SH-3 Sea King“ atnaujinimas, skirto gelbėjimo operacijoms, įskaitant naikintuvų, pavyzdžiui, numuštų pilotų, paėmimą iš priešo linijų. Jame buvo numatyta įrengti šarvus, savaime užsandarinančius vidinius bakus, degalų papildymo strėlę ir galimybę įrengti pakabinamus degalų bakus. Dėl žalios spalvos, dydžio ir paskirties Vietname jis gavo pravardę „Linksmasis žaliasis milžinas“ (Jolly Green Giant) – tai buvo „B&G Foods“ konservuotų daržovių prekės ženklas.
Skrydžio plane buvo numatyti 9 degalų papildymai ore „Lockheed HC-130P Combat King“ lėktuvu maždaug kas 700–1200 km. Pirmieji du turėjo būti atliekami virš sausumos – Naujosios Škotijos ir Niufaundlendo, Kanadoje. Dar 5 turėjo būti atliekami virš Šiaurės Atlanto vandenų.
Dėl saugumo priežasčių maršrutas buvo nubrėžtas ne trumpiausiu keliu, o arčiau Grenlandijos ir Islandijos. Paskutiniai du degalų papildymai buvo suplanuoti virš JK ir Lamanšo sąsiaurio. Abu sraigtasparniai nusileido Le Buržė birželio 1 d., kaip tik 27-osios Paryžiaus aviacijos parodos metu. Bendras maršruto ilgis buvo 6873 km.
Verta pridurti, kad įguloms teko ne tik skristi tokiu oru, bet ir papildyti degalus ore. Ir tai daryti 9 kartus per daugiau nei skrydžio dieną be jokios pertraukos.
Tęsinys kitame puslapyje:
Be to, nepaisant įvykio istoriškumo, abu sraigtasparniai ir jų įgulos toliau tarnavo. Du HH-3E, serijos numeriais 66-13280 ir 66-13281, kurie atliko pirmąjį istorijoje transatlantinį sraigtasparnio skrydį, atsidūrė Vietname, kur dingo.
Sraigtasparnis Nr. 66-13281 (Jolly Green 28) buvo numuštas 1969 m. spalio 24 d. virš Laoso, įgula išgyveno. Sraigtasparnis Nr. 66-13280 (Jolly Green 27) sudužo ir sudegė 1970 m. balandžio 15 d., žuvo pirmasis pilotas ir borto inžinierius.
Herbertas Zehnderis taip pat žinomas dėl savanoriško dalyvavimo Son Tay reide 1970 m. lapkričio 20 d. Tai buvo „žaliųjų berečių“ operacija, kurios tikslas, anot žvalgybos, buvo išgelbėti 55 amerikiečių belaisvius iš stovyklos, esančios giliai už priešo linijų, vos už 37 km nuo Hanojaus, tuometiname Šaurės Vietname.
Operacijoje, kuri ilgą laiką buvo praktikuojama ant natūralaus dydžio maketo, dalyvavo daugiau nei 100 orlaivių ir sraigtasparnių, vykdančių puolimo ir smūgių operacijas, taip pat Vietkongo oro gynybos slopinimą. Visa tai tam, kad šešių sraigtasparnių ir 56 specialiųjų pajėgų bei įgulos narių reido grupė galėtų išlaisvinti ir paimti belaisvius.
Kaip ir planuota, Zehnderis savo „Linksmuoju žaliuoju milžinu“ su šaukiniu „Banana 1“ naktį atliko tikslingą avarinį nusileidimą pačiame stovyklos centre, vietoje, kuri nebuvo skirta sraigtasparniui, kurio kilimo svoris iki 10 tonų, o mentės skersmuo – 18,9 metro. Po to jis prisijungė prie atakos.
Tačiau reidas buvo veltui, stovykloje nebuvo belaisvių. Visi reido dalyviai grįžo be nuostolių. Už dalyvavimą šioje operacijoje Zehnderis gavo „Sidabrinę žvaigždę“.