Amžiams pakeitė karybą. Koks pirmasis pasaulyje viršgarsinis naikintuvas? (Foto, Video) ()
Atsiradus F-100 „Super Sabre“, oro kovos įžengė į naują erą, kai garso greitis tapo norma.

© Michaela Pereckas, CC BY 2.0 | https://commons.wikimedia.org/wiki/File:F-100_Airventure_2015.jpg
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Viršgarsinės aviacijos istorija prasidėjo ne nuo reaktyvinio lėktuvo, o nuo eksperimentinio raketinio „Bell X-1“, kuris 1947 m. pakilo į 13 km aukštį ir kapitono Chucko Yeagerio dėka peržengė 1,06 macho garso barjerą. Tai pakeitė suvokimą apie aviacijos galimybes ir padėjo pamatus būsimai plėtrai.
Kitas žingsnis buvo JAV naikintuvas F-100 „Super Sabre“ – pirmasis pasaulyje masinės gamybos viršgarsinis reaktyvinis lėktuvas, kurį sukūrė „North American Aviation“. Pirmasis skrydis įvyko 1953 m. gegužės 25 dieną, o masiškai buvo priimtas 1955 m.
North American F-100 Super Sabre pic.twitter.com/icYidx1KNc
— nate (@refueled) August 6, 2025
|
Nors iš pradžių jo naudojimas buvo ribotas, jis pradėjo naujas ginklavimosi varžybas ore. Jungtinės Valstijos, SSRS ir kitos šalys pradėjo kurti savo viršgarsinius orlaivius. Sovietinis MiG-19 buvo atsakas į F-100 ir netgi pralenkė jį greičiu, pasiekdamas 1475 km/val.
Vietnamo karo metu F-100 suvaidino aktyvų vaidmenį, teikdamas artimą oro paramą, nerdamas link taikinio ir per kelias sekundes dingdamas iš radarų. Viršgarsinis greitis visiškai pakeitė kovų pobūdį: iš lėtų Antrojo pasaulinio karo oro kautynių jos virto žaibiškais susidūrimais, kur reakcija ir technologijos lėmė viską.
F-100 Super Sabre
— Eric Daniel Kotyk (@SSgtKotyk) November 12, 2024
Dude I've got 100s of these. pic.twitter.com/fiG7NDnPH0
F-100 buvo ištisos kovos mašinų kartos – nuo F-117 „Nighthawk“ iki šiuolaikinio B-21 – pirmtakas. Nors šiandieniniai orlaiviai gali pasiekti daugiau nei 3000 km/val. greitį ir turi moderniausias kompiuterines sistemas, būtent „Super Sabre“ įrodė, kad garso barjeras – ne riba, o nauja pradžia.