Kiek laiko F-35 gali skristi be degalų papildymo? „Atsakymas nustebins“ ()
Naikintuvas F-35 įspūdingas technologijų požiūriu, tačiau turi esminį apribojimą – jis nėra skirtas tolimojo nuotolio misijoms.

© Pexels (atvira licencija) | https://www.pexels.com/photo/f-35-fighters-on-the-tarmac-at-an-air-show-18119106/
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Nepaisant pažangios elektronikos, gebėjimo išlikti nematomam radarams ir didelio kovinio efektyvumo, F-35 turi silpnąją vietą – ribotą skrydžio nuotolį be degalų papildymo. Šiuolaikiniame kare tai ne tik nepatogumas – tai logistinis iššūkis.
Kiek laiko galima skristi be degalų papildymo?
- F-35A (JAV oro pajėgos): iki 1200 jūrmylių (2200 km), kovos spindulys — 590 jūrmylių (1090 km);
- F-35B (Jūrų pėstininkų korpusas, vertikalus kilimas): kovos spindulys — 450 jūrmylių (833 km);
- F-35C (lėktuvnešiams): tolimiausias atstumas — iki 1200 jūrmylių (2222 km), kovos spindulys 600 jūrmylių (1111 km).
|
Tačiau šie skaičiai taikomi idealioms sąlygoms. Iš tikrųjų tai yra 25–35 minutės aktyvios kovos laiko konflikto zonoje. Tada lėktuvas arba grįžta, arba jam reikia pasipildyti degalų.
Šiuolaikinėse operacijose F-35 beveik visada reikia papildyti degalus ore. Ir ne vieną kartą. Jei lėktuvas nuskrenda daugiau nei 1000 km, atlieka misiją ir grįžta, jam reikia papildyti degalus bent du kartus. O ilgoms misijoms – dar daugiau.
Tai sukuria logistinį pažeidžiamumą:
- kiekvienas degalų papildymas yra dar viena rizika;
- kiekvienas degalų papildymas yra potenciali gedimo vieta;
- vieno pagalbinio elemento praradimas kelia grėsmę visai misijai.
Proveržis: išoriniai degalų bakai
JAV oro pajėgos jau ieško šios problemos sprendimo. Atnaujinant naikintuvus, kuriami išoriniai pakabinami degalų bakai, kurie leistų F-35 skristi toliau, neprisirišant prie degalų papildymo orlaivių.
Tikimasi, kad naujieji bakai papildys kuro atsargas daugiau nei 3,5 tonos, taip padidindami F-35A kovos spindulį iki daugiau nei 1770 kilometrų (maždaug dvigubai didesnio nei dabartinio).
Izraelio patirtis
Izraelio naikintuvai F-35I „Adir“ jau naudojo modifikuotus bakus skrydžių virš Irano metu. Tai leido smogti be oro paramos – degalai buvo pilami prieš įskriejant į priešo erdvę, siekiant išlaikyti „nematomumą“.
JAV siekia atkartoti šį metodą, numesdama tuščius bakus prieš juos aptinkant radarui. Tačiau tai dar viena problema: kiekvienas numestas bakas yra dar vienas rizikos elementas.