Ar turbulencija veikia naikintuvus? Atsakymas nustebins (Foto) ()
Jutiklių ir stabilizavimo sistemų naujovės leidžia naujiems naikintuvams saugiai skristi sąlygomis, kuriomis senesni orlaiviai neturėtų jokių šansų.

© Alan Wilson (CC BY-SA 2.0) | https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lockheed_F-104G_Starfighter_D-8114_%289179542542%29.jpg
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Staigi turbulencija, ypač jei ji stipri, yra vienas nemaloniausių skrydžio potyrių. Bet, ar ji veikia manevringesnius orlaivius, pavyzdžiui, naikintuvus?
Nei lėktuvai, nei sraigtasparniai skrydžio metu negali išvengti turbulencijos. O naikintuvai susiduria tiek su atmosferos, tiek su dirbtinėmis turbulencinėmis sąlygomis.
Atmosferos turbulencija atsiranda, kai naikintuvas skrenda 30 000 pėdų (apie 9,1 km) aukštyje ir susiduria su natūraliu oro kišenių, susidarančių dėl greito oro judėjimo, poveikiu. Tai sukuria staigų vėjo poslinkį, kuris sukelia įprastus smūgius aukštyje.
Tuo pačiu metu sūkuriniai srautai rikiuotės skrydžio ar naikintuvų degalų papildymo metu dažnai yra dirbtinės šių orlaivių turbulencijos priežastys.
|
Dėl tikslių šiuolaikinių skrydžių valdymo sistemų šiuolaikiniai naikintuvai gali skristi turbulentiniu oru, kurio negali įveikti kiti orlaiviai. Jos padeda sumažinti nestabilumą. Todėl pilotai gali sutelkti dėmesį į misijos atlikimą, nepaisydami oro situacijos lauke.
Naikintuvai susiduria su nestabiliu oru tam tikromis sąlygomis, išskyrus didelius aukščius. Pavyzdžiui, virš kalnų grandinių, kur oras kyla ir sukuria bangas, kurios gali sukelti didelį turbulencijos poveikį orlaiviui. Stipri audra gali paveikti naikintuvą gerokai anksčiau, nei pasirodo tamsūs debesys, ir tai gali užklupti pilotus netikėtai.
Jutiklių ir stabilizavimo sistemų naujovės leidžia naujiems naikintuvams saugiai skristi tokiomis sąlygomis, kuriomis senesni orlaiviai nebūtų turėję galimybės skristi. Taip nutiko ir XB-70 „Valkyrie“ prototipo incidento atveju.
I know the aviation buffs are going to appreciate this one: the first flight of the XB-70 Valkyrie – 60 years ago yesterday! Despite its limited service-life and troubled development history, the Valkyrie stands as one of the great and awe-inducing planes of all time. It was… pic.twitter.com/H6FtKB3xwt
— Dr. Buzz Aldrin (@TheRealBuzz) September 22, 2024
1966 m. birželio 8 d. XB-70 skrido kartu su NASA registruotu F-104N „Starfighter“. F-104 „Starfighter“ pateko į XB-70 dešiniojo sparno oro sūkurį, sukeldamas katastrofą. Oficialioje ataskaitoje kaip pagrindinė katastrofos ir lėktuvo praradimo priežastis buvo nurodyta turbulencija.
Aerodinaminiai trikdžiai tebėra dažna aviacijos problema, dėl kurios pilotams sunku skristi dideliu greičiu. Kad ir kokia sudėtinga būtų naikintuvo valdymo sistema, pilotai vis tiek patirs oro turbulencijos poveikį – tiek degalų papildymo, tiek viršgarsinio skrydžio dideliame aukštyje, tiek antskrydžių metu mažame aukštyje.
NASA ir kiti oro turbulencijos poveikio tyrimai ir toliau tiesia kelią moderniausioms slopinimo sistemoms ir penktos kartos skrydžio valdymo sistemoms, užtikrinančioms geresnį valdymą ir bendrą saugumą.