Sustingęs laike. Garsiausias oro uostas-vaiduoklis. Kas čia įvyko? (FOTO, VIDEO) ()
Nikosijos tarptautinis oro uostas kadaise buvo pagrindiniai oro vartai į Kiprą, tačiau po Turkijos invazijos 1974 m. jis virto dykyne. Šiandien oro uostas yra apleistas ir nyksta.
© Gustavobw, CC BY-SA 3.0 | https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aeropuerto_de_Nicosia.jpg
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Iš pradžių pastatytas 1930-aisiais, jis pradėjo savo veiklą kaip Jungtinės Karalystės Karališkųjų oro pajėgų bazė, o vėliau tapo pagrindiniu salos civiliniu oro uostu.
The terminal building at the former Nicosia International Airport, which closed during the Turkish invasion of Cyprus. That’s about as far as my knowledge goes. 😐 pic.twitter.com/Fmtz0cc73L
— Tom Burnard (@tom_burnard) January 19, 2024
Po 1974 m. Turkijos invazijos oro uostas atsidūrė pačioje fronto linijoje. Per įnirtingus mūšius js buvo bombarduojamas ir apšaudomas. Galiausiai buvo pasirašytos paliaubos, o teritorija paskelbta JT apsaugos zona, o jos perimetras – buferinės linijos dalimi.
Nicosia International Airport was the epitome of everything that should have been good about a single diverse state, however its current state sums up what Cyprus is today. pic.twitter.com/vjsRtTB1FS
— JohneditorLDN (@JohneditorLDN) April 10, 2024
|
Nors 1975 m. tarp turrkų ir Kipro graikų vyko derybos dėl oro uosto veiklos atnaujinimo, jos žlugo ir nuo tada Nikosijos oro uostas nebeveikia.
Paskutiniai komerciniai lėktuvų skrydžiai iš Nikosijos oro uosto įvyko 1977 m. gavus specialų JT leidimą, kai trys iš likusių „Cyprus Airways“ lėktuvų, įstrigusių ten nuo 1974 m. invazijos, buvo išgelbėti „British Airways“ inžinierių ir nuskraidinti į Londoną.
Ο φίλος μας, φωτογράφος Νίκος Χρυσικάκης είχε καταφέρει να πάρει άδεια και να φωτογραφίσει και αυτός το αεροδρόμιο Λευκωσίας. Στην φώτο ο κύριος από UN που τον συνόδευε.https://t.co/M5xMPn6yXK pic.twitter.com/TVONvXGXFV
— dimkanello (@Iambepositive) July 21, 2024
Vienas iš jų, „Hawker Siddeley Trident 2E“, dabar eksponuojamas Daksfordo imperatoriškajame karo muziejuje. Paskutinis oro uoste likęs lėktuvas, taip pat „Hawker Siddeley Trident 2E“, buvo vos ketverių metų senumo, kai 1974 m. liepos 22 d. jį nepataisomai apgadino Turkijos kariuomenė, o dabar jis tebėra pastatytas ant kilimo ir tūpimo tako.
Nuo tada oro uostas beveik nepaliestas – tai išsaugota karo laikų kapsulė.
Terminalo viduje vis dar stovi eilės apdulkėjusių kėdžių, o ant sienų kabo surūdijusuos skelbimų lentos, kurios kadaise žadėjo „saulėtas keliones į žemės pakraščius“. Stogų gegnėse gurgžda balandžiai – dabar čia garsus skleidžia tik gamta.
Hastily-developed Larnaca International Airport opens as Cyprus’s only airport after Nicosia International Airport permanently closed as a result of Turkish bombing during last July’s invasion of Cyprus.
— 1975 Live (@50YearsAgoLive) February 8, 2025
Cyprus Airways resumes operations for the first time in nine months. pic.twitter.com/5FGsrFk8Wb
Ant kilimo ir tūpimo tako galima pamatyti pusiau sunaikintą „Hawker Siddeley Trident 2E“ fiuzeliažą – varikliai jau seniai išimti, o paviršius išsėtas kulkų skylėmis.
Nepaisant to, kad keleiviniai skrydžiai jau seniai nutrūkę, oro uostas iš žemėlapio visiškai nedingo.
Šiandien čia įsikūrusi Jungtinių Tautų taikos palaikymo pajėgų Kipre (UNFICYP) būstinė, o dalis teritorijos vis dar naudojama sraigtasparnių skrydžiams. Tačiau patekimas į šią teritoriją yra griežtai ribojamas – dėl pavojaus ir dešimtmečius trukusio nykimo ji beveik neprieinama pašaliniams asmenims, o apleistas sales apžiūrėti leidžiama tik nedaugeliui žmonių.
The abandoned European airport stuck in the 1970s with planes still rotting on the tarmachttps://t.co/zEpIGC10hk pic.twitter.com/3deK7SnF79
— Daily Express (@Daily_Express) March 9, 2024
Kartkartėmis pasirodydavo vilčių dėl atgimimo. Aštuntajame dešimtmetyje ir vėliau vyko derybos, dalyvaujant JT, dėl galimo oro uosto veiklos atnaujinimo. Tačiau politiniai prieštaravimai niekada neleido susitarti.
„Jis tiesiogine prasme sustingęs laike. Nors per daugelį metų buvo daugybė bandymų susitarti dėl jo atidarymo iš naujo, atkūrimo ir atnaujinimo, šalims nepavyko susitarti, todėl oro uosto būklė palaipsniui blogėjo. Nuo 1977 m. iš čia neatskrido ir neišskrido nė vienas lėktuvas“, – sakė JT taikdarių misijos Kipre atstovas Alimas Siddiqas.
