Tai sudrebins pasaulį. Kalbama, kad Jameso Webbo teleskopas atrado kai ką ypatingo  (1)

Nepaprastos kosminio teleskopo galimybės egzobiologijos srityje.

Ars Technica“ praneša, kad nuolatiniai gandai, kad Jameso Webbo kosminis teleskopas aptiko planetą su stipriais gyvybės ženklais, neseniai pasiekė naują aukštumą tarp mokslo bendruomenės. Daugelis teiginių gali būti pernelyg išpūsti, bet bent jau spėlionės atspindi nepaprastas kosminio teleskopo galimybes egzobiologijos srityje.

Nors NASA pareigūnas „Ars Technica“ sakė, kad „galutinių įrodymų“ iki šiol nerasta, jis pripažino, kad horizonte gali būti didžiulis atradimas, kuriam  patvirtinti prireiks daug metų trunkančių tolesnių tyrimų.

„Tikimasi, kad JWST stebėjimai gali padėti iš pradžių nustatyti galimus biologinius ženklus, dėl kurių tam tikros egzoplanetos bus daugiau ar mažiau tikėtinos gyventi“, – sakė Jameso Webbo projekto mokslininko pavaduotoja egzoplanetų mokslui Knicole Colón. „Būsimos misijos bus reikalingos norint galutinai nustatyti egzoplanetos tinkamumą gyventi.“

Tai atsakymas, suformuluotas siekiant sušvelninti bet kokius nekontroliuojamus gandus, tačiau jis neabejotinai atveria duris kai kurioms įdomioms galimybėms.

Ažiotažas, sukeltas beveik mitinių Jameso Webbo galimybių, kyla dėl to, kad praėjusiais metais teleskopas aptiko galimą biologinį požymį egzoplanetoje K2-18 b, įtariama, vandenyno pasaulį, maždaug 8,6 karto masyvesnį už Žemę ir esantį maždaug 120 šviesmečių atstumu nuo mūsų.

Susijaudinimas dėl šio atradimo buvo dokumentuotas ir atgaivintas neseniai paskelbtame „The Spectator“ straipsnyje „Ar ką tik atradome ateivius?“, kuriame pateikiamos gerbiamų astronomijos bendruomenės veikėjų nuomonės, įskaitant gluminančią citatą iš CNBC interviu su britų astronautu Timu Peake'u.

„Galbūt Jameso Webbo teleskopas jau rado [ateivių gyvybę]“, – sakė T. Peake'as, kurį cituoja „The Spectator“. „Tiesiog NASA nenori skelbti ar patvirtinti tų rezultatų, kol negali būti visiškai tikra, bet mes radome planetą, kuri, atrodo, skleidžia stiprius biologinės gyvybės signalus.

Be jokios abejonės, kol kas įrodymai teikia vilčių. K2-18b aptiktas biologinis požymis yra molekulė, vadinama dimetilsulfidu, smirdančia medžiaga, kurią Žemėje gamina tik gyvi organizmai.

Tai didžiulė užuomina, kad šis pasaulis – su vandenynais ir atmosfera, kurioje gausu vandenilio – gali būti gyvybės namai. Dar geriau, nes egzoplaneta yra savo žvaigždės gyvenamojoje zonoje arba „Auksaplaukėje“ zonoje, o tai reiškia, kad paviršius nėra nei per karštas, nei per šaltas tokiam gyvenimui, kokį mes žinome.

Tačiau įrodymai, kaip sakė K. Colón, nėra galutiniai. Norint patvirtinti aptikimą, reikės daugiau stebėjimų, galbūt su visiškai naujais instrumentais. Be to, gali būti, kad dimetilo sulfidas gali būti pagamintas ir be gyvybės. Suprantama, kad mokslininkai atsargūs, nes šią temą persekiojo ilga nežemiškos gyvybės  apgaulių ir klastočių istorija.

„Manau, kad labai, labai greitai gausime dokumentą, kuriame bus tvirtų įrodymų apie egzoplanetos biosignatūrą“, – sakė Rebecca Smethurst, Oksfordo universiteto astrofizikė.

Autoriai: Vigmantas Balevičius