Netikėtas atradimas. Vanduo Žemėje yra daug senesnis už Saulę. Kaip tai gali būti  ()

Tyrimo autoriai teigia, kad vanduo, kurio gausu mūsų planetoje, iš tikrųjų atsirado tarpžvaigždinėje terpėje.

Mokslininkai, paskelbę tyrimą žurnale „Nature“, nustatė, kad vanduo į planetas patenka iš dujų ir dulkių debesų, kuriuose gimsta žvaigždės ir planetos. Tokiu būdu Žemę pasiekęs vanduo atsirado milijardus metų iki Saulės atsiradimo.

Šie rezultatai buvo gauti ALMA radijo teleskopu (Čilė) tiriant dujų ir dulkių diską, supantį protožvaigždę V883 Orionis, kuri yra 1300 šviesmečių atstumu nuo mūsų, rašo „Sky at Night Magazine“.

Mokslininkai daug metų ginčijasi, iš kur atsirado vanduo Saulės sistemoje ir kaip jis pateko į Žemę. Yra keletas teorijų, tačiau dabar pasiūlyta nauja teorija.

Tyrimo autoriai atliko protoplanetinio disko, tai yra dujų ir dulkių debesies, kuriame susidaro planetos, supančio protožvaigždę V883 Orionis, tyrimą. Objektai, kurie susiformavo palyginti neseniai ir dar netapo įprastomis žvaigždėmis, vadinami protožvaigždėmis.

Maždaug prieš 4,6 milijardo metų mūsų Saulė taip pat buvo protožvaigždė, aplink kurią, veikiamos gravitacijos, iš dujų ir dulkių susifomavo visos žinomos planetos, asteroidai ir kometos.

Tyrimo metu mokslininkai išmatavo protoplanetiniame diske esančio vandens chemines savybes. Nors vandenį Žemėje sudaro 1 deguonies atomas ir 2 vandenilio atomai, mokslininkai išanalizavo sunkesnę vandens formą, kurioje vienas iš vandenilio atomų yra pakeistas deuteriu, sunkiuoju vandenilio izotopu. Kadangi įprastas ir sunkusis vanduo susidaro skirtingomis sąlygomis, mokslininkai sugebėjo nustatyti, kada ir kur jis atsirado.

Ankstesni kometų tyrimai parodė, kad jose yra vandens, todėl galima daryti prielaidą, kad kometos galėjo atgabenti vandenį į mūsų planetą. Pasak mokslininkų, vandens sudėtis protoplanetiniame diske aplink V883 Orionis yra labai panaši į vandens sudėtį kometose Saulės sistemoje.

Taigi, mokslininkai mano, kad vanduo Saulės sistemoje susiformavo prieš milijardus metų iki Saulės susiformavimo. Tai yra, vanduo į Žemę atkeliavo iš tarpžvaigždinės erdvės, užpildytos dujų ir dulkių debesimis. Vėliau šį vandenį pernešė kometos. Be to, mokslininkai protoplanetiniame diske aplink V883 Orionis atrado 1200 kartų daugiau vandens nei šiuo metu randama Žemėje.

MTPC parengtą informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško VšĮ „Mokslo ir technologijų populiarinimo centras“ sutikimo draudžiama.