„Pirmoji orlaivio katastrofa Marse.“ Tapo aišku, kodėl sudužo NASA sraigtasparnis (Video)  ()

NASA nustatė priežastį, kodėl pirmasis sraigtasparnis, atsidūręs kitoje planetoje, sudužo per 72-ąjį skrydį.


Ingenuity
Ingenuity
© NASA

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Pirmasis Marso sraigtasparnis, pavadintas „Ingenuity“, sudužo Raudonojoje planetoje 2024 m. sausį. Tai įvyko po beveik trejų metų darbo Marse. Pagrindinis sraigtasparnio „Ingenuity“ tikslas buvo įrodyti, kad skrydžiai labai plonoje Marso atmosferoje yra įmanomi. Po katastrofos sraigtasparnis visiškai nesugedo, tik apgadinti pagrindiniai jo rotoriai. Kaip pranešė NASA, orlaivis vis tiek galės tarnauti kaip meteorologinė stotis, rašo „Space“.

Sraigtasparnis „Ingenuity“ buvo sukurtas norint išbandyti, ar tokie orlaiviai gali skristi Marso atmosferoje, kuri yra tik 1 % Žemės atsmoferos. NASA sraigtasparnis į Marsą atvyko 2021 m. pradžioje su „Perseverance“ roveriu ir pirmąjį skrydį atliko tų pačių metų balandį.

[Black Friday] Lietuvių „NordVPN“ skelbia beprotišką pasiūlymą! 74 % nuolaida + 3 mėn. nemokamai (Video)
5125 2

Lietuvių sukurtas „NordVPN“ technologijos.lt portalo skaitytojus informuoja, kad Black Friday proga visiems paruošė ypatingą pasiūlymą.

Išsamiau

Iš pradžių NASA mokslininkai tikėjosi, kad „Ingenuity“ per 30 dienų atliks tik 5 skrydžius, tačiau galiausiai per beveik 3 metus jis atliko 72 skrydžius ir Marse įveikė beveik 18 km atstumą. 2024 m. sausio 18 d. Marso sraigtasparnis atliko paskutinį skrydį ir sudužo, nors atrodė, kad jis nebuvo pažeistas. Pažeistos tik pagrindinio jo sraigto mentės. NASA baigė incidento tyrimą ir pateikė jo rezultatus.

Kaip pranešė NASA mokslininkai, 70-ojo skrydžio metu sugedo navigacinė „Ingenuity“ sistema. Tada 71-ojo skrydžio metu dėl problemų, susijusių su navigacijos sistema, sraigtasparnis avariniu būdu. 72-ą kartą pakilęs orlaivis pakilo tik į 12 metrų aukštį, 4,5 sekundės sklandė ore, o paskui nukrito. Dėl kritimo dalis vienos rotoriaus menčių nuskriejo 15 metrų. Likusios menčių dalys buvo stipriai apgadintos. NASA turėjo mažai duomenų, kad paaiškintų, kas atsitiko.

 

Iš pradžių mokslininkai manė, kad pagrindinio sraigto mentės tiesiogiai pataikė į Marso paviršių. Tačiau tyrimas parodė kitą priežastį. NASA mano, kad mentės neatlaikė didelės apkrovos, kai sulinko keitai besileidžiant Marso paviršiuje. Tai reiškia, kad sraigto menčių galiukai palietė paviršių ir todėl sulinko. O pati nelaimė įvyko dėl pakartotinio „Ingenuity“ navigacinės sistemos gedimo, todėl jis negalėjo tinkamai orientuotis reljefe ir nukrito.

„Ingenuity“ sraigtasparnis visam laikui įstrigo Raudonosios planetos paviršiuje, tačiau nėra miręs, nes veikia jo instrumentai ir baterija. NASA teigia, kad sraigtasparnis dabar veikia kaip meteorologinė stotis ir kiekvieną dieną renka aplinkos duomenis ir įkelia juos į borto kompiuterį. Mokslininkų teigimu, tokiu būdu Marso sraigtasparnis galės dirbti dar 20 metų.

Kol kas mokslininkai Žemėje gauna šiuos duomenis, tačiau greitai tokios galimybės nebeliks. Faktas yra tas, kad „Ingenuity“ visada siųsdavo duomenis per „Perseverance“, tačiau jis jau yra už 3 km nuo sraigtasparnio ir keliauja toliau. Todėl greitu metu nutrūks ryšys su sraigtasparniu.

 

NASA taip pat paskelbė, kad jau dirba su naujos kartos sraigtasparniu, kuris bus išsiųstas į Marsą, ir pristatė vaizdo įrašą, kuriame rodomas įrenginys, pavadintas „Mars Chopper“.

Kol kas tiksliai nežinoma, kada jis bus išsiųstas į Marsą, tačiau šis įrenginys turės ne vieną, o šešis pagrindinius rotorius, bus sunkesnis už „Ingenuity“ ir galės gabenti daugiau mokslinių instrumentų. Spėjama, kad naujasis sraigtasparnis „Mars Chopper“ galės kasdien skristi Marse, tuo pačiu įveikiant 3 km per dieną.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(19)
(1)
(18)
MTPC parengtą informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško VšĮ „Mokslo ir technologijų populiarinimo centras“ sutikimo draudžiama.

Komentarai ()