Ištirpo Šiaurės-vakarų kelias per Arkties vandenyną: abejingų gamtos išdaigai neliko
(1)
Europos kosminės agentūros duomenis, gautais iš palydovinių nuotraukų, Arktyje spėriai tirpstantis ledynas atvėrė Šiaurės-vakarų jūrinį kelią, sujungiantį Atlanto ir Ramųjį vandenyną. To nėra buvę nė karto per visą stebėjimų laikotarpį - vadinasi daugiau nei šimtą metų. Šis vandens kelias, vadinamas Šiaurės-vakarų praėjimu pro Arktį, iki šiol tebuvo romanuose ir fantastinėje literatūroje aprašomas teoriškai trumpiausias kelias iš Europos į Aziją. Dabar gi atsirado galimybė tą išmatuoti praktiškai. Šiai naujienai abejingų beveik neliko - ji ne tik šiurpina ekologus apie klimato kaitą, bet ir atveria naujas galimybes prekybiniams laivams. O kur prekyba, ten prasideda ir politika...
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia
tik entuziazmo.
Atsivėręs Šiaurės-vakarų jūrų kelias (Nord West Passage) daug nerimo sukelia ekologams. Arkties vandenyne nuo 2006 metų ištirpo jau apie 1 milijoną kvadratinių kilometrų ledo. Tai žymiai daugiau, nei mokslininkai prognozavo vertindami klimato šiltėjimo pasekmes. Visgi, šis jūrinis kelias atsivėrė ne visiems laikams - artėjant žiemai jis vėl užšals, nes šaltuoju periodų ledo kiekis padidėja.
Tačiau nuo šiol prognozuojama, jog vasaros metu Šiaurės-vakarų kelias per Arktį bus visada prieinamas laivybai. Diagramose galite patyrinėti, kaip kito ledynų kiekis šiame regione per pastaruosius metus.
Nors ekologai išsigandę, stebėdami klimato šiltėjimo mastus, prekybininkams tai naujų galimybių metas. Susijungus Atlanto ir Ramiajam vandenynui per Arktį iš karto sutrumpėja kelias nuo Europos link Azijos bei Šiaurės Amerikos rytinių ir vakarinių pakrančių. Ir tai dar nevisos geros žinios prekybininkams.
Palydovų stebėjimų duomenimis spėriai tirspta ledai ir Arkties pakrantėje pagal Sibirą. Tokiu būdu gali atsiverti dar vienas kelias: Šiaurės-rytų praėjimas (Nord East Passage). Jis leistų pagyvinti prekyba su menkai apgyvendintu Sibiro kraštu, bei žymiai sutrumpintų kelią link tolimųjų rytų valstybių. Taigi, vasaros laikotarpiu artėja tradicinių jūros maršrutų pergrupavimas. Tai neišvengiamai sukeliai politinę sumaištį.
Kol kas labiausiai nuo ledynų tirpimo nukentės Panamos valstybė, kurios pagridines pajamas sudaro Panamos kanalo eksploatavimas. Dabar gi, atsivėrus Šiaurės-vakarų praėjimui, Panamos kanalas nebebus vienintelis greitas kelias iš Atlanto į Ramųjį vandenyną.
Tačiau įtampa bresta ir Arkties vandenyno ekonominėse zonose - jei čia pradės plaukioti laivai, kiekviena iš kaimyninių valstybių norės iš to išpešti maksimalią naudą, o tam reikia išplėsti įtakos zonas.
Taigi, vieniem rūpestis dėl Žemės ateities, kitiems labiau rūpi savas daržas...Tačiau bet kokiu atveju, dabartinis pasaulis pamažu ima keistis.
Toliau - NTV kanalu parodytas reportažas apie šį įvykį: