Ekspertas: nutukimo epidemiją sukėlė maisto pramonė (7)
Maisto produktus kuriantys „maisto inžinieriai“ išrado būdą, kaip, manipuliuojant žmonių smegenyse esančiais malonumo centrais, skatinti juos valgyti nepasisotinant, tvirtina buvęs JAV Maisto ir vaistų administracijos vadovas.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Atsispirti greitojo maisto produktams ir įvairiems užkandžiams iš tikrųjų labai sunku. Gamintojai yra sukūrę tokius riebalų, cukraus ir druskos derinius, kurie tokie skanūs, jog žmonės nesiliauja valgyti net ir tada, kai jaučiasi sotūs, rašo britų dienraštis „Times“. Buvęs JAV Maisto ir vaistų administracijos (FDA) vadovas Davidas Kessleris, šiuo metu profesoriaujantis Kalifornijos universitete, perspėja, kad „maisto mokslininkų“ sukurti užkandžiai, javainiai ir vartojimui paruošti maisto produktai gali veikti malonumo centrus žmonių smegenyse lygiai taip pat, kaip tai daro nikotinas.
Jis tvirtina, kad maisto produktų gamintojai stengiasi, jog vartotojai valgydami pasiektų vadinamąjį „laimės tašką“, kai, vartodami tam tikrus produktus, norėtų jų vis daugiau ir daugiau.
„Atėjo metas liautis kaltinus atskirus žmones dėl antsvorio ar nutukimo. Tikroji problema – tai, kad mes sukūrėme pasaulį, kuriame visada yra pakankamai maisto, o jis pagamintas taip, kad norėtumėte jo valgyti dar daugiau. Milijonai žmonių tiesiog nepajėgia atsispirti dabartiniam maistui“, – teigia D. Kessleris.
Pasak dienraščio, dirbdamas JAV Maisto ir vaistų administracijoje, jis garsėjo savo nepakantumu Amerikos tabako pramonei, kurią kaltino manipuliuojant rūkalų gamybos technologijomis, kad žmonės taptų dar daugiau priklausomi nuo cigarečių.
Savo naujoje knygoje „Persivalgymo pabaiga“ D. Kessleris rašo, kad, iš visko sprendžiant, maisto produktų gamintojai JAV panašių rezultatų pasiekė naudodami „preciziškai tikslias“ riebalų, cukraus, druskos ir kitų medžiagų proporcijas maisto gaminiuose, siekdami, jog tokie produktai tarptų „superskanūs“.
Pasak autoriaus, „Heinz“ kečupas ir „Starbucks“ kavinėse pardavinėjama „Frappucino“ kava tėra tik keli pavyzdžiai iš tūkstančių šiuo metu rinkoje esančių maisto produktų, kurie buvo sukurti siekiant stimuliuoti malonumo jausmą.
Jeilio universiteto (JAV) mokslininkų atlikti tyrimai naudojant kompiuterinę tomografiją atskleidė, kad beveik 50 proc. nutukusių ir apie 30 proc. antsvorį turinčių žmonių turi polinkį vadinamajam „piktnaudžiavimui maistu“.
Tam tikras skonių derinys sužadina didesnį neuronų kiekį ir suaktyvina jų veiklą, aiškina D. Kessleris. Smegenims siunčiamas signalas valgyti daugiau sustiprėja, motyvuodamas valgantį žmogų ieškoti dar daugiau maisto.
Kitą panašaus poveikio tyrimą atlikę mokslininkai aiškinosi, kaip skirtingi riebalų, cukraus ir druskos deriniai veikia neurotransmiterius laboratorinių žiurkių smegenų malonumo centruose. Paaiškėjo, kad pats „galingiausias“ buvo sacharozės, šokolado ir alkoholio junginys, be kita ko naudojamas tiramisu desertuose.
Anot D. Kesslerio, daugelis iš mūsų turi vadinamąjį „laimės tašką“, savijautos būseną, kai patiriame didžiausią cukraus, riebalų ar druskos skonio sukeltą malonumą. Dedant vis daugiau cukraus, maistas darosi vis gardesnis, kol pagaliau jis tampa per saldus, ir malonumas dingsta. Pasak eksperto, lygiai taip pat veikia riebalai ir druska.
Optimaliu atveju pasiektas „laimės taškas“, užuot pasisotinus maistu, dar labiau žadina daugelio žmonių apetitą, tvirtina D. Kessleris.