10 įdomiausių savaitės mokslo naujienų (2018–10–22)  ()

1: Penktoji medžiagos būsena kosmose;

2: BepiColombo asmenukė;

3: Žmogiški išnykimai;

4: Kvantinė teleskopinė teleportacija;

5: Siaubingi nauji dinozaurai;

6: Putlučiai seni dinozaurai;

7: Po žeme aptikta vikingų ladja – kaip nauja;

8: Tabletė nuo ŽIV;

9: Devyndarbis anglies pluoštas;

10: Vėlesnė Pompėjos žūtis.

Visi šio ciklo įrašai

• 2018-10-22 10 įdomiausių savaitės mokslo naujienų (2018–10–22)  ()

1:
  Pirmą kartą keistoji medžiagos būsena sukurta kosmose

Vokietijos mokslininkų komanda sukūrė Bose-Einšteino kondensatą (BEK). BEK kartais vadinama penktąja medžiagos būsena – iki milijardųjų kelvino dalių atšaldytos medžiagos atomai susiburia ir ima elgtis kaip vienas – atomų kvantinės savybės gal pasireikšti makroskopiniu lygiu.
Norint tirti BEK, jį reikia paleisti iš elektromagnetinių šviesos spąstų ir laiko bandymams lieka itin mažai. Dirbant nesvarumo būsenoje, susidariusį BEK galima tirti daug ilgiau.
Tyrėjų komanda BEK sukūrė specialiu automatiniu prietaisu, kuriame rubidžio-87 atomai buvo luste. Įrenginys nedidele raketa iš šiaurinės Švedijos 2017 sausio 23 pakilo į 243 km aukštį. Per 6 laisvo kritimo minutes tyrėjai sukūrė BEK ir atliko 110 matavimų praneša komanda Nature straipsnyje

www.sciencemag.org

2:
  Link Merkurijaus skrendantis BepiColombo zondas atsiuntė pirmą nuotrauką

Praėjus dienai po pakilimo iš Prancūzijos Gvianos kosmodromo Kourou, bendros Europos ir Japonijos BepiColombo misijos zondas  pasidarė asmenukę, parodydamas išskleistus saulės elementus ir izoliuotus jutiklius.
BepiColombo šerdis – du zondai: ESA Mercury Planetary Orbiter (MPO) ir JAXA Mercury Magnetospheric Orbiter (MMO). Trečiasis komponentas, Mercury Transfer Module (MTM), palaikys šį duetą ilgoje kelionėje link artimiausiai žvaigždės skriejančios Saulės sistemos planetos>
BepiColombo į Merkurijaus orbitą turėtų patekti 2025 metų gruodį, po devynių planetinių praskridimų — vieno Žemės, dviejų Veneros ir šešių Merkurijaus. Trajektorija tokia sudėtinga, nes Merkurijaus orbitinis greitis didelis ir jis arti Saulės; norint į Merkurijų skrendančiu erdvėlaiviu pasiekti planetą ir išvengti galingos mūsų žvaigždės traukos, reikia pataikyti į adatos skylutę.

www.space.com

3:
  Bioįvairovės mažėjimas Žemėje

Žemės istorijoje buvo bent 5 masiniai išnykimai. Didžiausias, permo–triaso masinis išmirimas įvyko prieš ~250 mln. metų ir tada bioįvairovė sumažėjo 90%.
Šeštasis išmirimas (antropoceno) vyksta nuo pleistoceno pradžios (prieš ~12 tūkstančių metų), ir biologų vertinimu, pagrindinė jo priežastis – žmogaus veikla.
Bioįvairovė – ne vien rūšių skaičius Žemėje. Tai ir gyvybės medžio unikalių evoliucinių istorijų skaičius. Šios filogenetinės įvairovės nykimas tarp žinduolių – neproporcingai didelis. Įvairovę gali atkurti laikas, kai esamos rūšys išsišakoja ir sukuria naujas evoliucines istorijas. Be koordinuoto išsaugojimo, per pastaruosius 50 metų sumenkusi žinduolių įvairovė galėtų atsistatyti per milijonus metų. Tačiau suteikiant filogenetinei įvairovei pirmenybę, galėtume išgelbėti milijardus unikalios evoliucinės istorijos metų ir svarbias ekologines funkcijas, kurias šios rūšys atlieka.
Vėlyvajame pleistocene prasidėjęs neregėtas masinis išnykimas jau sunaikino daugiau nei 300 žinduolių rūšių, ir daugiau nei 2,5 milijardus metų unikalios evoliucijos istorijos.

www.pnas.org

4:
  Kvantinė teleportacija teleskopuose

Šiuo metu didžiausi interferometriniai regimųjų spindulių teleskopų masyvai užima maždaug 300 metrų skersmens erdves; didesniu atstumu darosi sudėtinga perduoti duomenis. Pasiūlytas metodas, kaip būtų galima išspręsti šią problemą: gaunamų fotonų informaciją į apdorojimo centrą.

www.universetoday.comtechnologijos.lt

5:
  Atrasta nauja įspūdingų ir galingų dinozaurų rūšis

Jei jūsų paprašytų išvardinti įvairių dinozaurų vardus, tikrai paminėtumėte visų dinozaurų karalių – Tiranozaurą Rex. Bet prieš šiam siaubūnui pasirodant, jo vietą buvo užėmęs dar vienasTyrannosauridae šeimos dinozauras –Dynamoterror dynastes. Jo pavadinimas susideda iš graikų žodžiodynamis, reiškiančio galią, ir lotynų žodžiųterror, reiškiančio siaubą. Antroji jo pavadinimo dalis – dynastes, išvertus iš graikų kalbos reiškia valdovas.

www.iflscience.comtechnologijos.lt

6:
  Naujas tiranozauro dizainas

Dailininkų ir paleontologų komanda sukūrė, savo pačių teigimu, tiksliausią T.rex dinozauro atvaizdą. Jie naudojo naujausius tyrimų duomenis. Gautas putlus žvėris lygia oda, delikačiais dilbiais ir itin žemu svorio centru. Turbūt rimčiausias naujojo darbo pokytis — tiranozauras be plunksnų. Kai kurie ekspertai tvirtina, kad T. rex nieko panašaus neturėjo.

sauriangame.squarespace.com

7:
  Norvegijoje, vos pusmetrio gylyje po žeme rastas retas radinys

Norvegijoje, Østfoldo apskrities žemėse, didelės raiškos požeminiu radaru archeologai rado senovines vikingų kapines su daug gerai išsilaikiusių kapaviečių su burlaiviais.
Norvegijos vikingai dažnai būdavo laidojami su ladja, tad neretai ir aptinkamos. Tačiau dažniausiai jos būna blogos būklės – lig šiol Norvegijoje buvo aptikti vos trys gerai išsilaikę vikingų laivai.
Maždaug 20 metrų ilgio laivas rastas stulbinamai negiliai, vos 50 centimetrų gylyje, iškart po viršutiniu dirvos sluoksniu.
Jo išlikimas stebina juo labiau, kad kapavietę dengęs pilkapis buvo nuartas.
Tačiau žemutinė laivo dalis – kilis ir denio mediena – liko santykinai nepaliesta.
Nustatyti amžių sunku, bet kaimyninės kapavietės amžius – apie 1500 metų.
(NIKU)
Rastasis laivas tikrai svarbus istorijai, nes jį bus galima ištirti visomis moderniomis technologijomis.
Dabar laivas bus tiriamas neinvaziniais metodais, sudaromas skaitmeninis kapavietės, kapinių ir landšafto atvaizdas.
Tačiau, kai tyrimai bus baigti, norint sužinoti daugiau, gali tekti laivą ir iškasti.

www.sciencealert.com

8:
  Tabletė nuo ŽIV

Dėl plataus Sidnėjuje ir kitose Australijos dalyse atlikto tyrimo beprecedentiškai sumažėjo naujų ŽIV infekcijų atvejų. Lancet žurnale pasirodė preparato Truvada bandymo rezultatai.
Kompanijos Gilead Sciences gaminys padėjo sumažinti ŽIV infekcijų tarp gėjų ir biseksualų atvejų skaičių beveik trečdaliu. Testavimo metu ŽIV užsikrėtusių vyrų skaičius tapo mažiausiu nuo 1985 metų.
Truvada – iš karto kelių preparatų kombinacija: tenofoviro, dezoproksilo ir emtricitabino. Pradėjus bandymus Naujajame Pietų Velse ŽIV infekcija nustatyta 102 vyrams gėjams ir biseksualams. Metais anksčiau – 149. Gilead Sciences planuoja plačius preparato bandymus JAV. Tikimasi, juose dalyvaus ~180 tūkstančių žmonių.

ŽIV gydymo progreso per pastaruosius 15 metų įkvėptos JTO šalys, siekia baigti epidemiją iki 2030 metų. 2017 metais ŽIV užsikrėtusiųjų visame pasaulyje sumažėjoiki 1,8 mln. žmonių – tai žymus progresas, lyginant su dešimtuoju dešimtmečiu, kai kasmet užsikrėsdavo bent po 3 mln. kasmet. Per kitus penkis metus tokie vaistai kaip Truvada, gali tapti pagrindiniu ginklu kovoje su ŽIV.

www.thelancet.com

9:
  Anglies pluoštas gali kaupti energiją korpuse

Tyrėjai planuoja aparatus, kur didelę koruso dalį sudaro struktūrinės ličio jonų baterijos. Daugiafunkcinis anglies pluoštas gali tarnauti kaip baterijos elektrodas ir laikančiojo konstrukciaj. Tyrėjai kuria struktūrines ličio jonų baterijas, kuriose neigiami elektrodai gaminami iš anglies pluošto, teigiami – katodu padengto anglies pluošto.
Chalmerso technologijos universiteto (Švedija) atliktas tyrimas parodė, kad anglies pluoštas gali būti tiesiogiai kaupiančiais energiją baterijų elektrodais. Tai atveria naujus kelius struktūrinėms baterijoms, kur anglies pluoštas tampa energijos sistemos dalimi. Nauojant tokias daugiafunkcines medžiagas, galima smarkiai sumažinti orlaivių ir elektromobilių masę, o tai yra itin svarbus perėjimo prie elektros iššūkis.
Keleiviniai lėktuvai turi būti gerokai lengvesni, nei dabar, kad galėtų būti varomi elektra. Mažesnis svoris itin svarbus ir didinant elektromobilių nuvažiuojamą atstumą.
Kėbulas tada būtų ne vien apkrovą atlaikanti konstrukcija, bet ir baterija. Taip pat įmanoma anglies pluoštą naudoti ir kitais tikslais, tarkime, rinkti kinetinę energiją, jutikliams ar energijos ir duomenų perdavimui. Jei šios funkcijos būtų įgyvendintos automobilių ar lėktuvų korpusuose, svorį būtų galima sumažinti iki 50%.
Struktūrinės baterijos gal ir nebūtų tokios efektyvios kaip tradicinės baterijos, bet kadangi jos laikytų ir apkrovas, sisteminiu lygiu nauda gali būti itin didelė.
Dėl mažesnio struktūrinių baterijų energijos tankio jos būtų saugesnės už standartines baterijas, ypač dėl to, kad jose nebūtų jokių lakių medžiagų.

techxplore.com

10:
  Senovinis grafitis Pompėjo sunaikinimą nukėlė 2 mėnesiais

Istorikai seniai teigė, kad Romos imperijos Pompėjos miestą palaidojęs Vezuvijaus išsiveržimas įvyko 79 mūsų eros metų rugpjūčio 24 dieną. Tačiau kasinėjant griuvėsius aptikti įrašai medžo anglimi, verčiantys abejoti Plinijaus Jaunesniojo liudijimu paremta data. Įraše, tikriausiai padarytame, atliekant statybos renovaciją, užrašyta data, atitinkanti 79 metų spalio 17 dieną. Tai rodo, kad sprogimas įvyko netrukus, nes išsiveržimo pelenai apsaugojo užrašą. Dabar archeologai mano, kad išsiveržimas galėjo įvykti spalio 24 dieną.

www.sciencemag.org