A. Gamulka. Kada ir kokias prekes galima grąžinti pardavėjui? ()
Grąžinti parduotuvei netikusią ar nepatikusią prekę yra tekę daugeliui. Šis procesas gali kelti nemažai streso, nes ne visada aišku, kokios prekės gali būti grąžinamos, o kokios – ne.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Prekybininkų patirtis rodo, kad grąžinimo srautai itin suaktyvėja po švenčių, kai į parduotuves grįžta netikusio dydžio, spalvos ar modelio rūbai ar kiti tiesiog netikę daiktai. Grąžinimo priežastimi gali būti ir pastebėti kokybės trūkumai. Taigi, kada ir kokias prekes galima grąžinti atgal į parduotuvę, ir ką turėtų žinoti pardavėjai, paaiškina advokatų kontoros „TGS Baltic“ teisininkė Aurelija Gamulka.
Jei pirkinys ar dovana tiesiog nedžiugina
Įprasta manyti, kad, nusipirkus prekę, ją grąžinti galima retais atvejais, pavyzdžiui, jei ji brokuota, iš tiesų, yra tik kelios kategorijos prekių, patenkančių į negrąžinamų ir nekeičiamų sąrašą. Kitas prekes galima nenurodant priežasties grąžinti ir taip atgauti pinigus ar bent jau pakeisti, jei laikomasi tam tikrų taisyklių. Pirmiausia, daiktas neturi būti naudotas, jo prekinė išvaizda ir pakuotė nepažeista – kitu atveju pardavėjas turi teisę atsisakyti prekę priimti. Taip pat, grąžinimo metu reikia turėti įrodymą, kad prekė buvo pirkta būtent iš šio pardavėjo – tai gali būti kasos kvitas ar mokėjimo kortelės išrašas.
Taip pat, svarbu atminti, kad prekės grąžinimas yra galimas per 14 dienų nuo įsigijimo arba internetinio pirkimo pristatymo dienos. Kai kuriais atvejais pardavėjai nustato ir ilgesnius prekių grąžinimo ar pakeitimo terminus – rinkoje matome ir tokių dosnių terminų kaip 100 dienų nuo užsakymo gavimo dienos.
Svarbu atkreipti dėmesį į prekių, patenkančių į negrąžinamų ir nekeičiamų, sąrašą. Visais atvejais, tai augalai, gyvūnai ir tinkamos kokybės maisto produktai. Mažmeninės prekybos taisyklėse numatytos ir kitos išimtys, kai prekės pardavėjas priimti neprivalo. Tai – sveriamos ar matuojamos prekės, kurios pirkėjo pageidavimu buvo specialiai paruoštos ir priderintos pagal jo pageidavimą. Tai reiškia, kad jei rūbą pirkome įprastoje parduotuvėje – jį grąžinti bus galima, tačiau specialiai pirkėjui siūto ir prie jo poreikių derinto kostiumo – ne. Tokiais atvejais galioja atskiros grąžinimo ir korekcijų taisyklės, numatytos siuvimo paslaugų sutartyje.
Be to, pardavėjai gali atsisakyti atgal priimti ir kitų įprastinių Kalėdinių dovanų – kosmetikos, spausdintų knygų, kūdikių drabužių, apatinio trikotažo, iš tauriųjų metalų pagamintų juvelyrikos bei tabako gaminių. Į išimčių sąrašą patenka ir elektronika, medicinos prietaisai, laikrodžiai, muzikos instrumentai, patalynės reikmenys, žaislai, meno kūriniai.
Po švenčių reikėtų atkreipti dėmesį ir į itin populiarią dovanų idėją – išankstinio apmokėjimo kuponus. Praleidus juose nurodytą panaudojimo terminą, verslininkas gali sutikti geranoriškai datą pratęsti, tačiau niekur nėra nustatyta jo pareiga dovanų kupone numatytus įsipareigojimus įvykdyti po galiojimo termino pabaigos.
Perkant internetu – didesnė apsauga
Apsiperkant internetu, galioja kiek kitokios prekių grąžinimo taisyklės – pirkėjas yra labiau saugomas dėl to, kad neturėjo galimybės prekės apžiūrėti gyvai. Internetu įsigytas prekes galima grąžinti praktiškai visais atvejais, išskyrus, kelias išimtis, kai tai pagal individualų užsakymą pagaminta, greitai gendanti prekė ir kt.
Svarbu atminti ir tai, kad, įsigijus prekę internete ir ją grąžinus, pardavėjas turi grąžinti pinigus ne tik už prekę, bet ir už jos pristatymą. Paties grąžinimo išlaidos įprastai tenka pirkėjui, jei pardavėjas nėra nustatęs kitaip. Tiesa, įprastai didžiosios el. prekybos platformos, kaip papildomą naudą, pristatymo metu suteikia ir jau apmokėtą siuntos lipduką, kurį galima panaudoti grąžinant netikusią prekę.
Populiarėjant apsipirkimams užsienio interneto parduotuvėse, pirkėjai turėtų žinoti, kad prekių grąžinimo taisyklės yra taikomos visoje Europos Sąjungoje, įskaitant, Islandijoje, Jungtinėje Karalystėje, Norvegijoje, registruotus pardavėjus. Tendencijos rodo, kad prekių grąžinimas įprastai vyksta taikiai, o, tai svarbu ir sprendžiant tvarumo iššūkius – prekės grąžinamos drąsiau ir nėra beprasmiškai išmetamos.
Brokuotų prekių grąžinimui – pirkėjui palankiausios taisyklės
Tai atvejais, kai įsigyta prekė turi trūkumų, ima galioti visai kitokie grąžinimo terminai ir prekės netinkamumo įrodinėjimo taisyklės. Įstatymas numato pardavėjo atsakomybę prieš pirkėją už bet kokį prekių kokybės reikalavimų neatitikimą prekės pristatymo metu, o pagal įstatymą suteikiama ir dvejų metų garantija.
Jei prekė neatitinka kokybės reikalavimų, pirkėjas turi teisę prašyti prekę pataisyti, ją pakeisti, sumažinti prekės kainą arba grąžinti prekę ir atgauti sumokėtus pinigus. Visgi prekės grąžinimas yra laikomas kraštutine priemone ir taikomas tada, kai prekės trūkumai yra esminiai, o taisymas būtų neproporcingas pirminei kainai. Tokiais atvejais, kreiptis į pardavėją būtina per du mėnesius nuo trūkumų aptikimo dienos.