„Ne suplonėti, o optimizuoti organizmą“. Kaip Silicio slėnyje vyrams parduodamos dietos.  (2)

Dabar kūnas – tiesiog dar vienas įenginys, kurį galima tinkamai suderinti. Kuo toks požiūris pavojingas?


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

2017 metais startuolis Viome pritraukė $15 mln. rizikos kaptalo. Kompanija klientams siunčia analizės rinkinius, kurie turi padėti sureguliuoti kūną konkrečiam tikslui (numesti ar priaugti svorio). Taip klientai gali ištirti ir pagerinti savo mikrobiomą.

Viome ir kitos sveikatos priežiūros kompanijos ragina žmones galvoti ir kalbėti apie savo mitybą kaip apie personalinę technologinę užduotį. Dabar sulieknėti reiškia ne kažko netekti, o „optimizuoti savo režimą“, rašo Atlantic. 23andMe nori pritaikyti maitinimosi ir fizinių pratimų režimą pagal jūsų genetiką. Biohakerio Dave'o Asprey kompanija Bulletproof vietoje pusryčių siūlo firminę kavą su sviestu. Tvirtinama, kad taip ne tik bus numalšintas alkis, bet ir protas taps aiškesnis, o darbo produktyvumas išaugs. Habit žada ištirti asmeninius žmogaus biožymenis, ir sukurti individualų maitinimosi planą. Jei norite kontroliuoti organizmo „kuro“ poreikį protarpiniu pasninkavimu, yra ir tam skirta programėlė

Nauja kalba

Norint perprasti Silicio slėnio žmogaus kūno įvaizdį, reikia suprasti jo naują kalbą. Dieta – tai jau nebe tuštybės ir egoizmo klausimas, o žinios ir efektyvumas. Šis retorikos pokytis turi pakeisti (ir jau keičia) tai, kaip žmonės apie save galvoja. Jei anksčiau kūnai būdavo vos ne asmeninės šventovės ir sielos buveinės, tai dabar – tik dar vienas įrenginys, kurį galima derinti ir tobulinti. Dabar mes ne valgome salotas, o „užsiimame asmeninės ekosistemos biohakingu“, ne prižiūrime figūrą, o „optimizuojame savo charakteristikas“.

Šiaip ar taip, visų šių naujų programėlių ir paslaugų esmė – patikslintos ir gan nepigios instrukcijos, kaip, ką ir kiek valgyti, kad būtų atskleistas organizmo potencialas. Naudotojus sunkoka įtikinti, kad tokia nauja dieta kažkuo skiriasi nuo tų, kurias dietų pramonė regėjo per visą ilgą pseudomokslinę istoriją. Tačiau ji gali atnešti nemenką pelną.

Kompanijos Marketdata tyrimai rodo, kad 2017 metais JAV dietos industrijos vertė buvo $66 mlrd., tuo tarpu aktyviai dietos besilaikančių amerikiečių sumažėjo 10%. Tai susiję su bendru nuovargiu nuo dietų ir „pozityvaus kūno“ judėjimo populiarumu. Tradicinių dietų reputacijos „balinimas“ nauja aukštųjų technologijų kalba – savotiška naujovė užkietėjusiems dietų gerbėjams. Be to, dietų industrija tokiu būdu plečia savo aprėptį – įtraukdama tuos, kurie dietomis anksčiau niekados nesidomėjo.

Vyrų pritraukimas

JAV dietų industrijos pagrindinė auditorija – moterys. Dar visai neseniai vyrai šioje rinkoje buvo laikomi neatskleisto potencialo grupe. Harvardo verslo mokyklos dėstytojos Jill Avery nuomone, įvyko „genderinė tarša“ – tai yra, kažkoks produktas ar idėja tapo tokie „moteriški“, kad vyrai nuo jo nusisuko. Klasikinis tokio reiškinio pavyzdys – dietiniai gaivieji gėrimai. Lengviausiu dietos pramonės taikiniu tapo moterys. Tai lemia kultūra – moterys taiko savo išvaizdą prie grožio idealų, siekdamos pademonstruoti savo socialinį reikšmingumą.

2015 metais Manitobos universiteto tyrėjas Luke (Lei) Zhu parodė, kad labai paplitę mitybos skirtumų pagal lytį stereotipai ir tam, kad sveikas maistas „suvyriškėtų“ (ir pritrauktų atitinkamą audotpriją), marketologams teko griebtis tokios „supervyriškos" kalbos, kaip „charakteristikų pagerinimas“. Maždaug tuo Silicio slėnio startuoliai ir užsiima. IT sektorių ir šiaip užima daugiausiai vyrai (tai – irgi kultūros pasekmė). Tad „dietos laikymąsi“ pakeitus „biohakingu siekiant nuosavo mikrobiomo pagerinimo, naudojant pažangiausius analizės metodus“, potenciali rinka gerokai prasiplečia.

Jei vadinsime šias iš esmės dietines programėles ir paslaugas dietinėmis, kompanijų vadovai tai gali priimti kaip asmeninį įžeidimą. Svorio netekimas – ne tikslas. Tikslas – tapti geresniu visuose savo egzistavimo lygiuose. „Aš susitelkęs į gyvenimo trukmę ir kognityvines charakteristikas“, – sako Geoffrey Woo, biohakingo startuolio HVMN vykdomasis direktorius. Tiesiog taip yra, kad lieknumas ir fizinis „normalumas“ – tapimo geresniu pagrindas.

Pasistengus, šių startuolių vykdomame dietos normų universalizavime galima įžvelgti tam tikrą lyčių lygybės siekį. Tačiau slypi pavojus – nesvarbu, žino pie jį verslininkai ar ne. Savo produktų aprašymui naudojama kalba jie sukuria nelyg lūkesčių rinkinį. Šie startuoliai parduoda ne tiesiog produktus, bet ir idėjas, kuriomis šie produktai pagrįsti. Jeigu kompanijos CEO nustatys, koks kūnas laikytinas idealiu, suformuluos žmogaus optimizacijos sampratą ir jos skleidimui bei „normos“ pasiekimui skirtų produktų pardavimui skirs pakankamai išteklių, to pasekmės žengs toli už įprasto retorikos pakeitimo ribų.

Naujos normos pavojus

Nutukę žmonės jau susiduria su įvairiomis socialinės diskriminacijos formomis. Yra mokslinių duomenų, rodančių, kad daugumai antsvorį turinčių žmonių atsikratyti jo ir išlaikyti formas fiziškai neįmanoma. Jeigu žmonės rimtai laikysis idėjos, kad savo kūną pakeisti lygiai taip pat elementaru, kaip iš kompiuterio pašalinti nereikalingus failus, nesugebėjusius to pasiekti jie vertins dar griežčiau.

Be to, amerikietiškoje kultūroje yra dar vienas su dietomis susijęs (ir didžia dalimi „moteriškas“) fenomenas – maitinimosi sutrikimai. Sunkiausias iš jų – anoreksija. Ja sergantieji itin skrupulingai skaičiuoja kalorijas ir maisto medžiagas, o taip pat perdėtai riboja savo maitinimąsi. Trumpas badavimas ir maisto papildai nebūtinai yra maitinimosi sutrikimo simptomai, tačiau mokslinės kalbos sukuriama saugumo regimybė gali slėpti pavojingą tendenciją. O taip pat apsunkinti draugų ir šeimos narių įsikišimą.

Kol kas šias nepigias paslaugas siūlančių daugėja. Viome vadovas tikisi, kad greitai jo startuolio paslaugų kaina taps labiau prieinama. Šiuo metu, pavyzdžiui, norint Viome atlikti savo RNR sekoskaitą, tektų sumokėti 10 tūkstančių dolerių. Startuolio CEO prognozuoja, kad po pusmečio ši praocedūra nekainuos nė $100.

Daugumos tokių startuolių vadovai atrodo nuoširdžiai nori pagerinti žmonėms gyvenimą ir jų metodai kai kuriais atvejais gali suveikti. Tarkime, Viome technologija galima identifikuoti maisto alergenus, o pats mikrobiomas – ganėtinai derlinga mokslinių tyrimų dirva. Mokslas jau yra vienareikšmiškai parodęs kokia yra sveika dieta. Tai – maitinimasis įvairiais šviežiais produktais, didžia dalimi augalinės kilmės, visą gyvenimą. Šio patarimo aiškumas marketologams nenaudingas. Tačiau jame yra tai, ką slepia aukštųjų technologijų startuolių kalba, – žmogumi galima būti daugybe skirtingų būdų. Ir žmonėms paprasčiausiai reikia plačiau žvelgti į pačią idealo savoką.


republic.ru

(4)
(3)
(1)

Komentarai (2)