„Sankcijos primena katės ir pelės žaidimą“. Ar veiks Europos Sąjungos draudimas tiekti rusiškas suskystintas dujas? ()
Panašu, Rusija kuria šešėlinį suskystintų dujų pervežimo laivyną — kaip savo laiku tai buvo su nafta
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Kaip tvirtina 𝐹𝑖𝑛𝑎𝑛𝑐𝑖𝑎𝑙 𝑇𝑖𝑚𝑒𝑠, nepaisant visų europiečių pastangų atsikratyti priklausomybės nuo rusiškų dujų, šių metų gegužę Rusija vėl tapo pagrindiniu dujų tiekėju Europai. Dujotiekio ir suskystintų dujų iš Rusijos tiekimas ES, DB, Šveicarijai, Serbijai, Bosnijai ir Hercegovinai, o taip pat Šiaurės Makedonijai paskutinį pavasario mėnesį siekė 15 % bendro žemyno dujų importo. Gi JAV SGD tiekimas, ICIS duomenimis, sumažėjo iki 14 %, žemiausio lygio nuo 2022 metų rugpjūčio.
„Nuostabu regėti, kaip auga rusiškų dujotiekio ir suskystintų dujų rinkos dalis po to, ką patyrė Europa, po visų pastangų jų atsisakyti ir rizikų, kurias vardan to prisiėmėme“, skundžiasi pagrindinis ICIS analitikas Tomas Marzecas-Manseris.
Priminsime, JAV aplenkė Rusiją dujų tiekimo Europai srityje 2022 metų rugsėjį ir neužleido lyderystės ilgiau, nei pusantrų metų. Pernai amerikietiškos SGD sudarė beveik 20 % bendro Senojo Pasaulio „žydrojo kuro“ importo.
Dauguma ekspertų sutaria, kad JAV dujų tiekimo į Europą lyderystę prarado laikinai. Jie staigų amerikietiškų SGD dalies sumažėjimą aiškina force majeure aplinkybėmis, tarp kurių ir stambaus terminalo avarija JAV, iš kur dujos per Atlanto vandenyną buvo plukdomos Europon. Savo ruožtu Rusija padidino dujų tiekimą dujotiekiu per Turkiją prieš planinį dujotiekio remontą birželį. Be to, vasarą Rusija gali tiekti SGD į Aziją Šiauriniu jūrų keliu. Dujų paklausa Senajame Pasaulyje dabar santykinai nedidelė (20 % žemesnė, nei 2021 metais), o jų atsargos saugyklose artimos šio metų laiko rekordui.
2025 metų sausio 1 dieną baigia galioti eilinis penkių metų rusiškų dujų tranzito į Europą per Ukrainą susitarimas. Kyivui iki metų galų teks pasirinkti: toliau būti koridoriumi, kuriuo į Europą iš rytų tekėjo iš pradžių sovietiniai, o paskui rusiški energijos ištekliai, ar šio vaidmens atsisakyti. Rusiškų dujų tranzito pratęsimas paveiks ne tik ilgalaikį Ukrainos saugumą, bet ir visą Europos energijos politiką, ir, galiausiai, Rusijos dujų sektoriaus likimą. T.y. ant kortos daug stato ne tik Kyivas, bet ir Maskva.
Štai tokiomis aplinkybėmis Rusija, panašu, vėl stengiasi pasinaudoti kelis dešimtmečius ant rusiškų dujų adatos sėdėjusių ir komfortiškai gyvenusių, akis į politinius nesutarimus iš pradžių su SSRS, o šiai sugriuvus — su Rusija, akis užmerkusių europiečių pragmatiškumu. Kaip rodo Europos politikos analizės centro (CEPA) tyrimas, „Gazprom“ pirkėjams iš Rytų ir Centrinės Europos siūlo iki 10 % nuolaidas. Maskvai palanku ir tai, kad neįmanoma tiksliai nustatyti dujų išgavimo vietos. Taip europiečiai pirkėjai gali tvirtinti rusiškų dujų neperką ir savo sankcijų nepažeidžią.
Žinoma, po 2022 metų vasario 24-osios didelius nuostolius patyrė ne tik europiečiai, bet ir „Gazprom“, kuris buvo priverstas pripažinti target="_blank">didžiausius finansinius praradimus per ketvirtį amžiaus. Rusiškų dujų adatos Europai abu galai pasirodė esantys vienodai aštrūs: antrasis, rusiškas, irgi sukėlė priklausomybę, tik jau dabar Rusijos nuo Europos. Rytuose rasti visiškai Europą pakeisti galinčios alternatyvios rinkis Maskvai vis gi nepavyko.
Rusiškos dujos kaip turkiškos
Uždarius „Severnyj potok“, Rusija jau du metus į Rytų ir Centrinę Europą tiekiavidutiniškai po 40 milijonų kubinių metrų dujų per Kursko srityje esančią dujų matavimo stotį „Sudža“. Pernai, pavyzdžiui, per „Sudža“ Europa gavo ~15 mlrd. m³ dujų, kas yra mažiau, nei dešimtadalis tiektų 2021 metais.
Beveik trys ketvirtadaliai rusiškų suskystintų dujų (70 %) teko Ispanijai ir Belgijai — 5,24 mlrd. m³ ir 3,82 mlrd. m³ atitinkamai.
Rusiškų SGD dalis Madrido, kuris pirmauja Europoje pagal suskystintų dujų tiekimą iš Rusijos, dujų importe 2024 metų kovą išaugo iki 26 % nuo metais anksčiau buvusių 14,4 %. Pagal šį rodiklį Rusija nusileidžia tik Alžyrui, kurio dalis Ispanijos dujų importe sudaro beveik ⅔ (65,5 %). Tuo keisčiau šį pavasarį nuskambėjo energetikos ministrės Teresos Riber raginimas uždrausti vieningoje Europoje visas dujas iš Rusijos, įskaitant ir jūra tiekiamas SGD, kurioms ilgai nebuvo taikomos jokios Europos sankcijos.
Rusijos valdžios ir „Gazpromo“ viltys, kad ES, nepaisant deklaruojamų planų, rusiškų dujų iki 2027 metų visiškai neatsisakys, yra gan pagrįstos.
Tai rodo Budapešto ir Bratislavos reakcija į naujausias nuolaidas. Vengrai ir slovakai mano, kad būtina toliau naudoti Ukrainos dujų infrastruktūrą, kuria jiems tiekiamos rusiškos dujos. Tam tikrą susidomėjimą „Gazpromo“ pasiūlymais išreiškė ir Viena, kuri taip pat lig šiol perka dujas iš Rusijos.
Dar vienas rusiškų dujų tiekimo į Europą maršrutas lieka pietuose. Pastaraisiais metais Ankara tapo stambiu rusiškų dujų pirkėju ir tranzito tašku ir taip pat parduoda jas europiečiams su nemenka nauda sau. Savaime suprantama, Turkijoje niekas „Tureckij potok“ uždaryti neplanuoja.
Ankaros ir Pietų Europos nauda iš prekybos Rusijos dujomis akivaizdi. Pavyzdžiui, Bulgarija, dabar gauna dujas per Turkiją tokia žema kaina, kad uždirba perparduodamos jas kitoms Europos šalims po maždaug €6 už MWh (€63 už 1000 m³). Turint omenyje, kad kainų skirtumas žemyno rinkose retai viršija €3 už MWh, Sofija turbūt ir toliau užmerks akis į tai, kad spekuliuoja ne turkiškomis, o Rusijos dujomis.
Turkijos rusiškų dujų importas pastaraisiais mėnesiais išaugo daugiau nei dvigubai (beje, Turkijos energetikos kompanija Botas įsiskolino „Gazpromui“ $27,5 mlrd., ką turkai neigia). Šias neva turkiškas, o paskui bulgariškas dujas daugiausiai perka Slovakija ir Lenkija. Tuo pat metu Varšuva nuduoda nežinanti, iš kur iš tiesų tos dujos teka.
Beje, Varšuva gali smūgiuoti „Gazpromą“, nors tai tikriausiai sukeltų rimtą ginčą su Austrija, Vengrija ir Slovakija. Lenkijos energetikos kompanija Orlen birželio pabaigoje įspėjo kolegas iš šių šalių apie galimybę jų mokėjimus „Gazpromui“ konfiskuoti, kaip kompensaciją už 2022 metais nutrauktą dujų tiekimą į Lenkiją, šiai atsisakius atsiskaityti už jas rubliais. Pernai pavasarį Orlen priklausant kompanija Europol Gaz, kuri yra dujotiekio „Jamal-Europa“ atkarpos Lenkijoje savininkė, kreipėsi į teismą ir pareikalavo iš „Gazpromo“ $1,45 mlrd. už dujų tranzito apmokėjimo vėlavimą.
Be Turkijos, rusiškų dujų tiekime Europai nemenkas Azerbaidžano vaidmuo.
Iš vienos pusės, Baku išgauna mažiau, nei 1 % pasaulio dujų, bet iš kitos, jo ryšiai tamprūs tiek su Maskva, tiek ir su Ankara; svarbi strateginė padėtis ir per jo teritoriją einantys dujotiekiai. Savo vaidmenį suvaidino ir Ursula von der Leyen, energijos krizės įkarštyje paraginusi Azerbaidžaną padidinti dujų eksportą į Europą, po ko į šią užkaukazio šalį metėsi Centrinės ir Rytų Europos šalių kompanijos. Baku kasmet Pietų Europai jau tiekia po 10 mlrd. m³ dujų, tačiau augančios europiečių paklausos dėl energingai didėjančios vidinės paklausos jis irgi negali.
Atsižvelgiant į ribotą „Tureckij potok“ pralaidą ir labai neapkrautą tranzito maršrutą per Ukrainą (DMS „Sudža“ dirba, išnaudodama 13 % savo pralaidos, kuri viršija 100 mlrd. m³ per metus), Baku pasiūlė tiekti azerbaidžanietiškas dujas per DMS „Sudža“, tačiau tai vargu ar patiks Maskvai. Be to, net jeigu Alijevui pavyks įkalbėti Kremlių, jokių garantijų, kad Ukraina ir Europa vietoje Azerbaidžano dujų gaus azerbaidžanietiškų ir rusiškų dujų kokteilį, žinoma, nėra.
Eurokomisija palaiko Azerbaidžano prašymą praplėsti ES su Azerbaidžanu jungiančio Pietinio dujų koridoriaus dujotiekių pralaidą. Tiesa, vienas iš aukštų ES valdininkų įspėja, kad, jo nuomone, dujų tiekimo augimas negalės pakeisti daugiau nei 14 milijardų kubinių metrų rusiškų dujų, kurios dabar kasmet tiekiamos į Europą per Ukrainą.
O kas su dujų tranzitu per Ukrainą?
Atrodytų, Briuselyje ir Europos šalių sostinėse turėtų būti priimamos ryžtingos priemonės užkirsti kelią eiliniam pigių rusiškų dujų antplūdžiui. Ypač po to, kai rusiškoms suskystintoms dujoms (SGD) pirmą kartą po dviejų metų pritaikytos sankcijos, tegul ir dalinės, iš 14-ojo ES sankcijų paketo prieš Rusiją. Vis gi, iš tiesų viską toli gražu ne taip paprasta padaryti. Ir netgi, beje, pasakyti.
Pavyzdžiui, Vokietijos ekonomikos ir klimato kaitos problemų ministras Robertas Habeckas, kurį simpatijomis Rusijai įtarti sunku, pasisako už rusiškų dujų tranzito per Ukrainą pratęsimą. Savo pasiūlymą jis aiškina tuo, kad, girdi, Kremlius už į Europą tiekiamas dujas gaunamais pinigais karo Ukrainoje nefinansuoja.
Žinoma, daug kas priklausys ir nuo paties Kyivo. Sprendžiant iš pranešimų Ukrainos žiniasklaidoje, dauguma politikų ten, nepaisant nemenkų pinigų ir pačių dujų, kurių santykinai nebrangiai galima įsigyti vidinėms Ukrainos reikmėms, pasisako prieš tranzito susitarimo pratęsimą. Antrosios aplinkybės svarba šiemet smarkiai išaugo po smūgių Ukrainos energetikai raketomis ir dronais. Rusiškos dujas galėtų labai praversti Kyivui ateinančią žiemą. Šio samprotavimo naudai liudija ir pasiūlymas greitai ir nebrangiai šalyje sukurti 3GW dujinę elektros generaciją, kuriai reikėtų kiek daugiau, nei 2 mlrd. m³ dujų per metus. Bendradarbiavimo su „Gazpromu“ priešininkai Ukrainoje visai teisingai mano, kad tai visiškai nereikšmingas kiekis, kurį galima tiek išgauti patiems, tiek ir perkant jas iš kaimyninių šalių, pavyzdžiui, Lenkijos.
Perkant dujas Lenkijoje, didelė tikimybė tiesiog daug brangiau nusipirkti rusiškas dujas, patekusias ten aplinkiniais keliais Pietiniu maršrutu.
Beje, net jei Kyivas naujo susitarimo su „Gazpromu“ atsisakys, galimybė europiečių partnerių dujų poreikį patenkinti išlieka. Kaip nurodo konsultavimo kompanija 𝐸𝑛𝑒𝑟𝑔𝑦 𝐴𝑠𝑝𝑒𝑐𝑡𝑠 𝐿𝑡𝑑., tai gan nesunkiai galima atlikti, trumpam užsakant pralaidos galingumus aukcionuose. „Gazprom“ tokia galimybės jau buvo ėmęsis anksčiau, dar iki 2022 metų vasario 24 d., tiekti dujas į Vokietiją per Baltarusią ir Lenkiją dujotiekiu „Jamal-Europa“.
Auksinius kiaušinius nešusi dedeklė
Tęsinys kitame puslapyje:Šių metų gegužę „Gazprom“ paskelbė 2023 metais patirtus 629 mlrd. rublių ($6,9 mlrd.) nuostolius. Tai įvyko pirmą kartą nuo 1999 metų. Pernai rekordiškai sumažėjo ir gavyba: iki 355 mlrd. m³ nuo 413 mlrd. m³ 2022 metais ir 515 mlrd. m³ ankstesniais metais. Pati kompanija sumažėjimą aiškino „beprecedenčiu paklausos sumažėjimu“ dėl sankcijų.
Tiesa, 𝐾𝑎𝑠𝑎𝑡𝑘𝑖𝑛 𝐶𝑜𝑛𝑠𝑢𝑙𝑡𝑎𝑛𝑐𝑦 partnerio Dmitrijaus Kasatkino nuomone, šiais metais, gavyba, lyginant su 2023 m., gali padidėti 10 %. „Tai įvyks, „Gazpromui“ palaipsniui prisitaikant prie išorinių sąlygų ir naujų kontraktų apimčių tiek vidaus rinkoje, daugiausiai pramonei, tiek ir išorinėje rinkoje“,- paaiškino jis interviu 𝑈𝑝𝑠𝑡𝑟𝑒𝑎𝑚.
Prognozę patvirtina statistika: dujų gavyba Rusijoje per sausį-balandį metine išraiška išaugo 9 % iki 210 mlrd. m³.
Rimtus rusiško dujų giganto nuostolius paaiškinti nesunku: 2023 metais rusiškos dujos tesudarė 8 % Europos dujų importo, t.y. 40 % mažiau, nei 2021 metais. Nuostoliai gali priversti kompaniją sumažinti suplanuotas investicijas naujų radimviečių paieškai ir įsisavinimui bei dujotiekių tiesimui.
𝐹𝑜𝑟𝑒𝑖𝑔𝑛 𝑃𝑜𝑙𝑖𝑐𝑦 analitikai mano, kad 2024 metai rusų dujų gigantui gali būti ne geresni, nei praėję. Visų pirma, pirkėjų įsiskolinimai „Gazpromui“ auga kaip ant mielių, t.y. pajamų srautas pamažu džiūsta. Antra, kreditiniai įsiskolinimai, t.y. pačios kompanijos įsiskolinimai tiekėjams, 2023 metais išaugo maždaug 50 %. Ir trečia, trumpalaikiai skolinimaisi pernai beveik padvigubėjo. Per tris pirmus 2024 metų mėnesius, lyginant su ankstesniu ketvirčiu, padidėjo bemaž 100 %. Gi „Gazpromo“ nuostoliai pirmą šių metų kvartalą buvo beveik 5 kartus didesni. Dėl to pagrįsta prognozė, kad šiais metais nuostoliai gali viršyti pernykščius.
Vargu ar verta „Gazpromui“ viltis kokių nors rimtų teigiamų pokyčių ir 2025 metais. Jeigu Ukraina nepratęs tranzito susitarimo, vieninteliu stambiu kompanijos pajamų šaltiniu liks Kinija. Tuo tarpu Pekinas bent kiek didesnio susidomėjimo rusiškomis dujomis, kaip to norėtųsi Maskvai, nereiškia. Pernai jis nupirko vos 23 mlrd. m³. Palyginimui: rusiškų dujų tiekimas į Europą 2018–19 m. siekė 175–180 mlrd. m³. Staigiai sulėtėjo antros dujotiekio „Sila Sibiri“ eilės, turėjusios staigiai padidinti Rusijos dujų tiekimą KLR, statybos tempai. Ir galiausiai, į Kiniją „Gazprom“, kitaip nei į Europą parduoda dujas 20 % pigiau, nei į Europą. O prognozuojama, iki 2027 metų šis atotrūkis gali išaugti iki 28 %.
Rusijai tokioje situacijoje lieka paskutinė galimybė — didinti SGD eksportą, tačiau JAV ir Europa irgi visaip stengiasi tam sukliudyti sankcijomis ir kitais apribojimais.
SGD reikalai irgi nėra tokie, kokių norėtųsi Maskvai. Pavyzdžiui, kai Japonijos kompanija 𝑀𝑖𝑡𝑠𝑢𝑖 pernai gruodį nusprendė patraukti personalą ir peržiūrėti dalyvavimo projekte „Arktik SGD 2“ variantus, teko pristabdyti dar šių metų pradžioje turėjusios pradėti veikti gamyklos statybą.
Todėl Tarptautinė energetikos agentūra (TEA) prognozuoja, kad globaliame dujų eksporte Rusijos dalis iki 2030 metų nukris iki 15 % nuo 2021 metais buvusių 30 %.
Suprantama, kad tokiomis sąlygomis „Gazprom“ domina bet kokie būdai apeiti sankcijas.
Palau vėliava ir registracija Emyratuose.
Ypatingų pasiekimų kovoje su šešėliniu Rusijos naftos tanklaivių laivynu nepasiekusiems Vakarams greitai teks grumtis dar ir su rusišku dujovežių laivynu, kurį, kaip tvirtina 𝐵𝑙𝑜𝑜𝑚𝑏𝑒𝑟𝑔, Maskva kuria.
Laivų duomenų bazės 𝐸𝑞𝑢𝑎𝑠𝑖𝑠 duomenimis, balandį-birželį menkai žinomos Dubajaus kompanijos tapo naujais dujovežių šeimininkais. 4 laivai priklauso ledlaužių tipui ir jau gavo Maskvos leidimą šią vasarą plaukioti Šiauriniu jūros keliu (ŠJK).
𝐵𝑙𝑜𝑜𝑚𝑏𝑒𝑟𝑔 pripažįsta, kad nesugebėjo šių laivų susieti su Rusija ir rusiškomis kompanijomis, tačiau atkreipė dėmesį į stulbinamą panašumą su šešėlinio naftos tanklaivių laivyno kūrimu, įskaitant naudojimąsi nežinomomis kompanijomis ir tokiais senais laivais, kad juos derėtų nurašyti į metalo laužą, o ne siųsti jūron.
Suskystintų dujų rinka kelis kartus mažesnė nei naftos ir nežinomą kompaniją, kuri tiektų specializuotus, šimtus milijonų dolerių kainuojančius SGD transporto laivus, joje rasti sunku. Pastebėtina ir tai, kad trijų iš keturių dujovežių Tarptautinės jūrininkystės organizacijos (IMO) duomenų bazės įrašų grafoje „draudimo kompanija“ yra brūkšnelis. Tai irgi didelė retenybė, verčianti įtarti, kad jie irgi priklauso šešėliniam laivynui.
„Daug požymių rodo, kad Rusija kuria šešėlinį SGD laivyną“, – sako analitikos centro „Arctic Institute“ steigėjas Malte Humpert. Jis omenyje turi senų laivų pirkimą, ledlaužių savininkų keitimą toli nuo šiaurės platumų esančiame Dubajuje; ir rekordiškai daug leidimų plaukti ŠJK.
Vienas iš aptariamų laivų — 𝐴𝑠𝑦𝑎 𝐸𝑛𝑒𝑟𝑔𝑦. Birželį, kai husiai puolė prekybos laivus Raudonojoje jūroje, jis patraukė į šiaurę ir pirmas nuo 2024 metų pradžios pavojingu maršrutu pervežė SGD.
Dujovežiui 22 metai, jis plaukioja su Ramiojo vandenyno salų valstybės Palau vėliava. Dabartinį pavadinimą dujovežis įgavo gegužę. 𝐸𝑞𝑢𝑎𝑠𝑖𝑠 duomenimis, jo operatorius yra 𝑁𝑢𝑟 𝐺𝑙𝑜𝑏𝑎𝑙 𝑆𝘩𝑖𝑝𝑝𝑖𝑛𝑔, dujų sektoriuje visiškai nežinoma kompanija, kurios biuras yra prabangiame Dubajaus viešbutyje „Meydan“, įsikūrusiame JAE laisvojoje ekonominėje zonoje. Šis laivas kelionėn leisis be draudimo kompanijos. Birželio 27 dieną, 𝐴𝑠𝑦𝑎 𝐸𝑛𝑒𝑟𝑔𝑦 artinosi prie Viduržemio jūros. Jis plaukia tuščias, apie galutinį jo paskyros tašką nieko nežinoma.
Jei tikėsime informacija 𝑁𝑢𝑟 svetainėje, kompanija užsiėmė energetika 2022 metais. Nuo šių metų balandžio ji yra dar trijų dujovežių operatore: 𝑃𝑖𝑜𝑛𝑒𝑒𝑟, 𝑁𝑒𝑤 𝐸𝑛𝑒𝑟𝑔𝑦 ir 𝑀𝑢𝑙𝑎𝑛. Visi jie priklauso kompanijoms, kurių biurai irgi „Meydan“ viešbutyje. Dviejų laivų įrašų grafoje „draudimo kompanija“ tėra brūkšnys.
Keturi ledlaužiai, apie kuriuos kalbėta aukščiau, dabar priklauso kompanijai 𝑊𝘩𝑖𝑡𝑒 𝐹𝑜𝑥 𝑆𝘩𝑖𝑝 𝑀𝑎𝑛𝑎𝑔𝑒𝑚𝑒𝑛𝑡, kuri, 𝐸𝑞𝑢𝑎𝑠𝑖𝑠 duomenimis, irgi yra Dubajuje. Rusija neseniai išdavė leidimus laivams 𝑁𝑜𝑟𝑡𝘩 𝐴𝑖𝑟, 𝑁𝑜𝑟𝑡𝘩 𝑀𝑜𝑢𝑛𝑡𝑎𝑖𝑛, 𝑁𝑜𝑟𝑡𝘩 𝑆𝑘𝑦 ir 𝑁𝑜𝑟𝑡𝘩 𝑊𝑎𝑦 naviguoti Arktyje šią vasarą. Uosto duomenimis, 𝑁𝑜𝑟𝑡𝘩 𝑊𝑎𝑦, dabar kraunamas Rusijos dujomis Zeebrugge terminale Belgijoje. Beje, oficialaus 𝑊𝘩𝑖𝑡𝑒 𝐹𝑜𝑥 biuro nėra.
Sprendžiant pagal paskutinio sankcijų Rusijai paketo „dujines“ sankcijas, į jį pateko toli gražu ne visos sankcijos, anksčiau numatytos naftos tanklaivių šešėliniam laivynui.
Gali būti, kad dėl ledlaužių tipo dujovežių darbo ypatybių juos lengva atsekti. Natūralu, jų nedaug, 10 kartų mažiau, naftos tanklaivių, kurių dabar yra maždaug 7500. Krovinio perkrovimas iš tanklaivio į tanklaivį, siekiant nuslėpti naftos gavybos vietą, SGD atveju yra daug sudėtingesnė užduotis. Todėl Rusija tam naudoja daugiausiai Europos uostus, tvirtina 𝐵𝑙𝑜𝑜𝑚𝑏𝑒𝑟𝑔. Tačiau 14 paketo sankcijos šią landą užvers nuo 2025 metų kovo.
„Arctic Institute“ teigimu, didžiausią dujų perkrovimo iš vieno dujovežio į kitą patirtį turi stambiausias rusiškų SGD eksportuotojas – „Novatec“. Pasak Humperto, rusai jau ne vienus metus tai atlieka Barenco jūros Kildin saloje. Pernai „Arctic Institute“ duomenimis, Kildine buvo užfiksuota 13 tokių perkrovimų, šiemet nuo sausio 1d. iki balandžio 30 d. — jau 10.
Dabar Rusija yra ketvirtuoju suskystintų dujų eksportuotoju pasaulyje. Naujų pirkėjų paieškų ir dujų pristatymo į rinką, apeinant Vakarų sankcijas – pakanka. JAV įvedė sankcijas, kurios faktiškai nutraukė Novatec statomo „Arktik SGD 2“ projekto SGD eksporto pradžią. Šešėlinis laivynas galėjo padėti apeiti Vakarų sankcijas.
„Nenuostabu, kad Rusija kuria šešėlinį SGD laivyną, taip pat, kaip buvo skurtas šešėlinis tanklaivių laivynas, kai Didysis septynetas ir ES rusiškai naftai įvedė kainų lubas, — aiškina Agathe Demarais iš „Tarptautinių santykių Europos tarybos“ (ECFR). — Tai dar kartą pabrėžia, kad sankcijos primena katės-pelės žaidimą: jas įvedus, tie, prieš ką jos įvestos, ima jas apeidinėti. Paskui Vakarai įveda naujas sankcijas, kurias irgi apeidinėja. Ir taip iki begalybės.“
republic.ru