Todėl manau, kad kol kas skambinti pavojaus varpais
yra per anksti. Net 1,7% biudžeto deficitas Rusijai iš
esmės nėra problema. Manau, rimtų sunkumų gali kilti, kai
deficitas sieks 3–4 % BVP, t. y. aštuonis trilijonus. O
dabar tai visai nieko, net palyginti su išsivysčiusiomis
šalimis.
— Tuomet, atsižvelgiant į nurodytas problemas, kaip jums
atrodo tolesnė išlaidų gynybai ir karinei pramonei
istorija?
Rusijos finansų valdžia visus karo metus bandė, sakykime,
mąstyti protingai. Šis protingas mąstymas susivedė į tai,
kad kiekvieną kartą, kai buvo priimamas trejų metų
biudžetas, manyta, kad Kremlius dabar padidins karines
išlaidas, „denacifikuos“ Ukrainą, ir viskas grįš į normą,
o išlaidos pradės mažėti. Bet kiekvienais metais
paaiškėdavo, kad taip nėra, kad tik dabar karinės
išlaidos pasiekė maksimumą, o jau kitais metais jos
mažės.
Turiu miglotą jausmą, kad ši praktika, susijusi su 2025
m. biudžeto priėmimu, turėtų baigtis. Pirma, karinės
išlaidos pagal Rusijos ekonomikos standartus yra tikrai
didelės. Antra, per visą Putino istoriją kariniai
„žaislai“ buvo antroje ar trečioje vietoje pagal išteklių
išlaidas. 2000-aisiais karinės išlaidos sudarė maždaug
25–35 % naftos ir dujų pajamų. Mums į rankas pateko
lengvai uždirbti pinigai – dalį jų išleidome kariniams
žaidimams. Vėliau ši išlaidų dalis pradėjo augti, ypač po
Krymo įvykių, bet vis tiek retai viršijo 40 % naftos ir
dujų pajamų. O 2025 m. ji viršijo 100 % – net pagal
biudžeto planą, mano manymu, buvo 107 %. Dabar bus dar
daugiau, nes naftos ir dujų pajamos sumažės maždaug
ketvirtadaliu, o karinės išlaidos niekaip nebus
sumažintos.
Ir šis momentas tampa jau visiškai nerimą keliantis. Tai
reiškia, kad, sąlygiškai kalbant, žaislams, tankams ir
lėktuvėliams pradėta išleisti ne tik daugiau nei maistui,
bet ir daugiau nei uždirbama. Tai visiškai neatsakinga
finansinė politika.
Todėl man atrodo, kad karinės išlaidos šiais metais
pasiekė tam tikrą ribą. Visus šiuos metus pavojų kėlė
nekontroliuojamas išlaidų augimas. O karinis lòbis norėjo
vis daugiau ir daugiau. Ir tai buvo laikoma, sakykime,
neginčytinu išlaidų straipsniu, kuris bus finansuojamas
bet kokiu mastu. Pažiūrėsime, kas vyks rudenį, kai bus
priimamas naujas biudžetas. Bet aš statau ant to, kad
karinės išlaidos nebus didinamos. Jos gali būti
minimaliai padidintos 2–3 % nominalia išraiška. Jos
pasiekė aukščiausią ribą – toliau eiti jau nebegalima.
Atitinkamai, kitas klausimas: ar biudžetas gali išlaikyti
dabartinį išlaidų lygį? Mano atsakymas: gali. Nes bet
kuriuo atveju mokesčiai augs – mažiausiai 10–12 % per
metus, atitinkamai infliacijos lygiui. Be to, tikrai bus
tęsiami „taškiniai“ mokesčių didinimai. Todėl pinigų
nominalia išraiška nemažės, o esant dabartiniam karinių
išlaidų lygiui biudžetas su tuo susidoros be didesnių
sunkumų.
Mano prognozė: šalis gali sau leisti tokias išlaidas ilgą
laiką, jei jos, kaip sako biržos makleriai,
stabilizuosis, t. y. neaugs toliau. Bet jei Putinas norės
kitais metais išleisti 20 trilijonų, tada, manau, viskas
žlugs. Manau, kad metų pabaigoje matysime didelę
ekonominio bloko kovą su jėgos bloku dėl karinių išlaidų.
— Kokia šioje kovoje yra verslo bendruomenės vieta?
— Jei karas tęsis, tai, žinoma, reikės žymiai padidinti
mokesčius. Prisiminkite, 2023 m. buvo įvestas garsusis
didžiųjų korporacijų viršpelnio mokestis, tariamai
skirtas kompensuoti dideles 2022 m. pajamas. Įtariu, kad
jei dabar reikės didinti išlaidas, valdžia eis būtent
šiuo keliu. Ji tiesiog pradės išduoti nurodymus, kas kiek
turi sumokėti, neatsižvelgdama į sisteminį pelno mokesčių
padidinimą ir pan.
Manau, kad tai pradės kelti labai rimtus mokesčių
sistemos sutrikimus. Nes, atvirai sakant, labai didinti
sisteminius mokesčius jau sunku, ir Kremlius šioje
srityje imsis „rankinio valdymo“. Bus dirbama su
atskiromis įmonėmis, bus labai daug neskaidrių dalykų. Ir
tai, žinoma, kels problemas.
Kalbant apie nuosavybės perskirstymą ir kitus dalykus,
manau, kad tai nėra svarbiausia. Nes nuosavybės į
biudžetą neįdėsi. Ji vienaip ar kitaip pereina iš vieno
privataus verslo į kitą. Tiesiog, galbūt, artimesnį
Kremliui. Bet tai neturi tiesioginės įtakos biudžeto
pajamoms, kurios dabar yra labai reikalingos. O
„perteklinių pelnų“ konfiskavimas bus blogas signalas
verslui.
— Tai susiję su stambiu verslu. O ką manote apie
smulkiojo ir vidutinio verslo perspektyvas?
— Manau, kad nieko gero jų nelaukia. Rusijoje susiformavo
tam tikros žirklės. Jei daugumoje šalių bankų sistema
veikia pakankamai nuspėjamai, t. y. absoliuti dauguma
kreditų turi aiškią palūkanų normą, tai Rusijoje 70–75 %
kreditų išduodami su „kintama“ palūkanų norma. Todėl, kai
Centrinis bankas padidina bazinę palūkanų normą, tai turi
įtakos ne tik naujoms paskoloms, bet ir senų paskolų
aptarnavimui. Žinoma, tai išspaudžia visus verslo syvus.
Verslui tai labai sunki situacija.
Atsižvelgiant į tai, kad mažėja vartojimo paklausa, nes
žmonės taupo ir neša pinigus į bankus, atsiranda tas pats
„žirklių efektas“, kuris žlugdo verslą. Viena vertus,
keičiasi kredito palūkanų norma, kita vertus, mažėja
paslaugų ir prekių paklausa.
Tokia situacija, žinoma, pirmiausia smogia smulkiajam ir
vidutiniam verslui. Manau, ji išliks iki karo pabaigos.
Tai yra tai, ko neįmanoma įveikti be grįžimo prie
normalumo.
Kiek tai giliai įsišaknys, kiek verslų bankrutuos, kiek
užsidarys, kaip tai atsilieps ekonomikai, man sunku
pasakyti. Bet aišku, kad bankrotų skaičius augs. Ar
bankrotas reiškia visišką verslo žlugimą, nėra aišku.
Neatmetama, kad daugelis bankrutuojančių įmonių
atsikratys skolų ir išgelbės kažką vertingesnio. Taigi,
manau, kad dar per anksti kalbėti apie kokį nors visišką
žlugimą. Nors pakartosiu dar kartą: situacija labai
niūri.
Tačiau kai kalbiesi su žmonėmis iš labai didelių įmonių,
jie piešia visiškai kitokį vaizdą. Jie sako, kad
praėjusiais metais pelnas buvo labai didelis ir dabar mes
nenorime jo investuoti. Kreditavimo projektai labai
įdomūs, bet vis tiek tai abejotina, kol nežinome
perspektyvų.
Mano požiūris toks. Keletą metų visa mūsų emigrantų
bendruomenė kalbėjo, kad sankcijos tuojau užgrius Putiną,
o Rusijos ekonomika yra milžinas molinėmis kojomis.
Sankcijos Putino nesunaikino. O kai Trumpas vasarį
paskambino Putinui, Rusijos ekonomikoje prasidėjo bumas.
Mes matėme, kaip stiprėja visi Rusijos akcijų indeksai.
Kaip brangsta rublis. Tai susiję ne tik su potencialia
galimybėmis atšilti santykiams, bet, vienaip ar kitaip,
buvo toks momentas, kai daugelis rodiklių smarkiai kilo.
O kaip į tai reagavo mūsų emigrantų bendruomenė? Po kelių
savaičių nuo šio kilimo pradžios įvyko paradigmos lūžis.
Tie patys žmonės, kurie sakė, kad Rusijos ekonomika žlugs
dėl sankcijų, ėmė sakyti: dabar Rusija susitars dėl
paliaubų, ir jos ekonomika žlugs vien dėl to, kad karas
baigėsi. Tai mane sukrėtė iki širdies gelmių. Nes
argumentai, kuriais buvo grindžiamas toks mąstymas, buvo
labai silpni. Bet visi, kas tik galėjo, sakė, kad Putinas
negali sau leisti taikos, nes tada jo ekonomika žlugtų.
Negaliu paaiškinti, kodėl visi staiga užėmė tokią
poziciją. Galbūt jie visi tiesiog labai nori rasti bent
kokį nors paaiškinimą, patvirtinantį, kad Rusijos
ekonomika užsilenks. Bet tokia vieningos nuomonės banga
kilo nuo kovo vidurio iki gegužės pradžios (ir šiol dar
iki galo neatslūgsta).
Manau, kad iš tikrųjų tai neteisinga. Taip, žinoma,
ekonomika dabar yra visiškai užimta. Ir jei bus sudaryta
taika, gamybos pajėgumai iš dalies bus atlaisvinti, dėl
to daugelis su karine pramone susijusių įmonių susidurs
su problemomis. Bet manau, kad nuosmukis negali būti
didelis ir ilgas. Didžiulis pinigų kiekis, kuris dabar
yra paslėptas, pateks į investicijų rinką. Tai sukels
palūkanų normų sumažėjimą, importas atsigaus, padidės
dolerio kursas, atitinkamai biudžetas bus labiau
subalansuotas. Taigi, šis grįžimas prie normalios
padėties gali sukelti tam tikrų problemų, bet aš
nesitikiu jokios krizės, tuo labiau, kad dabar karui
išleidžiama 8 % BVP, o ne 20 %, kaip buvo SSRS, ir ne
beveik 40 %, kaip JAV 1943–1944 m.
— Jūs paminėjote sankcijas. Nūnai
gresia naujos tiek JAV, tiek Europos sankcijos. Kiek
pavojingos Rusijos ekonomikai yra antrinės JAV sankcijos?
Ką manote apie 17-ąjį Europos sankcijų paketą, kuris
nukreiptas prieš „šešėlinį“ Rusijos naftos tanklaivių
laivyną? Ar apskritai dar yra prasmė skirti tiek daug
dėmesio sankcijoms, jei, kaip sakote, jos taip ir
nesugebėjo „priploti Putino“?
— Sankcijos, žinoma, gali „priploti Putiną“ ir Rusijos
ekonomiką. Bet viskas priklauso nuo kainos, kurią turės
sumokėti Vakarai. Daugelis jau įvestų sankcijų yra
teisiškai labai abejotinos. Pavyzdžiui, viskas, kas
susiję su areštuotais Centrinio banko turtu. Tai,
švelniai tariant, turi labai trapų teisinį pagrindą. Bet
turtą galima įšaldyti. O jo konfiskavimas – tai jau
kažkas, kas peržengia teisinės tvarkos ribas.
Todėl dabar Vakarai labai išsisukinėja, bando grąžinti
Ukrainai uždirbtas palūkanas, neliesdami pagrindinės
sumos. Tai iš tiesų visai įmanoma, nes, sprendžiant iš
to, kada pinigai buvo investuoti, tai buvo 2021 m.,
palūkanos buvo nulinės. Ir labai gali būti, kad jie buvo
investuoti, tarkime, po 0,5 %. O jei per tą laiką jų
pelningumas jau pasiekė 3 %, tai tikrai galima atimti
šias pajamas. Bet, žinoma, visa tai, pakartosiu, yra
nestabilu teisiniu požiūriu.
Kokios sankcijos gali pastatyti ekonomiką į labai
nemalonų padėtį? Pavyzdžiui, sąsiaurių užblokavimas ir
visiškas Rusijos naftos eksporto jūra uždraudimas. Tai
būtų žiaurus smūgis, kuris iš tiesų galėtų federaliniame
biudžete palikti 4–5 trilijonų rublių per metus skylę. Ar
tai įmanoma? Greičiausiai ne, nes tai būtų tiesioginis
Jūrų teisės konvencijos ir kitų tarptautinių normų
pažeidimas. Ar Vakarai pasirengę tai padaryti? Atrodo,
kad ne.
Galima įvesti universalias sankcijas prieš Rusijos naftą
ir antrines sankcijas prieš visas šią naftą perkančias
šalis, kaip neseniai siūlė Amerika. Aš iš karto pasakiau,
kad tai iš esmės pigus viešųjų ryšių triukas. Įveskime
500 % muitą visoms šalims, kurios perka Rusijos naftą.
Bet tai tiesiog idiotizmas. Amerikiečiai kariauja
prekybos karą su Kinija. Ir štai per šį karą su Kinija jo
pagrindinis priešas, Indija, kuri yra pagrindinis JAV
strateginis partneris šiame pasaulio regione, sužino, kad
jos prekėms (pavyzdžiui, Amerikai labai reikalingiems
generiniams vaistams) taikomas 500 % muitas už tai, kad
Indijos energetikos bendrovės perka rusišką naftą.
Apskritai, visa tai kelia tam tikrą debilizmo jausmą.
Taip, jūs galite įvesti labai griežtas sankcijas. Bet jūs
esate riboti tuo, kad patys pažeidžiate savo priimtus
įstatymus, arba šaudote sau į koją dar labiau nei 2022
metais.
Taigi, manau, kad sankcijų tema jau išsemta. Taip,
pavyzdžiui, galite įvesti sankcijas prieš „šešėlinį
laivyną“. Bet pagalvokite dar apie tai, kad „šešėlinis
laivynas“ iš tikrųjų atsirado visai konkrečioje
situacijoje – kaip Rusijos atsakas į vadinamąjį kainų
ribojimą, kai uždraudėte Vakarų bendrovėms drausti ir
vežti iš Rusijos naftą, parduodamą už kainą, didesnę nei
60 JAV dolerių už barelį. Bet tokių kainų seniai nėra,
jos nukrito net žemiau 50 JAV dolerių už barelį. Gerai,
jūs uždrausite „šešėlinį laivyną“. Bet tada rusai
kreipsis į jūsų pačių vežėjus – graikus ar maltiečius –
ir už gerus pinigus frachtuos jų tanklaivius: juk
apribojimai, susiję su kainų riba, jau nebegalioja.
Be to, nėra draudimo Indijai pirkti rusišką naftą pigiau
nei kainos riba. O dabar ji ją perka už mažesnę nei ši
riba kainą. Tada kam apskritai reikalingas „šešėlinis
laivynas“? Apribokite jį sankcijomis taip, kad jis
visiškai nuskęstų, bet naujomis sąlygomis atsiras
visiškai legalių vežėjų. Tai reiškia, kad europiečiai
mojuoja šachmatų figūromis, nors tema jau paseno ir
sankcijų grėsmė mažai kam rūpi. Toks iracionalumo mastas
mane kartais stebina.
Man atrodo, kad sankcijų kūrėjai patys save įstūmė į
spąstus, nes sankcijos jiems patiems brangiai kainuoja.
Tas pats Vokietijos verslas sapnuoja, kaip Trumpas
išprievartaus Vokietijos vyriausybę ir atidarys „Šiaurės
srautą-2“. Tai tiesiog žydra svajonė. Nes visiems
atsibodo permokėti.
Žinoma, jei Putinas atsisakys derybų ir tęs karą, o
Trumpas įsiplieks (kas jam dažnai nutinka), tada galiu
įsivaizduoti, kad koks nors kitas sąmonės sprogimas
sukels kokias nors beprotiškas sankcijas. Bet jos baigsis
taip, kaip baigėsi Trumpo muitai Kinijai. Balandį jis
įvedė 145 % muitus, o gegužę jau džiaugiasi pažanga
derybose su kinais Ženevoje.
— Kadangi paminėjote kinus, koks
Kinijos vaidmuo šioje situacijoje? Iš principo, jai šis
karas naudingas, ji pradėjo daugiau uždirbti, padėdama
Rusijai. Bet kiek tai gali trukti?
— Kinai yra atsargūs žmonės, ir bet kokie konfliktai
pasaulyje jiems nesukelia džiaugsmo. Bet kadangi karas
jau prasidėjo, jie tiesiog užėmė laukimo poziciją. Mūsų
reikalas – pusė, ir mes, atitinkamai, semiam anglis,
kurios iškrenta iš šio laužo. Ir laužo, žinoma, gesinti
nesirengiame, nes tai ne mūsų reikalas.
Iš tiesų, Kinija labai praturtėjo dėl šio konflikto. Ji gavo didžiulę savo produkcijos rinką – eksportas į Rusiją žymiai išaugo. Be to, Rusija tapo labai priklausoma nuo Kinijos. O dar Kinija labai pakilo, dėl juanio, kaip rezervinės valiutos naudojimo. Kinija įtraukė juanį į TVF valiutų krepšelį 2016 m. Tačiau nuo tada Kinijos dalis pasaulio ekonomikoje sudaro apie 20 %, o juanio dalis pasaulio rezervuose – 1–1,5 %. Dabar ši dalis sparčiai auga – nuo 2017 m. išaugo nuo 1,4 iki 2,5 % , Rusijai tapus pagrindine šių popieriukų vartotoja. Todėl Kinija turi pagrindo džiaugtis esama padėtimi.
Bet ar Rusija gali remtis Kinija kaip sąjungininke savo geopolitiniuose siekiuose? Aš nebūčiau linkęs beribiai pasitikėti Kinija. Dar po 2014 m. į ją buvo dedamos viltys kaip į gelbėtoją: ateis kinų bankai ir visiems suteiks naujas paskolas, ateis kinų kompanijos, paims automobilių gamyklas po savo sparnu ir pan. Bet nieko panašaus neįvyko. Nes kinai pirmiausia rūpinasi prekyba, o 90 % Kinijos investicijų skiriama žaliavoms ir nekilnojamajam turtui. Jei Kinijos investicijos skiriamos aukštosioms technologijoms ir pramonei, tai pirmiausia tose šalyse, kurios gali suteikti Kinijai labai rimtas technologijas. Tai taikoma Europai ir Šiaurės Amerikai. Visa kita – tai infrastruktūra ir nekilnojamasis turtas besivystančiose šalyse, kur Kinija nustato labai didelę vietos vyriausybės priklausomybę nuo Pekino. Rusijoje tai padaryti praktiškai neįmanoma, nes Putinas neįsileis kinų į strategines pramonės šakas ir nesuteiks galimybės nustatyti savo taisykles.
Todėl tikėtis, kad kinai atvyks ir pastatys gamyklas, yra beprasmiška. Kinai niekur nestato gamyklų. Jų aiški politika – viską gaminame pas save, o kasame ir išgauname kitur. Jokios kinų kompanijos nestato savo gamyklų Brazilijoje, Zimbabvėje ar Kazachstane. Tai matėme jau seniai – dar Medvedevo laikais buvo pasienio bendradarbiavimo programa: kinai buvo pasirengę investuoti tik į žaliavų telkinius, o visa perdirbimo pramonė buvo statoma kitoje sienos pusėje.
Taip bus ir toliau. Kinija yra labai geras prekybos partneris. Objektyviai kalbant, ji gali patenkinti didžiąją dalį Rusijos poreikių beveik visose srityse, išskyrus galbūt prabangos prekes. Bet ji nesuteiks Rusijai kreditų, nepadės subalansuoti biudžeto ir čia nieko negamins bei neinvestuos į ilgalaikius projektus. Ir nieko kito iš jo nereikia tikėtis. Jai nereikia Rusijos. Jai reikia savo sėkmės.
E. Senšin
republic.ru
* Vladimiras Putinas Tarptautinio baudžiamojo teismo kaltinamas nusikaltimais žmonijai. Išduotas jo arešto orderis. 2023 metų spalio 13 d., Europos Tarybos Parlamentinė Asamblėja (ETPA) priėmė rezoliuciją, pripažįstančią Rusijos Federacijos vadovą Vladimirą Putiną diktatoriumi.