Neįtikėtina, bet tiesa. Kodėl per Amazonės upę nepastatytas nė vienas tiltas? (Foto, Video) ()
Nepaisant to, kad Amazonės upė yra maždaug 7000 km ilgio, ji stebėtinai neturi tiltų. Bet kodėl?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Amazonės upė yra antra pagal ilgį upė pasaulyje (dėl ilgiausios pasaulio upės titulo kovoja su Nilu) ir vienas reikšmingiausių vandens kelių planetoje. Joje yra daugiau gėlo vandens nei bet kurioje kitoje upėje, joje gyvena didžiausia pasaulyje upinių delfinų rūšis, joje gyvena 100 rūšių elektrinių žuvų ir iki 60 rūšių piranijų.
Vis dėlto, nepaisant daugybės ir įvairių savybių, Amazonės upėje yra kažkas, ko negalima rasti: tiltai.
Atsižvelgiant į tai, kad Amazonė teka per tris šalis (Peru, Kolumbiją ir Braziliją), o upės baseine gyvena daugiau nei 30 milijonų žmonių, atrodo šiek tiek neįtikėtina, kad per upę nėra pastatyta jokio tilto.
Tai kodėl taip yra? Ar kyla esminių sunkumų statant tokias struktūras atogrąžų miškuose, kuriuose yra didelės šlapžemės ir gilus, storas pomiškis? Ar yra finansinių kliūčių? O gal tiesiog neverta stengtis?
Lyginant su kai kuriomis kitomis labiausiai atpažįstamomis pasaulio upėmis, Amazonės tiltų trūkumas yra keistas. Vien Kaire, Egipte, yra apie devynis tiltus per Nilą; per pastaruosius 30 metų buvo pastatyta daugiau nei 100 tiltų per Jangdzę, svarbiausią Azijos upę; o Europos Dunojuje, kurio ilgis yra tik trečdalis Amazonės ilgio, yra 133 tiltai.
|
Taigi, kuo Amazonė išskirtinė?
„Nėra pakankamai didelio tilto poreikio per Amazonę“, – sako Walteris Kaufmannas, Šveicarijos federalinio technologijos instituto (ETH) Ciuricho konstrukcijų inžinerijos (betoninių konstrukcijų ir tiltų projektavimo) vadovas.
Amazonė didžiąją savo 7000 kilometrų ilgio dalį vingiuoja retai apgyvendintomis vietovėmis, o tai reiškia, kad yra labai mažai pagrindinių kelių, prie kurių galėtų prisijungti koks nors tiltas. O miestuose ir miesteliuose, kurie ribojasi su upe, laivai ir keltai yra nusistovėjusi priemonė kroviniams ir žmonėms gabenti iš kranto į krantą, vadinasi, tiltų statyti tikrai nereikia, tik tam, kad keliones būtų šiek tiek greitesnės ir patogesnės.
„Žinoma, yra ir techninių bei logistinių sunkumų“, – pažymėjo Kaufmannas.
Kaufmanno teigimu, Amazonė toli gražu nėra ideali vieta tiltų statytojams, nes joje yra daugybė natūralių kliūčių, kurias turėtų įveikti inžinieriai ir statybininkai.
Pavyzdžiui, dėl plačių pelkių plotų ir minkšto dirvožemio prireiktų „labai ilgų privažiavimo viadukų (tilto, kertančio žemesnes sritis) ir labai gilių pamatų“, o tam prireiktų didelių finansinių investicijų, sakė Kaufmannas.
Be to, dėl kintančios upės vagos padėties įvairiais sezonais ir „ryškiais vandens gylio skirtumais“ statyba taptų „labai sudėtinga“. Iš dalies taip yra dėl to, kad upės vandens lygis kyla ir krinta ištisus metus, o upės krantų minkštos nuosėdos eroduoja ir sezoniškai besikeičia pagal Amazonės vandenų lygį.
Tęsinys kitame puslapyje:
Kaufmannas pažymėjo, kad nors šios konkrečios problemos nėra būdingos tik Amazonei, „jos yra ypač sunkios“.
„Amazonės aplinka tikrai yra viena sunkiausių pasaulyje“, – sakė Kaufmannas. „Tiltai per sąsiaurius taip pat yra sudėtingi, jei vandens gylis yra didelis, bet bent jau žinote, kad statyba įmanoma naudojant, pavyzdžiui, pontonus“.
Pontonai arba plūduriuojančios konstrukcijos nėra sprendimas, kuris veiktų daugumoje Amazonės dalių, sakė Kaufmannas, nes upę labai veikia sezoniniai lygio skirtumai, o tai suteikia papildomo sudėtingumo.
Pavyzdžiui, sausuoju metų laiku – nuo birželio iki lapkričio – Amazonės vidutinis plotis yra 3–10 km, o drėgnuoju metų laiku – nuo gruodžio iki balandžio mėn. – upės plotis gali siekti 50 km, o vandens lygis gali būti 15 metrų aukštesnis nei sausuoju metų laiku.
Taigi, su jo statyba susiję procesai būtų sudėtingi.
Verta paminėti, kad nors Amazonės nekerta jokie tiltai, yra vienas, kuris kerta Negro upę – pagrindinį jos intaką. Ponte Rio Negro tiltas, baigtas statyti 2011 m., jungia Manausą ir Irandubą, ir iki šiol tai yra vienintelis didelis tiltas, kertantis bet kurį Amazonės intaką.
Tačiau, nors konkrečių planų dėl tilto per Amazonę nėra, „tai nereiškia, kad taip nebus“, – teigia Philipas Fearnside'as, amerikiečių biologas, mokslininkas ir gamtosaugininkas, didžiąją savo karjeros dalį praleidęs Brazilijoje.
2019 m. Brazilijos prezidentas Jairas Bolsonaro pareiškė, kad nori, kad per Amazonę būtų pastatytas kaip jo „Rio Branco projekto“ dalis, tačiau kol kas pažangos nepadaryta. „Tai būtų labai brangu, palyginti su ekonomine nauda, kurią tai atneštų“, – pažymėjo Fearnside.
Užbaigus Ponte Rio Negro tiltą, Manakapuru savivaldybėje buvo sudaryti laikinieji planai dėl tilto per Aukštutinę Amazonę, žinomą kaip Solimões upė, kuris sujungs BR-319 greitkelį su Manausu – dėl to nebereikės kelto.
„BR-319 yra didelis politinis prioritetas, tačiau jis neturi ekonominio pagrindimo", - sakė Fearnside. „Produktus iš Manauso laisvosios prekybos zonoje esančių gamyklų į San Paulą vandens transportu gabenti pigiau“.
Be to, kaip teigiama 2020 m. komentare, kurį Fearnside parašė aplinkos naujienų svetainei „Mongabay“ dėl siūlomo BR-319 kūrimo, tokio tilto sukūrimas „suteiktų miškų kirtėjams prieigą prie maždaug pusės to, kas liko Amazonės miškuose“, – sakė Fearnside'as.
Taigi, ar yra tikimybė, kad artimiausiu metu per Amazonę bus pastatytas tiltas?
„Manau, kad tiltas būtų pastatytas tik tuo atveju, jei poreikis dominuotų prieš sunkumus ir kainą“, – sakė Kaufmannas. „Asmeniškai abejoju, ar taip greitai nutiks, nebent regione įvyktų nenumatytų ekonominių įvykių“.