Aukštadažniai impulsai sustabdys pažeidėjų techniką  (20)

Kariškiai ir teisėsaugos organai senai svajoja apie galimybes sulaikyti pažeidėjų techniką be didesnių nuostolių tiek jai, tiek ir jos keleiviams. Dabar gi be lenktynių ir susišaudymų ne tik per holivudinius filmus, bet ir tikrose nusikaltėlių medžioklėse neapsieinama. O juk viskas būtų žymiai paprasčiau, jei užtektų su kokiu aparatu „pašviesti“ į judančią techniką ir ji klusniai sustotų. Nors tai skamba truputi fantastiškai, tačiau jau dabar tokia sistema yra sukurta. Pagrindinis jos trūkumas, kuris po truputi irgi sprendžiamas – sistemos matmenų ir sunaudojamos energijos kiekio mažinimas.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Kompanijos Eureka Aerospace, įsikūrusios Kalifornijos valstijoje, mokslininkai jau keleri metai dirba prie sistemos, kuri leis sustabdyti judančius automobilius (tame tarpe ir kitą techniką) panaudojant stiprų elektromagnetinį spinduliavimą.

Pati sistema projektuojama jau senokai ir jos prototipai išbandyti praktikoje. Tačiau niekaip nesisekdavo tokios sistemos sutalpinti į bent kiek „padoresnius“ matmenis – iki šiol ji buvo tik stacionari laboratorijos įranga. Dabar pagaliau pavyko ją padaryti kompaktišką ir sumažinti sunaudojamus energijos kiekius – toks žingsnis leis „elektromagnetinę patranką“ įdiegti policijos automobiliuose, laivuose ir net sraigtasparniuose.

Didelio galingumo elektromagnetinė sistema (high-power electromagnetic system — HPEMS) į nukreiptą objektą pasiunčia didelės galios mikrobangų dažnio impulsą – tokiu būdu sugadinami objekto darbą valdantys mikroprocesoriai. Kadangi dabartiniuose automobiliuose jų nuolat daugėja, tai žada būti pakankamai efektyvi priemonė prieš pažeidėjus. Aišku, technika, kuri neturi valdančiosios elektronikos, tokiam ginklui bus „neįkandama“.

Pati idėja nuotoliniu būdų stabdyti įvairią technika gimė ganėtinai senai. Apie ją daug kartų rašė įvairiuose leidiniuose, knygose, rodė filmuose. JAV armija primą kartą realybėje tokią sistemą išbandė 1997 metais, tačiau tuomet ji dar buvo labai didžiulė ir apie mobilų jos panaudojimą nebuvo nė kalbos.

HPEMS technologijos tobulinimą pradžioje parėmė JAV jūrų pėstininkų korpusas (U.S. Marine Corps). Na, kad ir kaip tai patiktų ar nepatiktų, tačiau kariškiai kaip taisyklė yra pagrindiniai naujų technologijų rėmėjai. Dabar gi Eureka Aerospace vykdomus projektavimo darbus remia ir civilinės struktūros.

Tai galima paaiškinti labai paprastai – jau dabar žinoma, jog pilnai išdirbta sistema (serijinė jos gamyba planuojama pradėti po 1,5 metų ) bus naudojama tiek kelių policijoje, tiek ir pasienio tarnybose.

HPEMS galima pritvirtinti ir prie sraigtasparnio, svarbu užtikrinti aukštą nusitaikymo tikslumą

HPEMS galima pritvirtinti ir prie sraigtasparnio, svarbu užtikrinti aukštą nusitaikymo tikslumą

Pirmieji galės nesudėtingai sustabdyti labai jau „skubančius“ vairuotojus arba nuo policijos bėgančius nusikaltėlius. Gi pasienio darbuotojai turės geresnes galimybes stabdyti visus nelegaliai sieną bandančius kirsti objektus. Savaime suprantama, jeigu jie tą objektą pamatys ir suspės į jį nusitaikyti su „elektromagnetine patranka“.

Naujovė turės ir kitokių pritaikymo variantų – pavyzdžiui nedidelių karinių bazių, konvojų, ryšio mazgų apsaugai. Su laiku ji galbūt bus pritaikyta ir stambių objektų apsaugai – tokių kaip naftos platformos atviroje jūroje ir pan.

Paskutinė sistemos versija yra stačiakampio formos (2 metrų ilgio ir mažiau kaip metro pločio), o sveria 91 kg. Sukuriant prototipą kaip bandomasis policijos automobilis, ant kurio stogo pritvirtinta naujoji sistema, naudotas Ford Crown Victoria – būtent tokiais automobiliais aprūpintas Los Andželo policijos skyrius. Jame ir vyko naujosios sistemos testavimas.

Pasak James Tatoian, Eureka Aerospace vykdančiojo direktoriaus ir tiesioginio projekto vadovo, sistema jau išbandyta ir su kitais automobiliais. Tiesa, kol kas statikoje – automobiliai stovėjo vietoje. Bandymus „atlaikiusių“ automobilių sąraše yra Chevy Lumina ir Nissan Maxima, sunkvežimis Dodge, Ford Taurus ir visureigis Toyota 4Runner.

Sistemos veikimo principas yra toks – kintamos srovės automobilio generatorius užmaitina HPEMS sistemą, kuri sukuria 50 ns trukmės energijos impulsus. Vėliau panaudojant 16-pakopį Markso generatorių impulsai sustiprinami iki 640 kV.

Vėliau specialus osciliatorius (virpesių kontūro analogas) juos transformuoja į mikrobangas, kurios kryptinės antenos pagalba išspinduliuojamos link pažeidėjo automobilio. O kaip su mikrobangų slopinimu? Visiškai teisingai – metalinės automobilio detalės sugeria mikrobangas ir nepraleidžia jų tolyn link mikroprocesorių. Tačiau savo tikslą jos pasiekia per plastikines paneles, stiklą, radiatoriaus groteles, per tarpus tarp kapoto ir kėbulo. Žodžiu, paprastame automobilyje aibės neekranuotų plyšių, pro kurias gali įsiskverbti tokios bangos.

Didelės galios elektromagnetinės bangos greitai sugadina mikroprocesorius – nesvarbu ką už ką jis buvo atsakingas, pavyzdžiui elektroninį uždegimo kampo reguliavimą ar kuro dozavimą, po tokios „spinduliavimo dozės“ jis nustoja funkcionuoti. Ką daro automobilis sugedus valdantiesiems mikroprocesoriams aiškinti jau nebereikia – jis greitai užgęsta be galimybės iš naujo užvesti. Kitos mechaninės sistemos nepažeidžiamos – taigi, jei vairuotojas negavo iš išgasčio šoko, jis gali automobilį stabdyti ar vairo pagalbą valdyti, kol pastarasis visiškai nesustos.

Panašiai taip sistema užtikrins naftos platformų ar branduolinių jėgainių saugumą. (Žalia spalva perspėjimo zona, o raudona - aktyvi spinduliavimo zona)

Panašiai taip sistema užtikrins naftos platformų ar branduolinių jėgainių saugumą. (Žalia spalva perspėjimo zona, o raudona - aktyvi spinduliavimo zona)

Tačiau nesant elektroninio valdymo blokui (serijiniuose modeliuose jis atsirado nuo 1972 metų) HPEMS sistema yra bejėgė.

Eksperimentai parodė, jog iš pirmo bandymo sustabdyti automobilį, esantį už 15 metrų, visiškai pakanka vieno 50 ns impulso. Dabar projektuotojai toliau tobulina sistema, stengdamiesi dar labiau sumažinti jos matmenis, o aktyvią zoną padidinti iki 200 metrų. Vidutinio "šūvio" galingumas siekia apie 100W, tačiau nesuveikus ar nesant tikriems dėl persekiojamos transporto priemonės parametrų, galingumą galima padidinti iki 2GW.

Svarbiausia, jog 50 ns trukmės impulsas nekenkia žmogaus sveikatai. Na, kokios impulso ilgalaikės pasekmės niekas dar netyrė, tačiau nuo tokios mikrobangų dozės patys projektuotojai dar nenumirė. Net jei policijai nusikaltėlio gyvybė nėra labai svarbi, tačiau automobilyje gali būti įkaitų, kuriuos tokia sistema leistų saugiai išgelbėti. Kadangi mikrobangų prigimtis panaši kaip ir naudojamose mikrobangų krosnelėse, kyla klausimas ar jos negrasina „iškepti“ keleivius – pasirodo, jog tokios trukmės „šūvis“ nieko tokio nespėja padaryti. Na, o kas būtų jei tokiomis bangomis tektų ilgokai apšaudyti automobilį, projektuotojai nutyli.

Didelis sistemos pliusas tame, jog ji gali veikti bet kuriuo paros metu ir prie bet kokių aplinkos sąlygų. Tačiau negi viskas taip idealu? Pasirodo, sistema turi ir rimtų trūkumų.

Tarkime, policija gaudo nusikaltėlį miesto gatvėse ir panaudoja HPEMS sistemą netoli didelių žmonių susibūrimo vietų. Jeigu jiems pasiseka tiksliai HPEMS nutaikyti į pažeidėja, tuomet viskas gerai. O jei mikrobangų spindulys nučiuoš į aplinkinius niekuo dėtų žmonių automobilius? Ar dar blogiau, pataikys į liftus valdantį mikroprocesorių? Arba kasos aparatus, o gal bankomatus? Kokios būtų pasekmės – niekas tvirtai pasakyti negali.

Taip pat, Eureka Aerospace specialistai nutyli ar jie bandė sistemos ilgalaikį poveikį žmogaus sveikatai. Juk su ja dirbantiems policininkams ir kariškiams teks ne vienetiniai trumpi impulsai, o daugkartinės dozės. Kaip toks elektromagnetinis spinduliavimas paveiks ilgalaikę jų sveikatą – kol kas nežinomas klausimas.

Štai taip ateityje gali atrodyti automobilio persekiojimas

Štai taip ateityje gali atrodyti automobilio persekiojimas

Kuomet mokslininkai baigs visus automobilinės HPEMS sistemos projektavimo ir testavimo darbus, imsis šią technologiją perdarinėti, kad sukurtų žymiai stambesnę ir galingesnę sistemą, turinčią net 5 km veikimo spindulį. Toks yra JAV jūros pėstininkų vadovybės užsakymas.

Nors apie HPEMS kainą negirdėti jokių kalbų, tačiau labai tikėtina, jog ateityje ši sistema nors ir negreitai, tačiau užtikrintai įsitvirtins policininkų ir kitų saugos tarnybų naudojamoje įrangoje. Tikimasi, jog tokios įdiegtos sistemos veiks net ir prevencine tvarka – žinodami, jog vis tiek nepavyks pabėgti, dauguma pažeidėjų gali to ir nebemėginti.

Plačiau: Высокочастотные импульсы остановят автомобили нарушителей

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: www.technologijos.lt
(0)
(0)
(0)

Komentarai (20)