Kas tai yra RPG? (2)
Dažnai kyla diskusijos apie tai, kas yra RPG. Pažodžiui iš anglų kalbos šis sutrumpinimas verčiamas "Vaidmenų žaidimai". Pabandysime trumpai nusakyti, kas tai yra.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
RPG - Role-Playing Game – vaidmenų žaidimas.
CRPG - Computer RPG – kompiuterinis vaidmenų žaidimas.
Kas tai yra vaidmenų žaidimas?
Pagal „Oxford English Dictionary”, role-playing game yra “a game in which players take on the roles of imaginary characters, usually in a setting created by a referee, and thereby vicariously experience the imagined adventures of these characters”, kas išvertus skambėtų „žaidimas, kuriame žaidėjai apsiima įsivaizduojamų personažų vaidmenis (roles), paprastai žaidimo vadovo sukurtoje aplinkoje, ir tokiu būdu patiria įsivaizduojamus šių personažų nuotykius“. Žinoma, toks apibrėžimas natūraliai kelia klausimą, ką tai reiškia “apsiimti įsivaizduojamo personažo vaidmenį”. Daugelyje žaidimų žaidėjas turi žaisti už personažą, kuris yra daugiau simbolis be jokios asmenybės. Pavyzdžiui, stalo žaidime Clue ™ jūsų simbolinis veikėjas yra žmogžudystės bylos įtariamasis detektyvinėje istorijoje. Kompiuteriniame žaidime jūsų simbolinis personažas gali būti, pavyzdžiui, naikintuvo pilotas.
Skirtumas tarp simbolinio ir vaidinamo herojaus populiariai gali būti išreikštas taip: įsivaizduokime, kad asmuo, stebintis žaidimą, pažvelgia per jūsų petį, ir pasiūlo kokį nors veiksmo variantą, ir tada jūs atsakote: „Ne, mano herojus (personažas) to nedarytų“. Jei toks variantas įvyksta, arba gali įvykti, tada jau galima teigti, kad jūs žaidžiate vaidmenų žaidimą. Šis paprastas savitumas sudaro didžiulį skirtumą tarp RPG ir kitų žanrų žaidimų.
RPG yra žaidimų žanras, kuriame vedantysis (meistras, arba, CRPG atveju, – kompiuterinio žaidimo scenaristas) sukuria tam tikrą įsivaizduojamą pasaulį, kuris paprastai (tačiau ne visada) skiriasi nuo žmonių kasdienybės ir paklūsta saviems dėsniams, po ko žaidžiantieji „įsijaučia“ į šį pasaulį sukurdami (kartais pasirinkdami iš anksto sukurtus) šio pasaulio personažus-gyventojus ir vaidina (žaidžia) jų veiksmus atitinkamai sugalvotoms ir priskirtoms personažams rolėms (vaidmenims).
Paprastai yra išskiriamos trys pagrindinės vaidmenų žaidimų klasės:
1. TRPG (Table Role Playing Game) – stalo vaidmenų žaidimai, kurie ir davė pradžią šiai žaidimų rūšiai;
2. LARP (Local Area Role Play) – taip vadinami lauko vaidmenų žaidimai, ir
3. CRPG (Computer Role Playing Games) – kompiuteriniai vaidmenų žaidimai, taip pat jų variacijos ir deriniai (RPG per PBEM (Play-By-eMail) bei skelbimų lentos); internetiniai taip vadinami daugelio vartotojų RPG, sukurti pagal persistent world principą ([G]MUD – nuo [graphical] multi-user dungeon/dimension); ir taip toliau).
Kokie būna TRPG?
Istoriškai šis žanras išsivystė pats pirmas, todėl šiuo metu egzistuoja didžiulė įvairovė stalo RPG sistemų, scenarijų bei šiuos žaidimus kuriančių firmų. Pakankamai platų stalo RPG žaidimų sąrašą galima rasti internetiniu adresu http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_role-playing_games .
Kokie būna CRPG? Ką dar būtų galima pažaisti?
Formaliai žiūrint, jų yra labai daug. Renkantis galima (kartais patartina) atsižvelgti į jų klasifikaciją. Pačiais įžymiausiais, arba kokybiškiausiais yra laikomi šie kompiuteriniai žaidimai ir jų serijos (pateikiami kartu su bendrai priimtais sutrumpintais pavadinimais, eiliškumas nesusijęs su šių žaidimų populiarumu):
· · Ultima Underworld (UUW, 2 dalys) · Wizardry (Wiz, 8 pagrindinės dalys) · Might & Magic (M&M, 9 dalys) · SSI Goldbox series (GB, 11 žaidimų, FRUA konstruktorius ir GMUD) · Divine Divinity · Realms of Arkania (RoA, 3 dalys) · Ancient Domains of Mystery (ADoM) · UnReal World (URW) · Wizards & Warriors (W&W) · Darklands · Lands of Lore (LoL, 3 dalys, tačiau dvi paskutiniąsias neskubama priskirti CRPG klasei |
· Dungeon Master (DM, 2 dalys, antroji dviejų versijų)
· Albion
· Stonekeep
· Dark Heart of Uukrul
· Anvil of Dawn (AoD)
· Wasteland
· Fallout (2 dalys)
· Planescape: Torment (PS:T)
· Baldur’s Gate (BG, su priedais (add-on), 2 dalys)
· Betrayal at Krondor (BaK)
· Betrayal at Antara
· Return to Krondor (RtK)
· The Elder Scrolls (TES, 3 dalys, plačiau žinomos kaip Arena, Daggerfall (DF) ir Morrowind su 2 priedais)
· Faery Tale Adventure-2 (FTA2)
· Thunderscape (TS)
· Ravenloft (RL, 2 dalys)
· Menzoberranzan (Menzo)
· Dark Sun (DS, 2 dalys)
· Ishar (3 dalys)
· Icewind Dale (su priedu) · Star Wars – Knights Of The Old Republic (KOTOR, 2 dalys) · Deus Ex (DE, 2 dalys) · Arcanum - Of Steamworks and Magick Obscura · Gothic (2 dalys) · Arx Fatalis · Neverwinter Nights (NwN) · Final Fantasy (11 pagrindinių dalių) |
bei daugelis kitų, senesnių ar naujesnių. Vieni iš populiariausių Online CRPG žaidimų (tiek naujų, tiek senesnių) yra:
· World of Warcraft · Guild Wars · Runescape · Ultima Online · Anarchy Online · Asheron‘s Call · Lineage · Ragnarok Online · EverQuest · The Lord of the Rings Online (kuriamas) · Dungeons & Dragons Online (beta versija)
Taip pat galima pateikti keletą plačiau žinomų žaidimų, priklausančių (pagal vyraujančią nuomonę) tarpiniams žaidimų žanrams:
· Al-Qadim [AQ], Entomorph (veiksmo-nuotykiniai (action-adventure) su RPG elementais)
· Quest for Glory [QFG] 1-4, Druid, Veil of Darkness, Bloodnet (quest, vėlgi, su RPG elementais)
· Descent to Undermountain [DTUM], Battlespire, System Shock-2 [SS2]
· Jagged Alliance-2 [JA2], Allods 1-2 (RPG/tactics)
· Birthright, Lords of Midnight [LOM] (RPG/strategy)
· Spelljammer [SJ], Dragon Strike (RPG/flight sim [kind of..])
· Thief 1-2 (RPG/tactics-action)
Kuo CRPG skiriasi nuo kitų žaidimų?
· Role-playing. Galima keisti elgesį priklausomai nuo personažo asmenybės.
· Apgalvotai (santykinai) sukurto pasaulio ir aplinkos egzistavimas žaidime bei jo tyrinėjimas
· Pirminių atributų (savybių) egzistavimas (protas, jėga, ...) ir/arba profesijos/profesionalūs sugebėjimai
· NPC (Non-Playable Character, pažodžiui išvertus – personažai, už kuriuos negalima žaisti) – priešiškai arba nepriešiškai nusiteikę kompiuterio valdomi personažai, su kuriais galimas bendravimas (būtina nepamiršti, kad tokių personažų bendravimo galimybės gerokai kinta priklausomai nuo konkretaus žaidimo – žaidimo kūrėjų įdėto darbo bei dirbtinio intelekto (jei toks numatytas) galimybių)
· Alternatyvių problemų sprendimo kelių (būdų) egzistavimas
· Galimybė sukurti, sugeneruoti arba pasirinkti personažą
· Personažo sugebėjimų tobulėjimas ir/arba personažų įgūdžių augimas panaudojant arba renkant fiktyvią „patirtį“ („patirties taškus“)
· Nelinijinis, lankstus siužetas
· Mūšių ar kovų modeliavimas, tačiau šiuo atveju tai nėra žaidimo tikslas
CRPG – tai ne adventure + action|tactics + tam tikras kiekis skaičių. CRPG – tai kompiuterinė vaidmenų žaidimo realizacija, gera ar bloga – jau kaip pasisekė jos kūrėjams... Jei žaidimas neatitinka daugiau nei vienam iš pažymėtų punktų (juos galima vadinti savotiškais kriterijais), žaidimą vargiai bus galima bent dalinai priskirti CRPG žanrui.
Su komentarais, klausimais ir pasiūlymais kreiptis adresais:
Alius Noreika
e-mail: alius . noreika @ gmail.com