Bevielė elektra… žudo?  (7)

Greičiau jau ne. O ir šiaip elektra, ko gero, bevielis ir belaidis fenomenas, nors tinka ir laidiniam naudojimui :) Tačiau net jei ir žnaibo pėdas ar plaštakų pirštus, bevieliu būdu perduodama elektra yra pakankamai saugi. Dar 1899 m. serbų inžinierius Nikola Tesla Kolorado Springse (JAV) pastatė maždaug 40 metrų aukščio, 12 mln. voltų įtampos elektros ritę ir bevieliu būdu įžiebė 200 elektros lempučių, o elektros energiją be laidų buvo galima tiekti net 40 km spinduliu. Spustelėjus jungiklį, nuo milžiniškos ritės šoko daugybė žaibų, tačiau niekas iš netoli buvusiųjų sužeistas nebuvo.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

N. Teslos eksperimentas įrodė, jog elektros laidininkė gali būti pati Žemė, ir laidai elektros energijos perdavimui nebūtinai reikalingi.

Mokslininkas atliko ir keletą elektromagnetinės indukcijos eksperimentų. Šį fizikos reiškinį maždaug 70 metų iki N. Teslos eksperimento atrado anglų mokslininkas Maiklas Faradėjus (Michael Faraday). Veikiant elektromagnetinei indukcijai, kintamasis magnetinis laukas greta esančiuose laidininkuose generuoja elektros srovę – stebint iš šalies atrodo, jog elektros srovė stebuklingai „peršoka“ tarpą tarp magneto ir laidininko. Beje, magnetinės indukcijos principu veikia šiuolaikiniai elektriniai dantų šepetėliai.

2006 m. Masačiusetso technologijų instituto (MIT) fizikos profesorius Marinas Soljačičius (Marin Soljacic) bevieliu būdu įžiebė kambarį apšviečiančią 60 vatų elektros lemputę. M. Soljačičius triuką atliko pasinaudodamas taip pat elektromagnetine indukcija, tačiau šiek tiek kitokiu būdu.

Elektromagnetiniame lauke siunčiančią ir priimančią rites mokslininkas suderino taip, kad tame pačiame dažnyje jos rezonuotų (dėl tos pačios priežasties reikiamo aukščio akustinės bangos suaižo stiklą). Tad elektros srovė to eksperimento metu sklido visu kuo (taip pat ir patalpoje buvusių žmonių kūnais). M. Soljačičiaus bevielis elektros perdavimo būdas yra kur kas efektyvesnis ir saugesnis už N. Teslos išmėgintąjį.

Beje, M. Soljačičius yra bendrovės „WiTricity“ savininkas. Bendrovė gamina įrangą, kuri patalpoje (pavyzdžiui, garaže) bevieliu būdu geba generuoti 3 tūkst. vatų. Su tiek elektros galima pradėti galvoti ir apie bevielį elektromobilių baterijų įkrovimo būdą.

Parengė Saulius Žukauskas,
sauliuszukauskas01@gmail.com

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: www.technologijos.lt
(1)
(0)
(0)

Komentarai (7)