Ar žinote, ko iš tikrųjų trūksta organizmui, jei staiga įsinorite cepelinų, citrinų ar tiesiog saldumynų? Viskas kur kas sudėtingiau nei atrodo, o kaip įminti mįslę, aiškina gydytojas (Video)  ()

Potraukis saldžiam, sūriam, riebiam maistui ar konkrečiam produktui, pavyzdžiui, šokoladui, iš tiesų yra mūsų kūno nevalingi signalai, rodantys, ko iš tikrųjų mums trūksta. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ taip sako Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas. Jis priduria, kad jei suprasime, kodėl taip norisi tam tikro maisto, galėsime lengviau suvaldyti savo užgaidas.

Tiesa, kiekvienas žmogus turi vis skirtingų potraukių. Vienam dangiški dalykai gali būti šokoladas, kitam bulvių traškučiai. „Mūsų organizmas ne šiaip sau mums siunčia tokius signalus. Žmogaus energijos lygis, virškinimas ir troškimai tarpusavyje yra susiję.

Mūsų nenumaldomas tam tikro maisto troškimas yra ženklas, kad organizmui iš tiesų ko nors trūksta“, - teigia A. Unikauskas.

Saldumo poreikis praneša apie kalio trūkumą arba antinksčių nuovargį

„Jeigu labai norisi saldaus maisto, jūs nedeginate riebalų, jūs deginate cukrų. Tai labai geras indikatorius, kad jums reikia kaip nors keisti savo mitybą. Viena iš priežasčių gali būti kalio trūkumas, kurio geriausias šaltinis yra pakankamas daržovių kiekis. O jeigu kalio trūkumo nėra, tai gali reikšti antinksčių išsekimą. Tuo atveju pravers maisto produktai, turintys daug L-triptofano, kuris naudojamas serotonino gamybai. Tai kiaušiniai, sūris, riešutai, moliūgų ir sezamų sėklos, mėsa“, - sako A. Unikauskas.

Vartojant daržoves, vištieną, kiaušinius, sūrį, riešutus, moliūgų ar sezamų sėklas, saldumynų paprasčiausiai nebesinorės.

Saldumas – ne vienintelis mus apgaunantis organizmo triukas. Būna, kad labai norisi, pavyzdžiui, cepelinų. A.Unikauskas paaiškino, kad po nevalingu potraukiu cepelinams slepiasi noras valgyti krakmolą. Tai reiškia, kad organizmui trūksta vitamino B1.

„Būtent, kai norisi tokių produktų kaip bulvės, ryžiai, makaronai, vadinasi, organizmui trūksta B grupės vitaminų, ypač B1. Reikia vartoti maistines mieles. Ir šiuo atveju taip pat gali prireikti L-triptofano dėl didesnio serotonino kiekio. Viena iš problemų gali būti antinksčiai“, - kalba A. Unikauskas.

Pasak mediko, kai norisi šokolado, kūnui reikia triptofano arba magnio, o tai taip pat reiškia, kad pavargę antinksčiai. L-triptofano ir magnio turi vištiena, kiaušiniai, sūris, riešutai, moliūgų ir sezamų sėklos.

Apie tam tikrą stygių signalizuoja net didelis noras valgyti citrinas. Rūgštaus maisto poreikis gali reikšti, kad trūksta cholino (vit. B4). „Cholinas reikalingas acetilcholino gamybai. Acetilcholinas yra būtinas normaliai parasimpatinės nervų sistemos veiklai, kuri atsakinga už miegą ir ramybę“, - pasakoja A. Unikauskas. Cholino yra citrinose, maistinėse mielėse, kiaušiniuose, kepenyse, lašišose, briuseliniuose kopūstuose.

Tačiau medikas priduria, kad rūgštaus maisto poreikis gali būti ir įspėjimas apie suriebėjusias kepenis.

Apie rimtas problemas signalizuoja nuolatinis alkis. „Organizmas neskaido riebalų, vadinasi, negali gauti pakankamai energijos iš jų. O tai jau alkis. Taip būna trūkstant tulžies. Negana to, pradeda trūkti riebaluose tirpstančių vitaminų A, D, E, K“, - pabrėžia A. Unikauskas.

Medikas įspėja ir apie mononatrio glutamatą, kurio būna daugelyje maisto produktų. Jis padidina insulino kiekį organizme net 3 kartus. „Maisto gamybos kompanijos sąmoningai jo prideda, kad žmogus taptų priklausomas nuo jo. Produktai tampa skanesni nei iš tikro yra, įskaitant šlamštmaistį. Faktiškai tai apgavystė. Natrio glutamato reikia vengti. Jei valgysite sveikus produktus - nesveiko maisto poreikis tikrai turėtų kaip reikiant sumažėti, o gal ir visai išnykti“, - tikina A. Unikauskas.

Medikas priduria, kad sureguliavus antinksčių veiklą, saldumo, krakmolo ir šokolado troškimas liks toli praeityje.

Plačiau – laidos įraše (žiūrėti nuo 30:20)

Aut. teisės: lrt.lt
lrt.lt
Autoriai: Gintarė Micevičiūtė

(13)
(3)
(10)

Komentarai ()