Viduržemio jūros dieta itin tinkama lietuviams? Profesorius paaiškino jos naudą organizmui  ()

Pasak VU medicinos fakulteto profesoriaus Rimanto Stuko, viduržemio jūros dieta lietuviams jau nėra naujiena. Ir nors tai labiau mitybos būdas nei dieta, besimaitinant tokiu būdu, mūsų sveikata turėtų smarkiai pagerėti.

Mityba turi būti individuali kiekvienam, bet kalbant apie Viduržemio jūros mitybos piramidę – ji labai tinkama Lietuvos gyventojams pagal jų bendrą sveikatos būklę, sakė profesorius.

Valgome per daug mėsos ir riebalų

„Kadangi Lietuvoje daugiausiai sergama širdies ir kraujagyslių ligomis, o pasak PSO, apie 80 proc. šių ligų būtų galima išvengti, jei būtų sureguliuota mityba, ši dieta yra labai palanki širdžiai. Visose Viduržemio jūros šalyse sergamumas širdies ir kraujagyslių ligomis yra labai mažas“, – pasakojo R. Stukas.

Pasak profesoriaus, atlikti tyrimai parodė, kad tie, kurie maitinosi pagal šią piramidę, turėjo apie 70 proc. mažesnę širdies ir kraujagyslių sistemos ligų riziką. Kitame tyrime nurodoma, kad laikantis šios dietos gan ilgą laiką, širdies ligų tikimybė sumažėja 47 proc.

Širdies ir kraujagyslių ligos Lietuvoje gyventojų sergamumo ir mirtingumo struktūroje užima 56 procentus ir tai du kartus viršija Europos Sąjungos šalių vidurkį. Pagrindinės ligos yra aterosklerozė, kai cholesterolis kaupiasi kraujagyslėje, vėliau įvyksta infarktai ir insultai.

„Mityba gali arba stiprinti, arba žaloti sveikatą. Pats žmogus savo gyvensena maždaug 50 proc. reguliuoja savo sveikatą. Labai svarbu yra mitybos ir sveikos gyvensenos raštingumas, kad žinotume, kokie produktai kaip veikia. Lietuviai nesimaitina labai sveikai. Pavyzdžiui, tyrimai rodo, kad apie 40 proc. lietuvių ant duonos tepa sviestą ir gana storai, pusryčiauja tik 66 proc., 41 proc. valgo sumuštinius pusryčiams“, – sako VU medicinos profesorius.

Lietuviai maitinasi neteisingai

Tad kuo skiriasi šios mitybos piramidės? Viduržemio jūros piramidėje visi produktai yra suskirstyti tik horizontalia kryptimi, lietuviškoje jie suskirstyti ir horizontaliai, ir vertikaliai. Pačioje apačioje viduržemio jūros piramidėje yra maistas, kurio valgyti turėtume daugiausiai: daržovės, vaisiai, riešutai, bulvės, sėklos, alyvuogių aliejus, grūdiniai produktai. Lietuviškoje yra dvi atskirtos produktų grupės – grūdiniai produktai ir bulvės bei daržovės, vaisiai ir uogos.

Be to, alyvuogių aliejaus mūsų piramidėje rekomenduojama suvartoti mažiau, jis padėtas į antrą aukštą. Nors riešutai yra riebalinė kultūra, o aliejus yra riebalas, pagal viduržemio jūros piramidę jų rekomenduojama suvartoti nemažai.

„Alyvuogių aliejus ir riešutai mūsų piramidėje yra aukščiau, nes lietuviai riebalų suvartoja ir taip labai daug. Tačiau sveikatos apsaugos ministerija juos išskyrė į atskirą grupelę, kad žmonės labiau atkreiptų dėmesį“, – pridėjo R. Stukas.

Taip pat viduržemio jūros piramidės maisto produktų bazėje yra sėklos, kurios pas mus nepavaizduotos. Anot profesoriaus, iš jų išauga augalas, tad logiška, kad tai yra įvairių maistinių medžiagų koncentratas.

„Antrasis piramidės aukštas jau skiriasi iš esmės. Lietuviškoje piramidėje mes matome pieno produktus, raudoną mėsą, paukštieną, žuvį, riešutus, alyvuogių aliejų, kiaušinius. Viduržemio jūros piramidėje matome tik jūros gėrybes. Ne žuvies produktus, o jūros gėrybes. Tokių produktų kaip krabų lazdelių, žuvų pirštelių – čia nėra, nes tai turi būti kokybiškas produktas“, – kalbėjo VU medicinos dėstytojas.

R. Stukas primena, kad lietuvių pagrindinį maisto racioną sudaro pieno produktai ir mėsa, kurios, beje, mes suvartojame per daug. Trečias aukštas viduržemio jūros piramidėje, yra paukštiena, sūris, kiaušiniai, jogurtas. Pačiame viršuje yra produktai, kuriuos valgyti reikia tik retkarčiais – raudona mėsa, saldumynai.

Lietuvoje taip maitintis nebūtų lengva

„Tų medžiagų, kurios yra jūros gėrybėse, lietuviams kaip tik ir trūksta. O maistinių medžiagų iš pieno produktų ir paukštienos gauname daugiau nei turėtume. Todėl taip ir sergame širdies ir kraujagyslių ligomis. Žinoma, privalome nepamiršti ir fizinio aktyvumo“, – sakė profesorius.

Vis dėlto lietuviams prisitaikyti šią piramidę būtų sudėtinga, nes viduržemio jūros šalyse gauti šių produktų daug lengviau.

„Labai norint ir stengiantis įmanoma, tačiau būtų labai brangu. Todėl kiekviena šalis savo mitybos piramidę parenka atsižvelgdama į realią situaciją. Jei mūsų piramidė būtų tokia pat, kaip viduržemio jūros – būtų visiškai nerealu, didžioji dauguma lietuvių tikrai negalėtų to sau leisti“, – kalbėjo R. Stukas.

Pasak jo, maitinantis pagal viduržemio jūros piramidę, būtų galima numesti svorio, jį normalizuoti. Taip yra dėl to, kad tie produktai, kurie teikia daug sočiųjų riebalų, bei kaloringi produktai, pavyzdžiui fermentiniai sūriai, viduržemio jūros piramidėje yra aukščiau nei mūsiškėje, jų rekomenduojama valgyti dar mažiau nei siūloma mums. Taigi, besilaikant tokių mitybos principų, ne tik sumažintume riziką sirgti širdies bei kraujagyslių ligomis, bet ir sugebėtume atsikratyti kelių nereikalingų kilogramų.

Aut. teisės: delfi.lt
Autoriai: Gabrielė Grinkaitė

(2)
(4)
(-2)

Komentarai ()