Senatvė prasideda ne nuo tam tikro amžiaus - 10 ankstyvo senėjimo požymių ir kaip to išvengti  ()

Bijoti pasenti nereikia – tai normali mūsų gyvenimo dalis, tačiau kartais pasenstama per anksti. Taip neatsitiks, jei gebėsite atpažinti ankstyvus senėjimo požymius ir jiems užkirsti kelią.

Nereikia bijoti pasenti, bet reikia nepasenti per anksti.
Nereikia bijoti pasenti, bet reikia nepasenti per anksti.
© Bengt Nyman (CC BY 2.0)| https://commons.wikimedia.org

LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas sako, kad labiausiai paplitęs ankstyvo senėjimo požymis – mieguistumas dieną.

„2015 m. amerikiečiai išleido daugiau kaip 140 milijardų dolerių tam, kad sumažintų atsirandančius senėjimo požymius – kosmetikai. Skaičiuojama, kad iki 2021 m. šis skaičius išaugs iki 220 milijardų. Šie milijardai norimo rezultato neduoda ir neduos“, – pažymi gydytojas.

Moterų silpnybė pasiduoti reklamai ir leisti pinigus įvairiems kosmetiniams dalykėliams tikintis stebuklo nepanaikins normalaus senėjimo proceso, tačiau, jeigu mokėsite laiku atpažinti organizmo siunčiamus signalus, senėjimo procesą tikrai galėsite šiek tiek suvaldyti, taip sako A. Unikauskas.

„Su amžiumi susijusių problemų poveikis tampa vis akivaizdesnis, nes daugėja vyresnio amžiaus žmonių. Statistika rodo, kad nuo 1950 iki 2013 m. vidutinė gyvenimo trukmė nuo 68 metų išaugo iki 79-erių“, – kalba jis.

Nors su senėjimo procesu daugiausia siejami išvaizdos pokyčiai, reikia prisiminti, kad senėjimas pirmiausia daro įtaką mūsų vidaus biochemijai, ir tik po to šie požymiai pasireiškia išorėje.

„Niekas negali visiškai sustabdyti senėjimo – tai užkoduota mūsų DNR ir yra normali mūsų gyvenimo dalis“, – pažymi daktaras. Tačiau egzistuoja išankstiniai senėjimo požymiai, kuriuos laiku atpažinus galima sulėtinti jų pasekmes.

Senėjimas labiausiai susijęs su telomerais – DNR segmentais, esančiais chromosomų pabaigoje, kurie atsakingi už jūsų biologinį amžių. Kaip teigia profesorius, kuo ilgesni jūsų telomerai, tuo jūsų vidus jaunesnis.

10 ankstyvo senėjimo požymių

1. Sąnariai

„Net menkiausias sąnarių skausmas yra vienas iš dažniausių senėjimo požymių. Artrozė diagnozuojama vis dažniau. Jūsų kremzlės pradeda trūkinėti, susidėvėti – vyksta sąnarių degeneracija. Jei bus ir uždegimas, atsiras papildomų požymių. Tai neišgydoma“, – teigia medikas.

2. Nuovargis ir prastas miegas

„Jeigu pastebite, kad nuolat jaučiatės išsunktas, pervargęs ir negalite naktimis gerai išsimiegoti, tai gali būti senėjimo ženklas. Lėtinis nuovargis ir mieguistumas dienos metu yra labiausiai paplitęs senėjimo požymis, ypač dažnas sulaukus 40 metų“, – aiškina A. Unikauskas.

Tiesa, šiuos simptomus gali sukelti ir kitos priežastys, pavyzdžiui, apnėja. Tai sutrikimas, kuris miegant sukelia kvėpavimo problemų. „Miego apnėja gali pasireikšti bet kokiame amžiuje, tačiau senstant rizika didėja“, – teigia daktaras.

3. Lėtinis uždegimas

Lėtinio uždegimo tikimybė taip pat didėja su amžiumi, tam įtakos turi insulino kiekis kraujyje, imuninė sistema (jos sudirginimo laipsnis), bakterijos, grybeliai ir pan. Tačiau ankstyvo senėjimo priežastis gali būti ir pralaidus žarnynas – būklė, kai nesuvirškinti baltymai patenka į kraują.

„Žarnyne yra apie 80 proc. imuninės sistemos, tad kiekviena problema, susijusi su žarnyno mikrobioma, veikia visą kūną: sukelia jautrumą maistui, virškinimo ir skydliaukės funkcijos sutrikimus, mineralų trūkumą, nuotaikų svyravimą, nuovargį, odos uždegimus. Pralaidaus žarnyno priežastis yra netinkamas maistas“, – kalba profesorius.

Stresas lėtiniams uždegimams atsirasti taip turi didžiulį poveikį, o šis – širdies ir kraujagyslių ligoms, artritui, II tipo diabetui, periodontitui, silpnumui ir nuovargiui, vėžiui: „Lėtinis uždegimas susijęs su greitesniu nei normaliu senėjimu, prisideda prie didelės ligų grupės, o ne tik vieno ar dviejų simptomų.“

Užmaršumas - vienas iš ankstyvos senatvės požymių
Užmaršumas - vienas iš ankstyvos senatvės požymių
© Nevit Dilmen (CC BY-SA 3.0)| https://commons.wikimedia.org

4. Smegenų rūkas

Tai dar viena simptomų grupė, kuri gali įspėti apie ankstyvą senėjimą. Smegenų rūką sukelia lėtinis uždegimas.

Smegenų rūko požymiai:

  • nuovargis,
  • dirglumas,
  • sutrikusi koncentracija,
  • užmaršumas,
  • galvos skausmas,
  • motyvacijos stoka,
  • lengva depresija,
  • nerimas,
  • nemiga.

5. Svorio augimas

„Tam tikras svorio padidėjimas (1 kg kas dvejus metus) gali būti laikomas normalia senėjimo dalimi. Problema ta, kad dalis žmonių svorio priauga kur kas daugiau. Tam įtakos turi judėjimo ir miego stoka, stresas ir mityba“, – tikina laidos „Klauskite daktaro“ vedėjas.

6. Venų varikozė

Venų varikozė statistiškai atsiranda 50 proc. vyresnių kaip 50 metų žmonių. Priklausomai nuo stadijos varikozę gydyti arba užkirsti jai kelią gali būti gana sunku, ypač dėl to, kad tai gali būti susiję su genetika.

Venų varikozės tikimybė didesnė, jei:

  • esate moteris,
  • turite antsvorio,
  • jūsų fizinis aktyvumas mažas,
  • vėlesnė menopauzė.

„Venų varikozė yra ne tik vienas iš senėjimo požymių – ji gali rodyti, kad jūsų gyvenimo būdas pasyvus ir dėl to gresia širdies ir kraujagyslių ligos“, – pažymi medikas.

7. Odos išvaizdos pokyčiai

Akivaizdžiausias senėjimo požymis – išvaizdos pokyčiai. Odos sluoksnius veikia daugybė veiksnių, o pasekmės gali būti: rudos dėmės, nelygi oda, niežulys, raukšlės, bendras nykimas.

„Labiausia jūsų odą veikia saulė, tad nuo neigiamo jos poveikio odą reikia kiek įmanoma labiau apsaugoti. Kolagenas ir elastinas odoje paprastai veikia dešimtmečiu ilgiau tiems, kurie saugo odą nuo tiesioginių saulės spindulių. Šios dvi medžiagos palaiko odos elastingumą ir gerą jos išvaizdą“, – sako A. Unikauskas.

Oda išduoda žmogaus amžių
Oda išduoda žmogaus amžių
© HKB-Interpretation (CC BY-SA 4.0)| https://commons.wikimedia.org

8. Demencija

Dažniausia demencijos priežastis yra Alzheimerio liga, nors tam įtakos turi ir kitos ligos ar būklės: sutrikusi kraujotaka, atsparumas insulinui, depresija, kai kurie vaistai ir t. t.

„Priešingai, nei anksčiau manyta, demencija nebūtinai yra normalus senėjimo požymis. Ji labai glaudžiai susijusi su mityba, uždegimais, aktyviu gyvenimo būdu, net žarnyno sveikata. Kai šie dalykai nėra sureguliuoti, labai tikėtina, kad demencija išsivystys anksčiau ir tai bus vienas iš ankstyvos senatvės požymių“, – perspėja gydytojas.

9. Virškinimo problemos

Amžius paveikia kiekvieno žmogaus virškinimo sistemą.

Požymiai:

  • mažas skrandžio rūgštingumas,
  • bakterijų perteklius plonojoje žarnoje,
  • viduriavimas ar obstipacija (retas tuštinimasis),
  • divertikulitas,
  • prastas maistinių medžiagų įsisavinimas,
  • skrandžio opos,
  • polipai,
  • imuninės sistemos pokyčiai.

10. Suprastėjusi klausa

Dar vienas labai dažnas senėjimo požymis – prastėjanti klausa. Daugelis žmonių mano, kad tai yra jutimo praradimas, tačiau iš tiesų problema susijusi su neuronais, kraujagyslėmis ir bendra ausies biologine funkcija.

„Klausos praradimas glaudžiai susijęs su oksidaciniu stresu, kuris sukelia klausos ląstelių mirtį ir sutrikdo klausą. Klausos praradimui būdingas genetinis komponentas, tačiau yra ir kitų rizikos veiksnių, dėl kurių klausa dingsta anksčiau nei įprastai“, – pažymi A. Unikauskas.

Tokie požymiai:

  • diabetas,
  • prasta smegenų kraujotaka,
  • rūkymas,
  • alkoholis,
  • triukšmas.

Laimei, yra trys paprasti žingsniai, kurie jums gali padėti suvaldyti išankstinio senėjimo procesus.

Senstant reikia išlikti aktyviems
Senstant reikia išlikti aktyviems
© Daniel Case (CC BY-SA 3.0)| https://commons.wikimedia.org

1. Valgykite smegenų veiklą palaikančius ir uždegimą slopinančius produktus

Daugelis išankstinio senėjimo požymių tiesiogiai susiję su lėtiniu uždegimu, kurį sukelia netinkamas maistas.

Uždegimą slopinanti mityba:

  • daug žalių lapinių daržovių,
  • daug antioksidantų turinčių vaisių ir daržovių,
  • kokybiška mėsa ir jūrų gėrybės,
  • riešutai ir sėklos,
  • kaulų sultinys,
  • prieskoniai (imbieras, ciberžolė),
  • sveiki riebalai (kokosų aliejus).

2. Būkite aktyvesni

„Žvelgiant į šiuos 10 senėjimo požymių galima pastebėti, kad dalis jų susiję su žmogaus gyvenimo būdu. Tai nereiškia, kad kiekvienas turėtų tapti sportininku, tačiau reikia turėti omenyje, jog tingus gyvenimo būdas, sėdimas darbas yra vieni didžiausių rizikos veiksnių“, – tikina daktaras.

Jo patarimai – jeigu dirbate sėdimą darbą, būtinai darykite judėjimo pertraukas; dažniau važinėkite dviračiu. A. Unikauskas teigia, jog 2015 m. tyrimo metu nustatyta, kad tie vyresnio amžiaus žmonės, kurie reguliariai važinėjo dviračiu, turėjo geresnius metabolinius rodiklius, pusiausvyrą ir refleksus, taip pat geresnę atmintį už tuos, kurių gyvenimo būdas buvo pasyvus.

3. Mažinkite stresą

„Stresas yra vienas iš tų veiksnių, kurie skatina uždegimą ir dar labiau suaktyvina išankstinio senėjimo procesą“, – pažymi profesorius.

Tad nors jaunystės eliksyro nėra, ją išlaikyti kiek įmanoma ilgiau tikrai galima – būkite aktyvūs, venkite streso ir žiūrėkite, ką dedate į burną, pažymi A. Unikauskas.

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Aut. teisės: lrt.lt
lrt.lt

(12)
(4)
(8)

Komentarai ()