Saturno žieduose aptiktos vertikalios struktūros (Video)  (0)

Artėjant Saturno ekvinokcijai, kuri vyksta maždaug kas 15 Žemės metų, NASA ir ESA zondas „Cassini“ išoriniame planetos A žiede užfiksavo nuo 0,5 iki 1,5 kilometro aukščio vertikalias struktūras.

Saturno žiedų sistemą tiriančio „Cassini“ projekto mokslininkai naudojasi galimybe fotografuoti planetos žiedus Saulės šviesai krentant į juos labai žemu kampu. Ji atsiranda prieš kiekvieną Saturno ekvinokciją, vykstančią kas 15 Žemės metų. Naujausia ekvinokcija prasidės šių metų rugpjūčio mėnesį, skelbia „Spaceref.com“. Kelias pastarąsias savaites trukusių „Cassini“ stebėjimų metu buvo užfiksuoti ne tik numatyti kai kurių Saturno palydovų šešėliai, bet ir dar neregėtos vertikalios struktūros pačiuose planetos žieduose. Pranešama, kad „Cassini“ tyrimų programą vykdantys JAV ir Europos mokslininkai plyšyje tarp planetos žiedų užfiksavo ilgus šešėlius, kuriuos suformavo išoriniame Saturno A žiede skriejantis 8 kilometrų skersmens Saturno palydovas Dafnis.

Ekstrapoliuodami tyrimų duomenis mokslininkai nustatė, kad Dafnis orbitoje formuoja vertikalias dalelių struktūras, kurių aukštis siekia nuo 500 iki 1500 metrų. Tai 150 kartų daugiau, nei pačių Saturno žiedų storis. Išoriniai Saturno A, B ir C žiedai tėra vos 10 metrų storio.

Naujasis „Cassini“ Saturno tyrimų programos atradimas paskelbtas žurnale „Astronomical Journal“.

Pasak mokslininkų, 42 kilometrų pločio Keelerio plyšyje, maždaug 136 tūkstančių kilometrų nuo Saturno centro esančioje išorinio jo A žiedo struktūroje, skriejančio Dafnio traukos jėga veikia plyšio pakraščius formuojančių dalelių orbitas. Dėl Dafnio orbitos ekscentriškumo (nuokrypio nuo apskritimo formos orbitos) jis labai priartėja prie Kellerio plyšio kraštų. Tokiu atveju jo gravitacinis poveikis Saturno žiedo dalelėms stipresnis, ir dėl gravitacinių „potvynių“ bei „atoslūgių“ fiksuojamos ne tik horizontalios, bet ir vertikalios formos „bangos“.

„Cassini“ perduotos nuotraukos, kurias analizuojant buvo aptiktos vertikalios struktūros Keelerio plyšyje, mokslininkų nenustebino. Pasak vieno iš „Astronomical Journal“ paskelbto straipsnio autorių, „Cassini“ tyrėjų grupės nario Johno Weiso, modeliuodami Saturno žiedų sistemą mokslininkai prognozavo esant tokių Saturno palydovų sukeliamų vertikalaus veikimo gravitacijos „bangų“, tačiau esą dabar yra „milijoną kartų“ puikiau pamatyti jas tokiose aiškiose „Cassini“ nuotraukose, patvirtinusiose astrofizikų teorinius skaičiavimus.

„Cassini“ atvyko į Saturno orbitą 2004 m. ir pernai užbaigė pirmąją savo stebėjimų programos dalį. Dabar bendro JAV ir ES kosmoso tyrimų agentūrų projekto mokslininkai vykdo 2 metus truksiančius Saturno žiedų sistemos stebėjimus, kurie, tikimasi, ekvinokcijos metu, Saulei ją apšviečiant žemiausiu kampu, ant žiedų paviršiaus krentančiuose šešėliuose leis užfiksuoti dar nežinomus miniatiūrinius planetos palydovus ar vertikalias struktūras.

Aut. teisės: TV3